Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre Office update  (gelezen 5076 keer)

Libre Office update
« Gepost op: 2012/02/24, 10:50:21 »
Doe ik iets verkeerd misschien? Want Libre Office 3.5 is toch alweer minstens een week uit en nog steeds heb ik geen updates ontvangen via updatebeheer. Dit ondanks het feit dat in diverse media, zoals OMG Ubuntu, bij het uitkomen van 3.5 werd aangekondigd dat de updates binnen enkele uren of hoogstens dagen ons zouden bereiken.
Is die traagheid gebruikelijk of doe ik iets fout? Ik heb destijds mijn Libre Office, nu versie 3.4.4, gewoon geïnstalleerd via het Ubuntu Software Centre. Ik werk met Ubuntu 11.10

Dank alvast voor enige opheldering in deze.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libre Office update
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/24, 10:58:20 »
Gewoon afwachten. Voor de komende Ubuntu-versie 12.04 is 3.5 al beschikbaar.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Libre Office update
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/24, 11:01:36 »
Die melding van OMG! Ubuntu was voor 12.04 Daar is ie inderdaad binnen 2 dagen doorgekomen omdat 12.04 al 3.5 bèta had.
Voor 11.10 kun je de LibreOffice-pakketbron gebruiken. Is wel aan te raden als 3.4 niet goed werkt voor je want 3.5 is een pak stabieler en wel verbeterd. Dat zeggen een hoop mensen die hem totnutoe gebruikt hebben. Maar ALLEEN als je dus hinder ondervindt met 3.4

Re: Libre Office update
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/25, 10:06:10 »
Doe ik iets verkeerd misschien? Want Libre Office 3.5 is toch alweer minstens een week uit en nog steeds heb ik geen updates ontvangen via updatebeheer. Dit ondanks het feit dat in diverse media, zoals OMG Ubuntu, bij het uitkomen van 3.5 werd aangekondigd dat de updates binnen enkele uren of hoogstens dagen ons zouden bereiken.
Is die traagheid gebruikelijk of doe ik iets fout? Ik heb destijds mijn Libre Office, nu versie 3.4.4, gewoon geïnstalleerd via het Ubuntu Software Centre. Ik werk met Ubuntu 11.10

Dank alvast voor enige opheldering in deze.

Bedankt. Ik ga maar wachten tot 12.04.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libre Office 3.5
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/25, 13:23:02 »
Het mooie aan LibreOffice 3.5 Build-ID: 350m1(Build:13) is dat de lelijke grijze achtergronden (bijv. bij lettertype en zoeken) eindelijk verdwenen zijn.

Een andere correctie is het noemen van een pictogram weer zoals het hoort en vroeger ook was (tot 3.3.x meen ik).
Een pictogram heet weer gewoon "LibreOffice Writer" en niet "LibreOffice Writer3.4".
Anders zou namelijk een (zelfgemaakte) starter bij elke upgrade alleen een grijs vlak tonen en geen normaal pictogram.

Aanvulling 15:04:
Er worden veel instellingen naar de standaardwaarden teruggezet. Dat valt vooral in de werkbalken op. In Calc is zelfs de formulebalk verdwenen uit de standaardinstellingen. Die kan je weer aanzetten, maar deze keuze is een beetje vreemd (wordt m.i. heel vaak gebruikt).
« Laatst bewerkt op: 2012/02/25, 15:03:57 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline aartje

  • Lid
Re: Libre Office update
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/26, 10:54:18 »
Waar hebben we het in godsnaam over. Een week? Kan iemand
tegenwoordig het geduld niet meer opbrengen om te wachten tot
diegenen die er over gaan het wijs vinden om een update in een
stabiele Ubuntu versie te integreren. Ik kan me het voorstellen
dat het voortijdig wordt gedaan als er een ernstige fout in zit.
Maar alleen maar voor wat kosmetische verbeteringen ?

Offline Tom

  • Lid
Re: Libre Office update
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/26, 11:07:26 »
Heb vandaag een update van libreoffice gekregen bij de updates 3.5.0 (Xuby 12.04 alpha).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre Office update
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/26, 14:00:06 »
Waar hebben we het in godsnaam over. Een week? Kan iemand
tegenwoordig het geduld niet meer opbrengen om te wachten tot
diegenen die er over gaan het wijs vinden om een update in een
stabiele Ubuntu versie te integreren. Ik kan me het voorstellen
dat het voortijdig wordt gedaan als er een ernstige fout in zit.
Maar alleen maar voor wat kosmetische verbeteringen ?
Akkoord, maar 3.5 is een LibreOffice met nieuwe features, en die komt niet terecht in een bestaande Ubuntu editie. 3.5 krijg je pas standaard met 12.04.

Wel vind ik dat Canonical te conservatief is met het bijwerken van Libreoffice. Ook kleine tussenversies (vb, 3.4.5 t.o.v de versie in Ubuntu, 3.4.4) worden niet opgenomen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice (snelle of langzame levering van upgrades)
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/26, 15:03:42 »
Voor beide opvattingen (snellere of langzamere upgrades van belangrijke applicaties) is iets te zeggen.
Een kantoor wil zon min mogelijk extra installaties en neemt genoegen met de veiligheids-upgrades.
Een thuisgebruiker kijkt jaloers naar een Windows-gebruiker die in een kwartier (download+installatie) de laatste versie van LibreOffice heeft terwijl de Linux-gebruiker nog even op de pakket-beheerders moet wachten totdat die wordt vrijgegeven.

Dat doet Debian
Citaat
Pakket libreoffice
squeeze-backports (editors): office productivity suite
1:3.4.3-3~bpo60+1 [backports]: amd64 armel i386 kfreebsd-i386 mips mipsel powerpc s390 sparc
1:3.3.3-4~bpo60+1 [backports]: ia64 kfreebsd-amd64
wheezy (testing) (editors): office productivity suite
1:3.4.5-2: amd64 armel i386 ia64 kfreebsd-amd64 kfreebsd-i386 mips powerpc s390 sparc
sid (unstable) (editors): office productivity suite
1:3.4.5-3: amd64 armel armhf i386 ia64 powerpc s390
1:3.4.5-2: kfreebsd-amd64 kfreebsd-i386 mips sparc
1:3.3.2-4 [debports]: powerpcspe
1:3.3.2-1: alpha
experimental (editors): office productivity suite
1:3.5.0-2: amd64 armel i386 ia64 powerpc s390 sparc
1:3.5.0~rc3-1: mips
1:3.5.0~rc2-2: kfreebsd-amd64 kfreebsd-i386
en dat toont Ubuntu
Citaat
Pakket libreoffice
natty (editors): office productivity suite [universe]
1:3.3.2-1ubuntu4: amd64 i386
natty-updates (editors): office productivity suite [universe]
1:3.3.4-0ubuntu1: amd64 i386
oneiric (editors): office productivity suite
1:3.4.3-3ubuntu2: amd64 i386
oneiric-updates (editors): office productivity suite
1:3.4.4-0ubuntu1: amd64 i386
precise (editors): office productivity suite
1:3.5.0-1ubuntu4: amd64 i386
en dat zijn de PPA's
Citaat
libreoffice    1:3.5.0-1ubuntu3~lucid2    Rico Tzschichholz (3 hours ago)
libreoffice    1:3.4.3-3ubuntu2~natty1    Björn Michaelsen (2011-10-07)
libreoffice    1:3.3.2-1ubuntu2~maverick1    Björn Michaelsen (2011-03-29)

Hoewel ik vandaag al de eerste PPA-upgrade van LibreOffice 3.5 heb gezien, zitten er nog fouten in. Ik kan mij de aarzelingen van Debian/Ubuntu voorstellen dat voor pakketten die een vlotte ontwikkeling ondergaan, men even wacht met het uitbrengen van upgrades. Het is ook een grote belasting voor de servers (bandbreedte) als je voor veel gebruikers binnen 3 dagen eerst 3.5.0-1ubuntu3~lucid1 en daarna 3.5.0-1ubuntu3~lucid2 uitbrengt. Dat kunnen dan downloads worden van 150-200MB.

Een kleine bug is dus dat de lijst van "recent geopende documenten" niet wordt bijgehouden.
Verder adviseer ik iedereen de tijd van de "AutoHerstel-informatie" van (standaard) 15 te veranderen in 5 minuten. Anders ben je veel werk kwijt als het een keer fout gaat met een complex document.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice (snelle of langzame levering van upgrades)
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/26, 18:20:33 »
Voor beide opvattingen (snellere of langzamere upgrades van belangrijke applicaties) is iets te zeggen.

Zo is dat. Door de keuze van je Linux distro maak je ook al in die richting een beetje een keuze. Bij Ubuntu is dit: zes maanden "doen" met je huidige versie, en je ongeduld (als je dat al hebt) temperen tot de volgende release uit is.

Maar toch zit je niet aan het beleid van de distro vast: als je het toch meer avontuurlijk wil, dan is dat je perfecte recht en vrijheid. Je kan er altijd voor kiezen de allerlaatste versie te installeren, en in geval van LibreOffice en veel andere belangrijke programma's met hun eigen repo is dat nog niet eens moeilijk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Libre Office update
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/26, 18:50:13 »
Libre Office 3.5.x is nog niet helemaal stabiel, en wordt daarom nu alleen nog aangeraden voor gevorderde gebruikers:
http://nl.libreoffice.org/download/uitgave-notities/#LO350

Libre Office 3.4.x is de stabiele versie, geschikt voor professioneel gebruik:
http://nl.libreoffice.org/download/uitgave-notities/#LO345

Overigens ben ik het grotendeels eens met aartje....
« Laatst bewerkt op: 2012/02/26, 18:55:57 door Pjotr »

Offline jolo

  • Lid
Re: Libre Office update
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/26, 19:29:05 »
Verder is het inderdaad in Ubuntu niet gebruikelijk, de nieuwste software versies te draaien. Zeker niet in een LTS versie. Daarin is stabiliteit en veilig internetten belangrijk. Het draaien van de nieuwste software versies, heeft men waarschijnlijk aangeleerd in Windows.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Libre Office update
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/26, 19:40:40 »
Het ding is dat LO bij elke nieuwe release gewag maakt van verberterde functies en verhoogde stabiliteit.
Dan is het logisch dat mensen automatisch denken: "die moeten we meteen hebben" .
Maar het is altijd goed om even te checken op de site van LO zelf ivm stabiliteit en uitgaves. (Wat Pjotr al aangeeft)

OMG ubuntu en WebUp8 richten soms wat schade aan door té veel de nadruk te leggen op nieuwe releases zonder daar een behoud bij te zetten ivm stabiliteit en een productie-omgeving, waar in feite het om te doen is.

Ik zie die tendens ook al opkomen met de nieuwe 12.04 Unity en de ongelooflijk hoge hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden voor de dash/lens. Allemaal leuk en mooi, maar het zal je systeem niet ten goede komen op de lange duur.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Libre Office update
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/26, 22:20:32 »
Precies Joris. Goed verwoord :)

Daarbij is het maar de vraag wat er nu precies stabiel is. LO 3.4 is hier soms ook instabiel en dat wordt toch beschouwd als oerstabiel door zowel de ontwikkelaars als Canonical. Dus wat dat betreft zegt het niet zoveel.

