Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista  (gelezen 4000 keer)

Offline HarryRmk

  • Lid
[OPGELOST] Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Gepost op: 2010/02/19, 23:06:46 »
In mijn PC zitten drive HDU's.
Op de eerste, een Intel SSD, staat Vista Bussines, die prima en lekker snel werkt.
De tweede, een Raptor van 74 Gb, heb ik gebruikt om Ubuntu op te zetten.
De derde schijf, ook een Raptor maar van 330 Gb, is in gebruik voor de data.
Nadat ik Ubuntu had geïnstalleerd, kon ik via GRUB alleen Vista opstarten.
Als ik Ubuntu koos dan kreeg ik de melding dat er een opstartschijf mist.
Wat kan ik doen om Ubuntu óók te laten opstarten?
Ik heb heel wat gelezen over MBR, GRUB(2), fixboot; meestal gaat dat niet over meerdere HDU's maar over meerdere partities op één HDU. Momenteel staat 8.10 op de schijf, maar ik heb de Live-CD van 9.10 ook klaar liggen.
Ik kan via Vista 'iets' doen en natuurlijk via de Ubuntu CD.

Al vast bedankt, Harry
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 19:32:07 door HarryRmk »

Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/19, 23:34:05 »
Met Ubuntu 8.10 heb je de "gewone" Grub. Je kan een Grub herstel overwegen:
Reparatie van grub: Start de Ubuntu 8.10 live cd op. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie, hd0 staat voor de eerste harde schijf.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op.
Kan je nu wel gewoon opstarten?

Ubuntu 9.10 gebruikt de nieuwe Grub2, als bovenstaande niet lukt kan je deze installeren, Grub2 steekt wel anders in elkaar
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/20, 15:32:45 »
Dank voor je inbreng, Gijsbert.
Ik heb je instructies gevolgd. Maar nu blijkt er iets anders in weg te zitten: Bootpart. Die zal ik bij eerdere pogingen tot herstel van MBR en Root hebben geïnstalleerd en die speelt nu op en de baas!
Op het scherm verschijnt:

BootPart 2.60 Bootsector (c) ..... enz.
Loading new partition
Bootsector from C.H. Hochtstätter
Cannot load from harddisk
Insert Systemdisk and press any key
En als ik dat doe: DISKBOOT FAILLURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
(Waarom moet hij trouwens zo schreeuwen?)
Dus denk ik dat die BootPart in de weg zit, toch? Moet die weg? en hoe? Wat nu?

Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/20, 15:42:52 »
Dat schreeuwen vinden die programma's fijn, ze denken anders dat je het niet begrijpt. XD
Staat de cd-rom als eerste in de BIOS opstart? Bij het eerste beeld van het opstarten staat onderaan welke toets je in moet drukken om in de BIOS te komen, meestal Del of F2. Nu even kijken in de BIOS waar je de opstart volgorde in kan stellen en kijken of de cd-rom als eerste staat en niet de harddisk, in de meeste BIOS'en kan je wisselen van plek met Page Up/Page down, staat er meestal wel bij. Dan op F10 drukken en op Y drukken om de veranderingen naar de CMOS weg te schrijven. En nu weer opnieuw van de Live cd opstarten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/20, 16:18:19 »
Ik was iets te kort door de bocht: na het opstarten komt eerste de Windows Boot Manager met 2 keuzes.
Vista en Ubuntu. De eerste start goed op en de tweede geeft het eerder genoemde BootPart-scherm.
In de BIOS: 1. CDROM, 2. HD (a. SSD Vista, b. Raptor  74 (Ubuntu) en c. Raptor 300 (data)), 3. Removable

Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/20, 22:16:49 »
Wat wil je precies?
1) De bootloader van Vista gebruiken en hier vanuit alles, inclusief Ubuntu opstarten? Of
2) Grub installeren in het MBR en middels het Grub menu Vista of Ubuntu opstarten? Of
3) Heb je Ubuntu binnen vista geïnstalleerd, zogenaamde Wubi.

