Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorstel How-To Samba  (gelezen 6938 keer)

lordwodan

  • Gast
Voorstel How-To Samba
« Gepost op: 2007/08/23, 12:53:18 »
Hoi,

Ik heb gemerkt dat je avonden zoet kan zijn met het lezen over Samba. Is het een idee om hier een simpele tuto neer te zetten over het configureren EN het gebruiken?

Er zijn genoeg docu's te vinden over het installeren en er zijn zat voorbeelden van een SMB.conf. Maar (bijna) niet over instellen van de pc's die de gedeelde mappen moeten kunnen bereiken.

Ik weet bv. dat smbpasswd -a uitgevoerd moet worden maar wat gebeurt daarmee dan? wordt er een keiharde gebruiker gemaakt? is er een groep samba? komt ie daarin? En moet een externe gebruiker (met rechten en Samba) ook echt als gebruiker op de server staan? (met bin/false)?


Na veel lezen ben ik geloof ik tot de volgende conclusie gekomen:

smbpasswd -a voegt een gebruiker toe aan etc/samba/smbpasswd. (gewoon een textbestand van samba)  Vanuit smb.conf haalt samba dan de rechten over wat deze gebruiker mag. klopt dit enigszins? (hoe kan ik de lijst met sambausers bekijken??)

Moet ik op de clientmachine ook smbpasswd uitvoeren?

en hoe kan ik er voor zorgen dat de gedeelde mappen van de server automatisch bij de client worden gemount met de rechten van de gebruiker? (vaker gevraagd maar ik kom er echt niet uit)

Stel server:

gedeelde map /usr/delen:
pietje mag lezen en schrijven
puk mag lezen

Client:
pietje logt in: krijgt een map waarin hij mag schrijven en lezen onder /home/pietje/servermap
puk logt in: krijgt een map waar hij alleen mag lezen onder /home/puk/servermap

Dit zouden redelijk simpele dingen moeten zijn toch?

Voorstel How-To Samba
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/23, 13:59:55 »
Citaat van: lordwodan
Ik heb gemerkt dat je avonden zoet kan zijn met het lezen over Samba. Is het een idee om hier een simpele tuto neer te zetten over het configureren EN het gebruiken?
... knip ...
Dit zouden redelijk simpele dingen moeten zijn toch?
Mee eens, 'k ben ook al avonden zoet geweest met samba-documentatie lezen, maar ofwel snap ik het niet, ofwel staat mijn configuratie er niet tussen: een windowsPC zonder Linux, een laptop met alleen Ubuntu Edgy, samen verbonden met een router.  Hoe kijk ik vanaf de laptop onder Ubuntu naar mijn oude bestanden op de PC onder Windows ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

lordwodan

  • Gast
Voorstel How-To Samba
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/01, 17:05:12 »
Ben je er uit?

Verder weinig animo?

Offline dennus

  • Lid
Voorstel How-To Samba
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/01, 17:26:18 »
Ik ben even afgehaakt.  Heb een netwerkschijf in de meterkast. Maar kan dat ding niet lekker benaderen. Hoop gedoe. En de PC's van mijn kids en vriendin kom ik al helemaal niet op. :-(

lordwodan

  • Gast
Voorstel How-To Samba
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/01, 17:53:53 »
Citaat van: dennus
Ik ben even afgehaakt.  Heb een netwerkschijf in de meterkast. Maar kan dat ding niet lekker benaderen. Hoop gedoe. En de PC's van mijn kids en vriendin kom ik al helemaal niet op. :-(
Wat zijn de besturingssystemen? en heb je samba op die systemen staan?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Voorstel How-To Samba
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/01, 18:01:51 »
Dit is de enige goede howto: http://www.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection
Zeer lijvig document, maar bevat alles wat je moet weten.
Samba maakt inderdaad geen gebruik van de gewone unix bestanden voor authenticatie (/etc/passwd en /etc/shadow). Daarom moet je d.m.v. smbpasswd -a gebruiker i.d.d. de betreffende gebruiker toevoegen aan het bestand van samba. Dit hoef je alleen maar te doen op de machine die de share beschikbaar stelt. Dus op de server, niet op de client.
Om shares auto te mounten na het inloggen stel ik voor dat je autofs gebruikt: http://www.howtoforge.com/accessing_windows_or_samba_shares_using_autofs
Ik heb het nog niet gebruikt voor shares, maar wel voor mijn 100 MB Zip Disk drive (antiek, I know).

lordwodan

  • Gast
Voorstel How-To Samba
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/01, 18:49:29 »
Ha Kenny,

Inderdaad, das een lijvige.

Waar het mij hier om ging is een extreem simpele opzet. Gewoon een schijffie delen voor meerdere computers. Dit kan in mijn ogen door een heel klein smb.conf bestand wat hier ook redelijk simpel neergezet kan worden toch? (misschien maak ik die zo zelf wel even).

Ik kan begrijpen dat je me nu eigenwijs gaat vinden maar er zijn 2 dingen die ik uit elkaar moet leren houden denk ik.

met smbpasswd voeg je iets aan samba toe zodat hij de gebruiker "kent" en vervolgens in de smb.conf vertel je WAT die gebruiker mag.

dus gebruikers van smbpasswd staan inderdaad los van /etc/passwd.

Toch kriebelen die groepen mij telkens zoals je in een ander topic hebt gelezen. In de SMB.conf kan je rechten aan een gebruikersgroep koppelen. Om die reden zij je mij daar dat sander en sanderr in 1 groep moesten zitten. Waar maak ik dan nu toch steeds die denkfout?

bv,
valid user = sander, sanderr zou hetzelfde moeten zijn als valid user = @SMB (als die 2 mannekes in die SMB groep zouden zitten. Waarom dan nu WEL gegevens uit de etc/group?

of gebruikt samba de smbpasswd om zijn eigen gebruikers te linken naar de unix bestanden?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Voorstel How-To Samba
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/01, 19:37:13 »
Toegegeven, samba is niet zo eenvoudig om te leren gebruiken. Ikzelf heb hier een samba server die fungeert als domain controller met daarachter een LDAP. Alle PCs in mijn netwerk verwijzen naar deze domain controller. Alle PCs gebruiken hier ook deze LDAP om gebruikers, groepen en paswoorden op te slaan. Deze opzet is niet eenvoudig en mocht ik het moeten overdoen, dan zou ik ook een tijdje zitten sukkelen. Vandaar dat deze server goed en regelmatig gebackupt wordt :)
Lang geleden toen er nog windows 95 was, had je smbpasswd niet nodig. Dan werden paswoorden gewoon uit /etc/passwd geplukt. Vanaf NT4 en alles erna (dus ook XP) is de nood van smbpasswd ontstaan. De reden hiervoor is dat NT4 en alles erna zijn paswoorden geëncrypteerd over het netwerk stuurt (dus veiliger). Dus smbpasswd zorgt er gewoon voor dat gebruikers uit /etc/passwd kunnen aanloggen op een smb share d.m.v. geëncrypteerde paswoorden.
De gebruiker moet wel bestaan op het systeem en behoort ook tot één of meerdere groepen die niets te maken hebben met samba, maar wel verbonden zijn aan aan Unix / Linux. Stel we hebben 2 gebruikers Alice en Bob en deze willen toegang tot /var/share/ en /var/share is eigendom van Alice. Alice is lid van de groep Group1 en Bob is lid van Group2. De rechten voor /var/share zijn bijvoorbeeld drwxrwx--- Alice Group1. Alice kan dus schrijven in /var/share en Bob niet. Als de rechten deze zijn drwxrwxrwx, dan kan iedereen erin schrijven. Je begrijpt dat dit niet echt een veilige situatie is. Het is dus beter om ook Bob lid te maken van Group1, want leden van Group1 mogen ook schrijven in /var/share omdat de rechten drwxrwx--- zijn. Als de rechten drwx------ zouden zijn, dan kan Alice wel schrijven, maar andere gebruikers van Group1 niet. Ik hoop dat dit duidelijk is, dit is nu eenmaal hoe het rechten systeem in Linux (en ook Unix) in elkaar steekt.
Je moet er dus eerst voor zorgen dat Bob bestandjes kan aanmaken in /var/share, vooraleer je gaat experimenteren met samba. Als de rechten die door het systeem worden opgelegd al niet werken, zal het met samba zeker niet werken. Je kan dit dus testen door aan te loggen met Bob en gewoon via Nautilus folders en bestanden maken in /var/share. Als dit werkt, begin dan met samba.

lordwodan

  • Gast
Voorstel How-To Samba
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/01, 19:43:27 »
Ah, super!

Zodra ik hier redelijk mee gespeeld heb zal ik voor de overige gebruikers een simpele opzet maken. Heeft iemand anders ook wat aan mijn vragenvuur :-)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Voorstel How-To Samba
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/08, 18:35:52 »
Ik wil ook een SAMBA share opzetten en kon er niets over vinden op de wiki.
Is het een idee om hier alsnog een artikel voor te maken?

Ik heb het nu geïnstalleerd middels sudo tasksel Nu nog wat instellen denk ik...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!