Offline 10o

  • Lid
Re: Libre Office update
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/27, 09:10:54 »
LO 3.4 ervaar ik als een bijzonder instabiel product. Voor een rechttoe rechtaan tekstdocumentje zal het zo'n vaart niet lopen, maar ik heb administraties uit OO Calc overgezet naar (en nieuwe opgezet) in LO en daarin werkt e.e.a. regelmatig miserabel. LO acteert bijzonder onbetrouwbaar als je hebt over meedere tabbladen met verwijzingen tussen tabbladen onderling. Formulevelden die niet consequent en altijd automatisch doorberekend worden bijvoorbeeld (geen setting-probleem), waardoor je altijd visueel dient te controleren of je input ook doorgerekend wordt of dat je een veld nogeens moet aanklikken en [Enter]-en. Ook merk ik sinds kort dat wanneer ik van Calc tabblad naar tabblad switch, ik er niet altijd zeker ben dat ik meteen ook het bedoelde tabblad op het scherm zie en niet eentje met de waarden van het tabblad ernaast... Ik hoop dat dit alles met 3.5 beter gaat worden en dat de beloofde verbetering qua stabiliteit (en integratie met Unity) waargemaakt wordt. Fingers crossed.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Libre Office update
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/27, 10:21:50 »
Hier, dat bedoel ik. Dus de ontwikkelaars en de forumleden hier nog blijven verkondigen hoe stabiel 3.4 is en daarom ook een upgrade naar 3.5 afraden: jullie hebben het mis. Bij zowel 10o als mij als een hoop anderen (als ik zo OMG! Ubuntu en Google afstruin) is 3.4 behoorlijk instabiel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Libre Office update
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/27, 10:40:20 »
Hier, dat bedoel ik. Dus de ontwikkelaars en de forumleden hier nog blijven verkondigen hoe stabiel 3.4 is en daarom ook een upgrade naar 3.5 afraden: jullie hebben het mis.

Dus jij weet het nu ook al beter dan de ontwikkelaars van Libre Office zelf? Dat is dan wel de overtreffende trap van irritante betweterigheid.

[Moderator edit: Even op je taalgebruik letten, alsjeblieft.]
« Laatst bewerkt op: 2012/02/27, 11:57:48 door TopGear »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Libre Office update
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/27, 11:18:48 »
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met beter weten maar uitproberen.

Hier had ik er ook last van dat 3.4 vast liep in calc op de meest uit een lopende momenten en nu met versie 3.5 heb ik daar nog geen last van gehad en ik gebruik nog steeds de zelfde documenten dusssss.

Natuurlijk kun je een waarschuwing van ontwikkelaars niet in de wind slaan echter met welke "problemen" kun je het best werken, want daar gaat het mij dus om!

Nog even een opmerking ik ben 14 feb overgestapt op versie 3.5 via een handmatige installatie op ubuntu 11.10 Gnome3 dus geen unity
« Laatst bewerkt op: 2012/02/27, 11:22:32 door welrob »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline 10o

  • Lid
Re: Libre Office update
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/27, 11:21:32 »
(Inter)persoonlijke irritaties daargelaten... Indien ervaring met cruciale functionaliteit van LO al lange tijd slecht blijkt te zijn, dan kunnen de ontwikkelaars zeggen wat ze willen, maar dan is voor mij "praktijkervaring > producentenbeloftes". Ik durf stellig te beweren dat LO (calc) helaas nooit zo betrouwbaar is geweest als OO en zeker als Excel voor mij ooit is geweest. Sterker nog, spreadsheets met meerdere interafhankelijke tabbladen met veel (optel- en vermenigvuldigings)formules zijn ronduit ontbetrouwbaar, zelfs bijna onwerkbaar, hetgeen me zwaar in tegenspraak lijkt met het werkelijke nut van spreadsheet software.

Ik waardeer de inspanningen van het LO-team enorm, maar als niet gezegd zou mogen worden dat e.e.a. niet goed werkt lijkt me dat bijzonder contra-productief voor de open-source wereld én ook slecht voor de geloofwaardigheid.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Libre Office update
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/27, 11:26:16 »
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met beter weten maar uitproberen.

Hier had ik er ook last van dat 3.4 vast liep in calc op de meest uit een lopende momenten en nu met versie 3.5 heb ik daar nog geen last van gehad en ik gebruik nog steeds de zelfde documenten dusssss.

Natuurlijk kun je een waarschuwing van ontwikkelaars niet in de wind slaan echter met welke "problemen" kun je het best werken, want daar gaat het mij dus om!

