Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu langzaam ??!!!  (gelezen 7667 keer)

ubuntu langzaam ??!!!
« Gepost op: 2006/06/26, 04:57:15 »
ik heb net dapper geinstalleerd op mijn laptop , het opstarten van ubuntu en de programma's gaat behoorlijk traag in vergelijking met winxp.
ikben gewend dat mijn pc's sneller worden na het installeren van ubuntu maar deze keer is er mischien toch iets mis gegaan,
kan iemand me helpen???
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

budster

  • Gast
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/26, 08:03:01 »
Hij zou inderdaad sneller moeten zijn als XP, loopt ie als een gek errors te geven of lijkt het of hij met allerlei dingen bezig is?

Xano

  • Gast
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/26, 10:00:12 »
Ik heb hetzelfde :| Hij geeft geen errors volgens mij en je ziet dat hij ook overal mee bezig is...

Azalin

  • Gast
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/26, 10:38:37 »
Uhm, dat zie je in het proces beheer programma? Als je meer processen wil zien dan je standaard in proces beheer kunt zien dan zul je even "alle processen laten zien" moeten aanvinken in het programma. Waar dat precies zit weet ik even niet zo 1-2-3 uit mijn hoofd maar het is vrij gemakkelijk te vinden.

ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/26, 16:30:55 »
geeft geen errors , in de processenlijst staat wel een flinke lijst met processen maar hij is nergens actief mee bezig zo te zien.
als programma's zijn opgestart draaien ze ook wel snel maar grote bewerkingen schijnen weer veel moeite te kosten om de een of andere reden???

na het overstappen van clamav naar antivir gaat het opstarten weer wat sneller maar het opstarten van programma's gaat nog echt traag.
verder heb ik geen zware programma's geinstalleerd die automatisch starten ofzo dus ik denk niet dat het iets met de software te maken heeft want sneller dan dit ging het voor het installeren van de software ook niet...
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Azalin

  • Gast
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/26, 16:49:43 »
Mmmm, een gekke vraag maar wellicht dat je DMA van je schijf uit staat? Kun je checken door in een terminal venster
sudo hdparm -d [naam van je device bijvoorbeeld /dev/hdba]
en kijk eens of DMA aan staat. Als het niet om hardeschijf gerelateerde schrijf operaties gaat (maar geheugen operaties bijvoorbeeld) check eens of je geheugen nog wel ok is (door memtest te draaien). Anders zou ik het ook niet zo weten.

ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/26, 18:41:39 »
DMA staat aan , memtest geeft ook geen errors.
heb wel ineens hda tm hda5 ??? normaal heb je toch alleen base en swap???
heb wel mijn complete schijf gewist bij de install ???
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/28, 01:44:47 »
zou het mischien slim zijn om ubuntu nog eens opnieuw te installeren of klopt het toch dat mijn harde schijf nu ineens in 5 delen is verdeeld ???
of kan dit toch nog op een andere manier worden opgelost , alleen het swap en het basis gedeelte nemen plek in beslag , hda2 hda3 en hda4 zijn slechts een paar kb groot en op hda staat ubuntu en hda5 is mijn swap.
hier houd mijn kennis van ubuntu echt op....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Azalin

  • Gast
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/28, 08:45:47 »
Dit is wel heel vreemd, helemaal als je er geen ander OS op hebt staan en de installer de automatische verdeling hebt laten uitvoeren. Als dat zo is, dan lijkt mij dat er idd iets mis is gegaan. Om dan de heleboel weer opnieuw te installeren is wat drastisch maar wellicht wel de snelste oplossing :)

Offline SWAT

  • Administrator
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/28, 12:13:07 »
socialdefect, wat zijn de specificaties van je PC?

ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/28, 17:06:52 »
celeron M 350 1.3ghz , ram: 256 , 40gig hdd.

moet geen probleem zijn denk ik....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Azalin

  • Gast
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/28, 17:22:00 »
Lijkt mij ook niet... Die schijf indeling lijkt mij een teken van vaagheid...

ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/28, 17:46:02 »
nog maar een keertje opnieuw installeren dan....

thanx
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline SWAT

  • Administrator
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/28, 23:23:05 »
Voor extra snelheid zou ik toch Xubuntu aanraden (gewoon XFCE gebruiken), scheelt toch net weer dat beetje performance ;)

Azalin

  • Gast
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/29, 07:44:45 »
Helemaal waar... alleen met een 1.3 ghz zou hij Ubuntu (met Gnome dus) en ook KUbuntu zonder veel problemen moeten kunnen draaien. Ik draai hier op een AMD Athlon XP 1800+ (1.2Ghz meen ik) en daar draait Ubuntu als een trein...

