Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wordpress website hulp gevraagd  (gelezen 1050 keer)

Wordpress website hulp gevraagd
« Gepost op: 2019/04/05, 09:00:47 »
Een vriendin heeft haar website momenteel uitbesteed aan een externe partij.
Die vraagt uiteraard maandelijks een vergoeding, terwijl er eigenlijk niet zo veel gebeurt op haar website. Nu wil ze het ergens anders onderbrengen. Wie kan en wil haar daarbij op weg helpen?

Zelf weet ik wel wat van ICT en Linux, maar websites/Wordpress is nu net een onderwerp waar ik geen kaas van heb gegeten. Daarom ben ik zelf ook wel geïnteresseerd hoe het allemaal zit.
En kan ik als het loopt de support denk ik wel overnemen (zodat je er niet voor eeuwig aan vast zit...  ;) ).

Reakties graag via PB.


Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/05, 10:27:51 »
Vrijwel altijd wordt een WP website geïnstalleerd bij een Host-provider en daar zit een maandelijks bedrag aan 'huur' aangekoppeld al dan niet in combinatie met een domeinnaam.
Nu ben ik wel zeer goed bekend met Joomla! maar niet met WP maar ik vermoed dat een verhuizing vrijwel op gelijke wijze gebeurd.
WP heeft verschillende plugins om een werkende website inclusief de database te verhuizen naar elders, dus naar moet even naar gezocht worden.
Met een beetje zelfstudie is een WP website heel goed zelf te beheren en te onderhouden. WP is goed gedocumenteerd.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/05, 11:04:27 »
Hallo, een alternatief is om Wordpress te hosten bij het bedrijf achter WP, Automaticc, dat is gratis. Je bezoekers zouden dan advertenties te zien krijgen, maar daar heb ik zelf nooit wat gemerkt in de vier, vijf jaar dat ik daar een paar sites heb staan.

Je kunt een bestaande WP-site inderdaad exporteren naar een nieuwe, maar mijn ervaring is dat dit niet per se probleemloos is. Als je bijvoorbeeld een thema hebt gebruikt dat door de huidge WP niet meer ondersteund wordt, kun je rare dingen verwachten.

Maar omdat het gratis is, kun je het altijd eens proberen. Ga naar https://automattic.com/, klik op Wordpress.com, dan op My sites links boven (schat ik, weet niet wat er gebeurt als je nog geen sites hebt) en dan Add new site.

Edit. De twee sites in mijn sig hieronder zijn bij Automaticc geparkeerd.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/05, 11:23:03 door Paul Matthijsse »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/05, 11:07:31 »
Vuurvosje,

Proef ik dat die hulp het dan gratis moet doen? Zo heb ik nog een paar vragen, maar laten we maar eenvoudig beginnen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/05, 12:01:53 »
Wanneer er niet veel verandert, is het dan niet slimmer om een gewone HTML site te maken?
Met een WYSIWYG editter als b.v. bluegriffon is dat een fluitje van een stuiver (=inflatie).
Het nadeel van veel CMS systemen als Joomla en Wordpress is, dat een kleine website maar een kleine hoeveelheid informatie bevat, maar dat het CMS script een veelvoud aan grootte is.
Wist je dat je ook in LibreOffice, OpenOffice en MS-Office een webpagina kunt maken?
Het resultaat is dan wel met een hoop onnodige data, maar het kan........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/05, 12:03:32 »
Citaat
Een vriendin heeft haar website momenteel uitbesteed aan een externe partij.
Die vraagt uiteraard maandelijks een vergoeding, terwijl er eigenlijk niet zo veel gebeurt op haar website. Nu wil ze het ergens anders onderbrengen. Wie kan en wil haar daarbij op weg helpen?
Ik heb ook een Wordpress blog voor onze vereniging online gezet en onderhoud die ook . (zie link in mijn profiel).
Ik begrijp uit je vraag dat je vriendin hiervoor een proffesionele webhosting heeft aangesproken voor het ontwerp en het onderhoud wat  niet goedkoop is .
Dat er geen beweging is ,is te wijten aan je vriendin zelf . Een WP site is een blog waar je zelf regelmatig nieuws moet aan toevoegen .

swake

  • Gast
Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/05, 12:33:23 »
Citaat
Zelf weet ik wel wat van ICT en Linux, maar websites/Wordpress is nu net een onderwerp waar ik geen kaas van heb gegeten. Daarom ben ik zelf ook wel geïnteresseerd hoe het allemaal zit.
En kan ik als het loopt de support denk ik wel overnemen (zodat je er niet voor eeuwig aan vast zit...  ;) ).
Als het om een eenvoudige website gaat heeft Ron al een goede tip geplaatst hoe je zelf een website kan ontwerpen in html en als je ook al wat kent over CSS kun je zelf een moderne site ontwerpen .
https://www.w3schools.com/html/

Wil je de support zelf overnemen en niet meer aan derden uitbesteden , moeilijk is dat niet . Gewoon  aanmelden als admin  en onmiddelijk updaten als er updates beschikbaar zijn . En het is aanbevolen om elke dag even als admin aan te melden om te controleren of er updates zijn en die onmiddelijk te installeren .

Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/05, 13:24:51 »
Dank voor de reakties!

Aanvulling:
Uiteraard is het geen probleem om voor een goede dienst te betalen. Maar tientallen euro's per maand (!) voor een kleine website met weinig verkeer vind ik niet redelijk, en is ook gewoon niet haalbaar.
Ook de hulp bij het overzetten hoeft niet persé gratis te zijn, maar verwacht geen commerciële uurtarieven (anders vroeg ik het ook niet op dit 'vriendendienstforum'...  ;) ). Essentieel is dat je het leuk vindt om iemand op weg te helpen en beschikt over de kennis en ervaring.

Wordpress:
Is een optie omdat ze ook naar een fatsoenlijke emailprovider wil overstappen.
Bv deze: www.runbox.com
En die biedt ook webhosting aan:
https://runbox.com/features/web-hosting/
Citaat
Web-based File Manager:       A file manager similar to Windows Explorer to navigate your website’s files and directories.    
Web-based HTML Editor:        An editor that lets you edit your web pages directly.    
FrontPage extensions:             A software technology that allows Microsoft FrontPage clients to communicate with web servers.    
WordPress:                                   A popular content management and blogging system.
Dan heeft ze alles bij elkaar.
Wellicht heeft ze wel genoeg aan de HTML-Editor?

Maar nogmaals: ik ben een leek op het gebied van webhosting.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/05, 13:39:45 »
Citaat van: VuurVosje link=topic=106159.msg1030757#msg1030757
Is een optie omdat ze ook naar een fatsoenlijke emailprovider wil overstappen.
Bv deze: www.runbox.com
En die biedt ook webhosting aan:
https://runbox.com/features/web-hosting/
Vergelijk die prijzen eens met b.v. WebReus, dan schrik je wel.........
Kan er niets gehost worden bij de eigen internet provider?
Soms is dat mogelijk, dan betaal je alleen voor een domeinnaam.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/05, 13:52:25 »
@Ron:
Dank; dat is de prijsrange waarin we zoeken (€10-20 per jaar).

swake

  • Gast
Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/05, 13:58:28 »
https://www.versio.nl/webhosting
Met Brons heb je al heel wat webruimte
Met mogelijkheid e-mail adres(sen) aan te maken gekoppeld aan de domeinnaam
Zelf Wordpress of andere applicatie te installeren als je kennis hebt van MySQL en phpMyadmin
Heb je die niet kun je  Wordpress of andere applicaties installeren via Softaculous wat inbegrepen is in het webhostingpakket .
https://softaculous.com/

Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/05, 14:01:16 »
Hai Vuurvosje,

Wordpress vind ik niet moeilijk in het gebruik. Er zijn in de bibliotheek goede stap voor stap handleidingen. Als je zelf een pakket afneemt, zul je gauw € 50-€100,- per jaar betalen voor een basispakket: domeinnaam en de site hosten.

Er is ook een gratis wordpress.com mogelijkheid. Maar daar betaal je d.m.v. reclame op je site.

Ik heb mezelf ook geleerd met wordpress te werken, omdat het veel geld kost om een site te laten maken en onderhouden. Tijd investeren versus geld betalen is de overweging.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/05, 14:15:09 »
Dank; dat is de prijsrange waarin we zoeken (€10-20 per jaar).

Mijn domeinen en webhosting heb ik ondergebracht bij  GetHost (ik maak geen reclame): alles onder een dak (webhosting+domein) voor nog geen 20 euro per jaar.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Wordpress website hulp gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 2019/04/05, 17:39:17 »
Een opmerking over die prijzen. Doorgaans is het zo dat hoe minder je betaalt, hoe langzamer je site verschijnt en vervolgens op klikken reageert. Sommige providers zetten (te) veel gebruikers op een enkele datalijn. Als er op andere sites dan veel verkeer is, kun je dat goed merken aan de snelheid van je eigen site.  Afhankelijk van waar die voor dient, moet je dit zeker in overweging nemen.

Nog een punt over Wordpress, wat hierboven al ter sprake kwam: het is een fraai systeem en niet al te moeilijk om te leren (je moet er in het begin wel even wat tijd voor uittrekken), maar dat wel een behoorlijke overhead kent. Bij mijn eigen provider merk ik duidelijk het verschil tussen een site die ik zelf geschreven heb (in Bootstrap en php, met Geany) en een nieuwe Wordpress-site die ik zelf host (ook bij m'n provider dus).

Zeker als je dan extra pakketten als JetPack gaat toevoegen en helemaal zeker als je Woocommerce installeert, dat is een extensie om een webwinkel mee te maken. Dan wordt het allemaal wel erg stroperig vind ik. Met stroperig bedoel ik een laadtijd van meer dan 30 seconden. En dan weet ik niet wat er allemaal naar de VS wordt gestuurd en opgehaald, maar die systemen zitten boordevol 'Google-optimizers' en andere dataslurpers die ze kennelijk interessant vinden...

Daarom heb ik besloten Wordpress links te laten liggen en m'n site vanaf scratch te schrijven. Gemak dient de mens! ;)