Daar heb je gelijk in. Wat *voor jou* het beste werkt, wil je natuurlijk blijven gebruiken.  :)

Maar je kunt uiteraard niet van de ervaringen van een paar gebruikers, zomaar een algemene regel maken die belangrijker zou zijn dan de mening van de makers van Libre Office. Over de respectievelijke kwaliteiten van versie 3.4 en 3.5, want daar gaat het om: de makers zeggen dat 3.5.0 niet zo stabiel is als 3.4.5, waardoor alleen 3.4.5 geschikt is voor professioneel gebruik.

@welrob en 10o: overigens, uit nieuwsgierigheid: met welke subversie van Libre Office 3.4 Calc hebben jullie die slechte ervaring? 3.4.4 of 3.4.5?
« Laatst bewerkt op: 2012/02/27, 11:33:04 door Pjotr »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Libre Office update
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/27, 11:30:43 »
3.4.4 liep echt heel vaak vast (sloot gewoon af zonder fout meldingen (ook niet in de terminal)
3.4.5 was iets beter maar deze liep soms 2 a 3 keer per dag vast en dan stond alles vast. Reboot en verder werken.

Beide versies netjes met de update's binnen gekregen overigens. dus zonder extra ppa
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Libre Office update
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/27, 11:39:38 »
3.4.4 liep echt heel vaak vast (sloot gewoon af zonder fout meldingen (ook niet in de terminal)
3.4.5 was iets beter maar deze liep soms 2 a 3 keer per dag vast en dan stond alles vast. Reboot en verder werken.

Beide versies netjes met de update's binnen gekregen overigens. dus zonder extra ppa

Had je er extensies in gestopt, en zo ja, welke?

Offline 10o

  • Lid
Re: Libre Office update
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/27, 11:41:42 »
Ik draai nu LibreOffice 3.4.5 OOO340m1 (Build:502).

Maar sinds de overstap van OO naar LO loop ik in Calc consistent tegen 3 problemen aan, die zich zeer regelmatig voordoen:

  • Switchen tussen tabbladen toont onjuiste content. Bijvoorbeeld die van tabblad ernaast.
  • Formulevelden worden niet altijd doorberekend. Dit gedrag is bijzonder inconsequent: zelfde veld de ene keer wel, de andere keer niet.
  • Bij heropenen van bestanden zijn ingevoegde afbeeldingen vaak zonder aanwijsbare reden verdwenen. Ieder jaar maak ik een nieuw spreadsheet voor mijn facturen. Iedere factuur een eigen tabblad met in cel A1 een paginabrede header-afbeelding (verschilt per factuur). Vaak ineens foetsie, dus opnieuw in te voegen.

Ik wil mijn ervaringen niet perse tot algemene regel verheffen, maar de ketting is hier imho zo sterk als de zwakste schakel. Deze problemen allemaal toch allemaal vrij elementair. Zeker voor een spreadsheet waarin je absoluut afhankelijk bent van de waterdichte betrouwbaarheid ervan, zeker v.w.b. de cijfers. Ik ben deze problemen op diverse systemen tegenaan gelopen en lijkt dus hardware onafhankelijk.

Edit: geen extensies hier.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Libre Office update
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/27, 11:51:48 »
Hier ook geen extenties.

Dat van die tab bladen zou idd ook hier het probleem geweest kunnen zijn, alleen in het calc document waarin ik werk hoef ik niet zelf te wisselen tussen de tab bladen daar daar alle berekeningen in staan voor het hoofd blad.
Het is een bereken formulier voor de makelaardij die ik ooit eens gemaakt heb met daaraan de rente tabellen van verschillende banken en of leningen die verrekend moeten worden alles bij elkaar 13 tab bladen.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Libre Office update
« Reactie #24 Gepost op: 2012/02/27, 11:55:18 »
Misschien ben je voor rekenbladen beter af met Gnumeric..... Heb je die al eens geprobeerd?