Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.04 videobewerking  (gelezen 3718 keer)

Offline Remuzzz

  • Lid
Ubuntu 9.04 videobewerking
« Gepost op: 2009/04/27, 12:15:48 »
Hallo!

Aanstaande zondag vertrek ik voor mijn studie een maand naar Suriname om daar reportages te maken over armoede tijdens de economische crisis. Deels is dit voor mijn afstuderen (school voor journalistiek) maar deels ook voor mijn werk bij de NOS. Ik ben daar internetredacteur voor NOS.nl

Ik werk nu ongeveer 2 jaar met Ubuntu en durf het aan om de videobewerking in Ubuntu te laten plaatsvinden. Hoewel er voor Windows betere programma's zijn (Avid, Adobe Premiere), wil ik de klus toch met Ubuntu gaan klaren.

Onder Ubuntu 8.10 was ik best tevreden met Cinelerra, maar dat programma is nog niet beschikbaar voor Ubuntu 9.04. Balen, want downgraden zie ik niet zo zitten.

Nu viel mijn oog op Kdenlive, op het eerste gezicht een mooi programma, maar die crasht om de seconde. Alle overige programma's die ik heb getest voldoen niet aan mijn eisen. Hoewle Pitivi wel lekker eenvoudig is, heb ik echt meer dan een videospoor nodig.

Nu is mijn vraag: is het iemand hier gelukt om of Cinelerra of KdenLive stabiel draaiend te krijgen onder Ubuntu? Of moet ik toch maar weer via VirtualBox in Windows gaan werken.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes,
Remy Hersbach

Re: Ubuntu 9.04 videobewerking
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/27, 12:47:15 »
Wellicht dat Kdenlive beter op Kubuntu werkt?

Je hebt ook nog Kino, openmovieeditor, ...

Wellicht kun je 64studio 3.0  eens proberen. Gebaseerd op Ubuntu LTS

www.64studio.com

Offline Remuzzz

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04 videobewerking
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/27, 12:58:14 »
Hoi Zamorano,

Thx voor je snelle antwoord. Kino en OpenMovieEditor heb ik ook al beide geprobeerd, maar vond ik niet echt lekker werken.

KdenLive op Kubuntu zou ik nog wel even kunnen proberen, maar verwacht niet dat het veel uitmaakt. Heb op internet ook wat mensen gezien die problemen met Kubuntu hadden.

Studio64 doe ik liever niet, aangezien ik liever gewoon mijn systeem intact houdt.

Offline ptb

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04 videobewerking
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/27, 13:21:56 »
cinelerra werkt op jaunty via deze link https://launchpad.net/~capitanterrex/+archive/ppa

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 9.04 videobewerking
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/27, 13:36:11 »
Kdenlive is gegaan van  0.5.svn (hardy + intrepid) naar 0.7.3 in jaunty, nogal een sprong. Heb 'm eventjes geopend en zo waar, hij crashte niet  =D. Zelf geef ik kdenlive een goede kans, qua functionaliteit is het precies wat ik nodig heb, alleen jammer van die instabiliteit. Maar omdat nu de versie omhooggetrokken is, heb ik goede hoop dat het beter wordt, slechter kon ook bijna niet (op enig moment was het zelfs niet eens mogelijk een eerder opgeslapgen project opnieuw te openen!).

Re: Ubuntu 9.04 videobewerking
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/27, 13:41:18 »
kdenlive is inderdaad stukken verbeterd :) Vind het wel een lekker progje :)

Maar of je kdenlive op Ubuntu of Kubuntu draait maakt niet zoveel uit. Het probleem is niet distro-gebaseerd (behalve als je zoals ik een vereistenprobleem hebt met kdenlive), maar kdenlive-gebaseerd.

Re: Ubuntu 9.04 videobewerking
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/26, 14:28:28 »
Dankzij deze conversatie ben ik terug overgestapt naar KDenlive. Ik had het vroeger geprobeerd en vond het een heel eenvoudig en intuïtief programma en ware het niet dat het vaak crashte, dan had ik het nog gebruikt.
Ik was ondertussen overgestapt naar LiVES. Ook goed hoor, maar KDenlive brengt me dichter bij datgene wat ik zocht. Bedankt dus voor de tip want de nieuwere versie is top!