Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP en Ubuntu HDD lezen kan dit?  (gelezen 1018 keer)

Windows XP en Ubuntu HDD lezen kan dit?
« Gepost op: 2011/10/06, 08:43:03 »
Hoi iedereen ik heb een vraagje
Ik heb onlangs een Dell Latitude D630 gekregen van mijn zoon en toen dacht ik die ga ik ééns installeren met de laatste Ubuntu,zo gezegd zo gedaan.Ik heb éérst de HD in 2 partities gemaakt zodat ik op partitie 1 Windows XP kon zetten en daarna de Ubuntu kon plaatsen dit is allemaal gelukt en werkt uitstekend alles werkt toch onder Ubuntu zonder extra drivers.Maar nu komt het, onder Ubuntu kan ik wel op de HD van Windows maar vanuit Windows kan ik niet naar Ubuntu zelf heb ik Ext2 IFS 1.11a for Windows XP geïnstalleerd ik zie nu wel de HD onder Windows maar als ik wil verkennen vraagt Windows steeds of ik deze schijf wil formatteren.Vroeger kon ik dit wel met een andere Ubuntu maar met de nieuwe gaat dit blijkbaar niet meer.Is er hier een oplossing voor? Alvast bedankt.
M.V.G. Renard Patrick.   


Offline ThomasN

  • Lid
Re: Windows XP en Ubuntu HDD lezen kan dit?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/06, 09:14:04 »
Volgens mij kan Windows geen Ext4-bestandssysteem lezen. Als je gewoon bestanden wilt delen tussen Windows en Ubuntu is het, denk ik, het handigst om één datapartitie te maken in bijvoorbeeld NTFS, die je met zowel Ubuntu als Windows gebruikt.

Re: Windows XP en Ubuntu HDD lezen kan dit?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/06, 13:41:11 »
Er zijn wel tools die er voor zorgen dat windows ook ext3 en ext4 kan lezen.
Deze zijn er in ieder geval voor windows 7.
Voor xp weet ik het niet.

Verder is het af te raden.
Als windows in de partities van Linux kan komen ondermijn dit de veiligheid van Linux.
Het maken van een aparte NTFS partitie en die gebruiken voor gezamenlijke bestanden is een betere methode.

Re: Windows XP en Ubuntu HDD lezen kan dit?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/06, 14:12:53 »
Als je bestanden wil delen (tussen Windows & Ubuntu) kun je ook gebruik maken van Samba ! Maar dat heeft bij jou weinig zin omdat je of in Windows of in Linux zit (dual boot) op je laptop.

Wat ik begrijp uit het verhaal is dat je gewoon verbaasd was dat je vanuit Windows je Ubuntu schijf/partitie niet kon benaderen (en vroeger kon dat wel met ext2). Ik had dezelfde reactie en ben achteraf blij dat het niet meer kan (zoals Erik al schreef = verder is het af te raden want als windows in de partities van Linux kan komen ondermijn dit de veiligheid van Linux).

Gr Karel,


Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com