In het eerste geval kan ik je niet verder helpen, ik heb nl. geen Windows.
In het tweede geval, zoals ik eerder schreef, kan je Grub via de Live cd installeren
In het derde geval, ik denk dat je die installatie hebt, kan je het beste dit doornemen, aangezien je 9.10 wilt proberen http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/21, 10:52:37 »
Ik wil graag via 'n (maakt niet uit welke) bootloader kunnen kiezen tussen Ubuntu en Vista.
Het lijkt wel of nu 3 bootloaders zich ermee bemoeien.
Grub lijkt me prima. De rest, Windows Boot Manager en BootPart, mogen weg.
Ik heb Ubuntu na Vista geïnstalleerd vanaf de Live-CD op de aparte HDU.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/21, 11:40:46 »
Citaat
Ik heb Ubuntu na Vista geïnstalleerd vanaf de Live-CD op de aparte HDU.

Ja... maar ook vanaf die Live CD opgestart en toen geinstalleerd? Want als je, terwijl Windows draait, de CD er in stopt kan je volgens mij ook naar de Live omgeving, toch? Is al bijna een jaar geleden dat ik zoiets voor het laatst gedaan heb, dus ik kan me vergissen.
Reden voor de verduidelijkingsvraag, is dat het vreemd is, dat je de Windows bootloader krijgt. Die krijg je normaliter alleen maar wanneer je een WUBI installatie hebt gedaan.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/21, 12:09:03 »
Dat denk ik ook Jan E. Maakt verder niet uit, HarryRmk wilt een dualboot, dit gaat het simpelste met Grub als bootloader.
Harry je kan dit volgen http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop lees het eerst helemaal door, mocht je nog vragen hebben kan je ze hier eerst stellen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/21, 14:35:00 »
@Jan E. Ik heb Ubuntu niet binnen Windows geïnstalleerd, maar met de Live-CD opnieuw opgestart.

@Gijsbert. Dat verhaal komt me bekend voor: ik heb al op diverse systemen Ubuntu geïnstalleerd. Zelfs op een oudere (3 jr) Compaq laptop met Windows XP. En tot veel genoegen! Vandaar!

Maar ik weet dat het installeren een probleem opleverde. Ik denk dat het met (bootsector van) de SSD heeft te maken, maar weet dat niet zeker. Na een succesvolle installatie kon ik Windows toen namelijk niet meer opstarten en moest ik met de Vista installatie CD een reparatie doen met de DOS commando's fixboot en fixmbr in een terminal venster. En daarna liet Ubuntu zich niet meer opstarten.
Vandaar dat ik met de huidige installaties graag verder wil en liever die bemoeizuchtige bootloaders (Windows Boot Manager en BootPart) kwijt wil dan opnieuw installeren. Maar als het niet anders kan, dan moet het maar.
(Ik heb Windows nog nodig omdat ik een FileMaker applicatie draaiend moet houden waarvan alleen Mac en Windows client-versies bestaan.)

Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/21, 15:16:14 »
Ik denk dat Ubuntu er nog opstaat, alleen in de Grub staat de Windowsbootloader en daar zal Ubuntu niet bijstaan. Als je met de Live cd van 8.10 kan starten, moet je Grub in de MBR kunnen zetten of het nu een ssd, hd of sata is. Je kan de SSD niet fysiek tijdelijk afkoppelen? Dan Grub installeren op een HD, vervolgens de SSD aankoppelen en opstarten van de HD, in de Grub menu.lst Windows toevoegen en opnieuw opstarten van de HD en kijken of je via Grub, Windows kan opstarten. Heel gedoe maar zo weet je zeker dat het Windows bootprogramma niet in het BIOS heeft lopen rommelen, het zal toch niet ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/21, 16:01:51 »
Dat ga ik doen. Ik heb al vaker die SSD losgekoppeld, dus dat moet lukken. Hij zit wel op SATA 0, zou dat bij weer aansluiten problemen kunnen geven?

Device     Boot ... Id   System
/dev/sda1   *        7   HPFS/NTFS

/dev/sdb1           83    Linux
/dev/sdb2             5    Extended
/dev/sdb5           82     Linux swap / Solaris

/dev/sdc1           42     SFS

Maar nu eerst een familie-ding en straks kruik ik onder de PC. Thanx tot zover!

Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/21, 16:44:45 »
Geeft geen problemen als de sata schijf als eerste in de boot staat. Tenminste als die boot programma's van Windows niet hebben lopen rommelen in de BIOS. Maar dat horen we later wel. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/21, 21:49:49 »
In mijn PC zitten drive HDU's.
Op de eerste, een Intel SSD, staat Vista Bussines, die prima en lekker snel werkt.
De tweede, een Raptor van 74 Gb, heb ik gebruikt om Ubuntu op te zetten.
De derde schijf, ook een Raptor maar van 330 Gb, is in gebruik voor de data.
Nadat ik Ubuntu had geïnstalleerd, kon ik via GRUB alleen Vista opstarten.
Als ik Ubuntu koos dan kreeg ik de melding dat er een opstartschijf mist.
Wat kan ik doen om Ubuntu óók te laten opstarten?
Ik heb heel wat gelezen over MBR, GRUB(2), fixboot; meestal gaat dat niet over meerdere HDU's maar over meerdere partities op één HDU. Momenteel staat 8.10 op de schijf, maar ik heb de Live-CD van 9.10 ook klaar liggen.
Ik kan via Vista 'iets' doen en natuurlijk via de Ubuntu CD.

Al vast bedankt, Harry
Hey Harry

Zet de HD waar ubuntu op staat maar als 1e opstart dan start hij gewoon op
en niet de SSD waar windows op staat.
dan kun je via een keuze op je scherm ubuntu of windows starten
« Laatst bewerkt op: 2010/02/21, 21:51:21 door extremebiker »
Ubuntu Steunpunt Kerkrade
bezoek ubuntu steunpunt kerkrade

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/22, 01:49:14 »
Ik heb de SSD en de 300 Gb drive ontkoppeld en Ubuntu 9.10 opnieuw geïnstalleerd op de 74 Gb die ik op de SATA 0 heb gezet (Ubuntu 8.40 wilde niet meer!). Draait als een zonnetje en alle updates erop gezet. Vervolgens de SSD en de 330 Gb weer aangekoppeld op resp. SATA 1 en 2.
9.10 start zonder GRUB2 op en ik zie geen Windows langskomen.

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *             1              8665   69601581  83  Linux
/dev/sda2            8666              9039     3004155    5  Uitgebreid
/dev/sda5            8666              9039     3004123+  82  Linux wisselgeheugen

/dev/sdb1                   1           36482 293035128+  42  SFS

/dev/sdc1   *              1            10338  78149068    7  HPFS/NTFS

Ik heb in de GRUB 2 Wiki gekeken, maar weet het niet precies. Volgens mij ben ik dicht bij de oplossing, maar moet de GRUB nog aanpassen: sudo update-grub vind naast Ubuntu ook Vista op /dev/sdc1 maar geeft error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdc1. Check your device.map.
Tja en dan schiet mijn kennis te kort.

Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/22, 10:44:55 »
Van http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Gedrag opstart scherm

De computer start als eerste GRUB2 op. Het gedrag van het GRUB2 menu wordt hoofdzakelijk bepaald in bestand /etc/default/grub.

Standaard instelling

    * Als GRUB 2 maar één (1) besturingssysteem aantreft zal het direct worden gestart. Als nog een ander besturingssysteem is gedetecteerd zal GRUB 2 het menu weergegeven.

Probeer eerst eens de volgende commando's een voor een uit te voeren in de terminal.
sudo os-prober
sudo update-grub

Wordt Vista herkent en kan je deze nu opstarten?
Anders denk ik, dat er een probleem is met de tabel te lezen van de SSD schijf, lees dit stukje er maar eens op na. http://nl.wikipedia.org/wiki/ExFAT Nu nog uitzoeken wat er moet gebeuren om toch van de SSD schijf te kunnen op starten.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/22, 17:50:07 »
Het is gelukt!
Vista op SATA0 gezet en Ubuntu op SATA2.
In de BIOS SATA2 (Ubuntu) op eerste gezet. De GRUB2 met update-grub vernieuwd en toen lukte het om bij opstarten in de GRUB Ubuntu te starten. Vista ging ook goed, maar die heeft nog een extra stap met de Windows Boot Manager; daar kan ik voorlopig mee leven.
Allemaal dank voor de tips en het meedenken.
Harry

Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/22, 18:24:33 »
En hoe is het met de Intel SSD? Als ik vragen mag?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/22, 19:29:41 »
Dat is de Vista-drive die op de SATA0 zit.

Re: [OPGELOST] Ubuntu start niet op in dual-boot met Vista
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/22, 19:33:51 »
Oke, duidelijk. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.