Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04: geen internetzoekresultaten meer bij gebruik van de Snelzoeker!  (gelezen 1699 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Goed nieuws: in de komende Ubuntu 16.04 LTS zullen standaard geen internetzoekresultaten (lees: reclames) meer worden getoond bij gebruik van de Snelzoeker:
http://www.whizzy.org/2015/12/online-searches-in-the-dash-to-be-off-by-default/

Goed voor de bescherming van de privésfeer en goed voor de reputatie van Ubuntu.  :)

DarkEra

  • Gast
Ja klopt. Ik had daarom ook een twee dagen geleden gevraagd in het Test forum gedeelte of iemand gemerkt had dat het al uit stond of niet in de huidige test versies:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95167.msg970787#msg970787

:)

P.S.: The Free Software Foundation zal ook wel blij en opgelucht zijn denk ik. ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/12/19, 23:32:45 door Maik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dan komt mijn bericht dus een beetje als mosterd na de maaltijd.  :P

Enfin. Zoals gezegd denk ik dat het een goede ontwikkeling is. Maar ik vrees wel, dat het allemaal wat te laat is om nog veel marktaandeel te kunnen terugveroveren.

Ubuntu heeft m.i. een beetje de boot gemist, door de invoering van Unity en door die Amazon-toestanden. Dat heeft ze veel marktaandeel gekost.

En inmiddels is het zwaartepunt bij Canonical al lang verschoven naar zakelijke wolkdiensten, waar ze tenminste nog wat geld mee verdienen: http://www.ubuntu.com/cloud

Ubuntu voor de bureaucomputer is en blijft (voorlopig?) een flinke verliespost. Het is (waarschijnlijk daardoor) in de praktijk al geen kernactiviteit meer van Canonical.

Hopelijk blijven ze ermee doorgaan.... Voor de vele afgeleide distro's, waaronder Linux Mint, zou het een zware klap zijn als Canonical zou ophouden met Ubuntu voor de bureaucomputer.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/19, 23:37:33 door Pjotr »

DarkEra

  • Gast
Ik ben het ermee eens dat het een goede ontwikkeling is. We zullen wel zien wat er komt in de nabije toekomst. Ikzelf vrees dat het aangaande Ubuntu voor de desktopcomputer, met de komst van Unity 8 die gebaseerd zal zijn op Qt en hoe het er nu uit ziet, een beetje gedaan zal zijn vanaf de 16.10 uitgave. Hier zullen ook weer veel gebruikers afhaken omdat het gewoon niet echt configureerbaar is aangaande thema's en iconen plus het feit dat het meer en meer op een tablet/smartphone/touchdevice OS lijkt. Natuurlijk blijft, net als bij Wayland, ook de vraag hoe ver ze staan met de leveranciers van de grafische kaarten en drivers zoals AMD en nVidia. Momenteel zijn beiden, MIR én Wayland (zover ik weet) alleen te gebruiken op Intel spul en werkt het nog niet echt fatsoenlijk.

Mocht Canonical ooit ophouden met Ubuntu voor de desktopcomputer dan heeft Mint heeft ook nog LMDE, de Linux Mint Debian Editie.
LMDE was, toen ik 'm gebruikte in de tijd dat een nog een Rolling Release was, niet slecht naar mijn persoonlijke ervaring. Nu is LMDE geheel gebaseerd op Debian stable dus kunnen het Mint team en de gebruikers makkelijk overstappen op de Debian gebaseerde Mint variant.

Maar goed, voorlopig hebben we nog één LTS uitgave te gaan met X en Unity 7 die we dan nog voor de komende 5 jaar kunnen gebruiken vanaf April 2016. :)
« Laatst bewerkt op: 2015/12/20, 09:09:11 door Maik »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Belangrijker dan wat je doet is waarom je iets doet.

In de toelichting (Why now?) lees ik niets over bescherming van de privésfeer.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Belangrijker dan wat je doet is waarom je iets doet.
Misschien voor moraaltheologen en de Heilige Drie-eenheid. Voor gewone stervelingen is voornamelijk het praktische effect van belang.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/20, 23:53:41 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Belangrijker dan wat je doet is waarom je iets doet.

In de toelichting (Why now?) lees ik niets over bescherming van de privésfeer.
Goed opgemerkt. Ze geven enkel praktische redenen van efficiënt werken aan. De argwaan dat ze mogelijk in de toekomst opnieuw iets zullen doen wat op het randje ligt, wordt hier dus niet weggenomen.

Ik wist niet eens dat het kon in de dash..Zal het dus ook niet missen.Alleen Audicious weg?Jammer..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

DarkEra

  • Gast
Audacious gaat niet weg, het wordt alleen verplaatst naar de Universe repository, net als de rest van de programma's die in het lijstje staan. En de Universe repository zul je ongetwijfeld wel gebruiken neem ik aan.

Offline vanadium

  • Lid
Minder lenzen en scopes zullen standaard geïnstalleerd zijn, maar je zal ze alle nog zelf kunnen toevoegen via software center. Canonical volgt altijd wel goed mijn persoonlijke voorkeuren: eerst voeren ze thunderbird in als standaard email client, dan laten ze de Unity launcher niet meer automatisch verbergen, en nu gaan ze standaard de Unity Dash niet meer inclusief kerstversiering leveren. Steeds minder configuratiewerk voor mij na een nieuwe installatie  :evil:

DarkEra

  • Gast
..... Steeds minder configuratiewerk voor mij na een nieuwe installatie  :evil:

lol.... we zouden bijna met pensioen kunnen gaan op die manier.  :P

Belangrijker dan wat je doet is waarom je iets doet.

In de toelichting (Why now?) lees ik niets over bescherming van de privésfeer.
Goed opgemerkt. Ze geven enkel praktische redenen van efficiënt werken aan. De argwaan dat ze mogelijk in de toekomst opnieuw iets zullen doen wat op het randje ligt, wordt hier dus niet weggenomen.

Sterker nog: dat doen ze al. Of in ieder geval van de ogen van sommigen. Bij Unity 8 moet je in de toekomst namelijk verplicht in gaan loggen met je Ubuntu One SSO-account (net als op Windows met je MS-account en op Apple met je Apple-account). En dat ziet niet iedereen zitten i.v.m. privacy.

Huh?Wat is dat voor een account?? :o
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

DarkEra

  • Gast
SSO = Single Sign On en wordt al geruime tijd gebruikt door het Engelstalige Ubuntu forum, Launchpad en andere services die Canonical/Ubuntu ter beschikking stelt.

Vreemd dat ze het nog steeds Ubuntu One noemen terwijl deze service al lang is opgeheven.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/21, 14:03:05 door Maik »

Ubuntu One is niet opgeheven, alleen Ubuntu One Files en Music.
https://login.ubuntu.com/one-redirect

"Ubuntu One is the single account you use to log in to all services and sites related to Ubuntu."

DarkEra

  • Gast
Doh... foutje van mijn kant. Dank je voor de opheldering Vistaus. :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Belangrijker dan wat je doet is waarom je iets doet.
Misschien voor moraaltheologen en de Heilige Drie-eenheid. Voor gewone stervelingen is voornamelijk het praktische effect van belang.
Testcees heeft een punt. Uit de link blijkt nl. dat deze aanpassing er is voor Unity7 (= standaard op 16.04), maar *niet* voor Unity8 (wordt uiteindelijk standaard). Stel dat 16.10 komt met Unity8, dan heb je feitelijk de 'oude' toestand (= verminderde privacy).  Het *waarom* is wel degelijk van essentieel belang.

http://www.whizzy.org/2015/12/online-searches-in-the-dash-to-be-off-by-default/