Offline woteb

  • Lid
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2006/06/29, 10:25:23 »
Ik heb een P3/1Ghz met 256 MB en draai met Ubuntu. Loopt ook als een speer. Kubuntu is wel een stukje langzamer. Voor het echte snelle werk zou ik IceWM draaien. Loop op een P1 zelfs nog soepel.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Wereldvreemd

  • Gast
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2006/06/29, 16:11:47 »
Is die laptop een "branded" exemplaar ?
En zoja, zou het misschien kunnen dat de fabrikant destijds nog een of meer beveiligde herstelpartities daarop heeft aangebracht ?
Dat had ik namelijk met een Compaq en die partities werden door de installer onaangetast gelaten.
Zomaar een idee.
Wereldvreemd

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #17 Gepost op: 2006/06/29, 16:15:57 »
In mijn ervaring start WindowsXP sneller op, althans dat lijkt zo. De desktop komt eerder op het scherm, maar vooraleer je echt programma's kunt starten moet je nog een hele tijd wachten.

Ubuntu toont de desktop wat trager, maar eens de desktop getoond wordt kan je meteen aan de slag (geen misleiding dus)

Programma's starten.. Tjah.. Sommige programma's starten trager dan onder WindowsXP. Dit merk ik bijvoorbeeld bij Mozilla Firefox. Voor de rest zal het allemaal wel meevallen, of er moet iets grondig miszijn.

Dmesg geeft vaak wel goede informatie over hardwareconflicten etc. (Toch geen problemen met IRQ's? dmesg|grep IRQ; dmesg|grep irq
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline woteb

  • Lid
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #18 Gepost op: 2006/06/29, 22:38:30 »
Citaat van: profoX
In mijn ervaring start WindowsXP sneller op, althans dat lijkt zo. De desktop komt eerder op het scherm, maar vooraleer je echt programma's kunt starten moet je nog een hele tijd wachten.
Dit verhaal klopt als een bus. In het ergste scenario heb je met XP ook nog de pech als de patchdinsdag is geweest. Dan gaat XP op de achtergrond het een en ander (zonder toestemming) ophalen en dan zeuren dat een en ander ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Azalin

  • Gast
ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #19 Gepost op: 2006/06/29, 23:19:54 »
Citaat van: Wereldvreemd
Is die laptop een "branded" exemplaar ?
En zoja, zou het misschien kunnen dat de fabrikant destijds nog een of meer beveiligde herstelpartities daarop heeft aangebracht ?
Dat had ik namelijk met een Compaq en die partities werden door de installer onaangetast gelaten.
Zomaar een idee.
Wereldvreemd
Hier had ik nog niet eens aan gedacht. Grapjes die IBM ook wel uit haalt. IBM is nog veel leuker. Die zetten de BIOS software op een aparte partitie. Als je die verwijdert kun je geneens meer in je BIOS ... Moet je die maar niet verwijderen zul je zeggen maar in het geval van een mega drive failure ben je dan wel de pineut.
Ik had alleen begrepen dat hij/zij de hele schijf leeg had gemaakt en alle partities had verwijderd voordat Ubuntu werd geinstalleerd.

ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #20 Gepost op: 2006/06/30, 02:39:09 »
het betreft een acer travelmate , over het algemeen gaan acer en linux bij mijn weten goed samen , mijn acer pc met 1.8ghz amd 64 bit draait fantastisch met de 64 bit versie van ubuntu en ubuntu 5.10 heeft ook altijd zijn werk gedaan op mijn laptop , alleen heb ik uit noodzaak heel even winxp op mijn laptop gehad tussen ubuntu 5.10 en 6.06 dus moet er wel iets fout zijn gegaan tijdens het switchen.

en ja , verder deel ik ook de ervaring dat winxp een keer of 3 sneller opstart maar ubuntu wint makkelijk alle battles tegen xp nadat je je desktop voor je hebt...

ik ga de install nu nog eens over doen en eens kijken hoe het dan draait...
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

ubuntu langzaam ??!!!
« Reactie #21 Gepost op: 2006/06/30, 04:23:39 »
en ja hoor , ubuntu is terug en sneller dan ooit!!!
toch iets mis gegaan bij de vorige install dus , ik heb nu de cd van dapper gedownload in plaats van de upgrade vanuit breezy.
mijn laptopje draait sneller dan ooit tevoren , ik ben weer tevreden !!!
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN