Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan de prioriteit van een proces verlaagd worden?  (gelezen 440 keer)

Offline Kurt DM

  • Lid
Kan de prioriteit van een proces verlaagd worden?
« Gepost op: 2015/01/27, 11:22:15 »
Wanneer je in top de prioriteit (niet de nice waarde) van een process zoals update-apt-xapian-index bekijkt zie je 39. Dit betekent dat dit process altijd voorrang zal hebben op de "normale" processen zoals Firefox (PR 20) Is het niet mogelijk de prioriteit (niet de nice) te verlagen naar bv. 19 zodat de xapian-index update enkel loopt als er niks anders te doen is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kan de prioriteit van een proces verlaagd worden?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/27, 11:39:33 »
Geen antwoord op je vraag, want dat weet ik niet. Maar wel dit: ik raad aan om het pakket apt-xapian-index gewoon te verwijderen:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid#TOC-Verwijder-indexeerder-apt-xapian-index
(punt 4, rechterkolom)

Het rotding is in de praktijk nauwelijks nuttig, maar neemt wel een flinke hap uit de systeemkracht.  :evil:

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Kan de prioriteit van een proces verlaagd worden?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/27, 11:47:57 »
Ja Pjotr, dat is zeker een alternatief. Maar om andere problemen op te lossen zou het interessant zijn om echt de prioriteit van bepaalde processen te kunnen verlagen. Op internet vind ik enkel zaken over nice.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan de prioriteit van een proces verlaagd worden?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/27, 12:04:37 »
Uit mijn Unix tijd....., er was een program waarmee je de status van de processen kon opvragen, door het wijzigen van het getal op de betreffende regel en een enter was dat dan aangepast.
Eens zien of er iets valt te vinden ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan de prioriteit van een proces verlaagd worden?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/27, 12:10:49 »
Weet niet of deze standaard aanwezig is, maar:
sudo gnome-system-monitor
Zou grafisch e.e.a. moeten laten zien en in kunnen stellen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Kan de prioriteit van een proces verlaagd worden?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/28, 12:44:17 »
Klopt inderdaad. Lijkt me goed om interactief prioriteiten te veranderen. Er wordt echter wel geen numerieke waarde aangegeven van die prioritetien (die ziet men wel in top of ps aux) en wat nog een extra zou zijn is bepaalde "systeemprocessen" zoals de apian index in hun startup configuratiefile een gekozen prioriteit mee te geven zodat ze voor de gebruiker echt in de achtergrond draaien.

Re: Kan de prioriteit van een proces verlaagd worden?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/28, 15:15:40 »
Ik gebruik daar htop voor. Enige voorwaarde is dan wel dat je via de terminal htop moet aanroepen met verhoogde gebruikersrechten. Maar dat is geen enkel probleem. Probeer dát eens, en kijk of dit aan je behoefte voldoet... :)

Htop is via de gebruikelijke wegen (Softwarecentrum, Synaptic of via de terminal met "sudo apt-get install htop") te installeren, daar het niet standaard is geïnstalleerd. 
« Laatst bewerkt op: 2015/01/28, 15:18:06 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Kurt DM

  • Lid
Re: Kan de prioriteit van een proces verlaagd worden?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/28, 15:39:35 »
Neen, ook hier gaat het enkel om de nice waarden, niet de "echte" priority.