Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 12 LXDE  (gelezen 2160 keer)

Mint 12 LXDE
« Gepost op: 2012/03/15, 11:41:59 »
Even uitgetest en ik moet zeggen: een heel leuke en vooral lichte omgeving ! Ik ben er al wel in geslaagd om een instelling te doen die ik niet meer kan omkeren (snelmenu voor bureaubladachtergrond te veranderen) maar buiten dat, echt een heel goed en tof systeempje.

De ubuntu-motor is en blijft typisch ubuntu dus dat is geen aanpassing, maar het superlichte van LXDE is echt top ! Een heel logische en makkelijk te begrijpen structuur en heel weinig onnodige franjes.

Stabiel is ie heel goed te noemen, ik merk zo goed als geen onstabiliteiten dewelke ik wel eens ervaar met andere distro's (ik kijk even naar Untiy) .

Slechts 256mb RAM geheugen nodig theoretisch, maar ik denk dat de maatstaf eerder rond de 512mb ligt om vlot en goed te kunnen werken.

Lettertypen zijn grafisch goed weergegeven en doen heel hard denken aan de Gnome-omgeving.

Goed alternatief voor oudere systemen, ik hoop dat ze een non-pae kernel blijven meegeven met de toekomstige uitgaven.
Tweaks e.d. blijven ook mogelijk in dit systeem dat met Leafpad werkt (dus de Swappiness verlagen is perfect mogelijk met de Pjotr-gids bij de hand)

Hou je niet van Mint-groen ? Ook mogelijk om voor een alternatief te kiezen, dus ook hier geen belemmering.

De installatie-cd heeft quasi alles out-of-the-box; dus heel weinig extra's te installeren en af te werken. Ook een dikke plus.

Genoeg reclame ;) , ik zou zeggen gooi het eens op een ouder systeem en laat je verrassen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/15, 11:59:01 »
Ik wist niet, dat-ie al uit was! Dank voor het melden.  :)

Vraagje: welke Java zit erin?
http://www.java.com/nl/download/installed.jsp

Gebaseerd op Ubuntu 11.10. Er werken maar één of twee man aan Mint LXDE, dus daarom komt-ie steeds een maand of vijf later. De hoofdontwikkelaar zit ook in de Lubuntuploeg, trouwens.

Nadeel van de vertraagde verschijning is overigens wel, dat een gewone versie maar ongeveer een jaar meegaat. Bij Mint LXDE kun je m.i. daarom beter kiezen voor de LTS-versie; die gaan een stuk langer mee...

Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/15, 12:10:08 »
Wel Pjotr, dat was ik vergeten te vermelden, maar er zit standaard Sun Java in ??? ik dacht dat dat niet meer mocht omwille van de licenties, maar schijnbaar is dat bij deze versie er wel ingebakken.

Wat wel terzijde dient te vermeld: de browser FF is versie 7.0 en ik meen te herinneren dat dat rond die periode was dat er zo'n heisa was met Sun Java en OS-en . Dat vond ik wel raar.

De versie is echter 26 dus niet zo heel veilig om mee te werken.

Updates heb ik nog niet gedaan omdat ik vooral nog in de Live-omgeving zit en even geen testbakje vrij heb om te installeren en up te daten.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/15, 12:25:16 »
Wel Pjotr, dat was ik vergeten te vermelden, maar er zit standaard Sun Java in

Welke versie? Zie mijn eerdere webkoppeling....  :)

Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/15, 14:24:58 »
Oeps, gewoon versie 6 (update 26) zit er standaard in
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/15, 14:32:03 »
versie 6 (update 26) zit er standaard in

Vreesde ik al.... de onveilige verouderde versie. Zou 6u31 moeten zijn.

Bijvoorbeeld via opname van het Duinsoft-script in het installatieprogramma, dat heeft forumlid grizzler al aangeboden aan Clem...

Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/15, 15:12:49 »
Het pakket van Duinsoft werkt volledig naar behoren in Mint 12 LXDE (is maar 5 min werk)

Maar inderdaad eigenaardig dat het oudere pakket zo werd aangeboden (is ongeveer het enige minpuntje dat ik heb gevonden)

Even vermelden dat de installatie als een zonnetje verloopt. In Grub staat ie netjes vermeld als Mint12LXDE dus een vergissing met opstarten (met in mijn geval Kubuntu) is uitgesloten. Uiteraard is er de customizer voor KDE (zie tips en trucs) maar dat is eigenlijk niet nodig.

Super distro-tje en afgewerkt tot in de puntjes; zelfs de vertalingen zijn top.

Alle KB-instellingen (b.v. Crtl+ALt+backspace) zijn al standaard ingesteld. Enkel de swappiness dient ingesteld te worden (eigenaardig genoeg).

Dual-boot met Kubuntu en ik heb er tot hier toe geen moment spijt van.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/15, 15:42:22 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline midas

  • Lid
Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/15, 16:00:15 »
Jammer dat die Sun-Javabug nog steeds niet opgelost is door het Mint-dev team. Vooral omdat de oplosssing hoegenaamd niet zo moeilijk is. Wanneer je geen java gebruikt is het genoeg om de java plug-in in je browser en bijvoorbeeld in je kantoorpakket uit te schakelen? Of moet je grondiger te werk gaan? Ik speel namelijk geen spellen en ben nog geen websites tegengekomen waarin ik java expliciet nodig had...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/17, 10:33:38 »
@midas: in die zin heeft nunslaughter ook eens een opmerking gemaakt; als je het niet of nergens voor nodig hebt deïnstalleer het dan gewoon het verhoogt ten andere je veiligheid van je OS.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/25, 18:23:32 »
Heb nu een lange test gedaan met dit OS en heb daar een héél goede indruk aan overgehouden.
Nu staat SolusOS ter vervanging op, en mja, buiten dat ie niet vertaald is naar het Nederlands, ook een steengoed OS ! Stabiel en gewoon simpel en goed.

Nu nog de eindkeuze, maar ik vermoed dat het toch Mint 12 LXDE zal zijn dat ik als productiemiddel ga gebruiken voor video-streaming. Licht, stabiel en eigenlijk wel mooi echt een toppertje voor een lichtgewicht. :)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Mint 12 LXDE
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/25, 18:25:39 »
Ik heb hem eens getest, erg mooie distro :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu