Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeemherstel  (gelezen 2983 keer)

Offline truus22

  • Lid
Systeemherstel
« Gepost op: 2014/02/25, 10:45:24 »
Beste mensen op dit Forum,
Ik ben voornemens om Ubuntu in de toekomst als OS te gebruiken en ben momenteel nog in de test-fase. Daarvoor heb ik Ubuntu naast Windows (8.1) als Duel-boot op mijn Laptop geïnstalleerd. Nu vraag ik mij af, of Ubuntu ook "Systeemherstel" kent, net zoals Windows.
Ik ben dankbaar voor iedere reactie of suggestie.

Met vriendelijke groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert
truus22
Weert

Re: Systeemherstel
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/25, 15:04:36 »
@femke: Inderdaad, al staat het standaard niet op automatisch. Maar zodra je het aanzet via Systeeminstellingen --> Backup dan gaat het wél automatisch :) Die backup kun je via datzelfde scherm weer terugzetten dus is inderdaad nagenoeg hetzelfde als Windows' Systeembeheer :)

Frederik

  • Gast
Re: Systeemherstel
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/01, 10:51:37 »
Over welk backup programma hebben jullie het dan?
Als ik kijk in het Xubuntu Toepassingenmenu > Systeem > is er geen backup programma aanwezig.
Wel komen er in het softwarecentrum backup programma's voor.

Overigens gebruik ik de True Image 2014 opstart cd voor het maken van een 'image', van zowel Windows als Xubuntu. Deze herkent alle partities zodat ik met een muisklik de volledige partitie kan backuppen in nog geen 8 minuten. En via de CD waar terug kan zetten als er crisis uitbreekt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Systeemherstel
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/01, 11:05:06 »
Denk "deja dup".
Maar dit is volgens mij niet 100% een systeem herstel, ten minste niet zoals windows.

Re: Systeemherstel
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/01, 11:35:48 »
Over welk backup programma hebben jullie het dan?
Als ik kijk in het Xubuntu Toepassingenmenu > Systeem > is er geen backup programma aanwezig.

De vraag van de *topicstarter* gaat over Ubuntu en het antwoord daarop is dus ook gespitst op, jawel, Ubuntu. Xubuntu heeft andere programma's dan Ubuntu. Hoe dan ook: Deja Dup is het programma in kwestie.

Denk "deja dup".
Maar dit is volgens mij niet 100% een systeem herstel, ten minste niet zoals windows.

Het herstelt niet 100% maar wel een hele, hele hoop. Dus het komt wel zeer dicht in de buurt van Windows Systeemherstel en daarom is het het beste alternatief.

FrSu

  • Gast
Re: Systeemherstel
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/01, 11:50:45 »
Interessante vraag van de TS. Heb ook even gekeken. Maar back-up wordt bij mij met het standaard programma Back-Up alleen een back-up van de Home gemaakt. Deja Dup is dus voor het hele systeem?

Ik ga dat dan ook even bekijken.

Edit: Is dus hetzelfde als ik er op zoek via Softwarecentrum en is ook al bij mij geïnstalleerd. Kennelijk alleen voor de Home bedoeld, zover ik kan ontdekken. Of zie ik iets over het hoofd?

« Laatst bewerkt op: 2014/03/01, 11:53:50 door FrSu »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Systeemherstel
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/01, 16:54:49 »
Ik gebruik xubuntu en deja dup, wordt gestart met een backup icoon, dus dit is hetzelfde programma.

Offline truus22

  • Lid
Re: Systeemherstel
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/01, 18:16:14 »
Iedereen heel hartelijk bedankt voor alle info. Ik moet e.e.a. eerst nog eens goed bestuderen en zonodig kom ik nog terug, wanneer ik nog vragen heb.

Groet, :)

Cor Jansen (truus22)
Weert
truus22
Weert