Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu zelf aanpassen.  (gelezen 3823 keer)

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Gepost op: 2008/06/07, 20:51:33 »
Ik heb gisteren een PC'tje gekocht voor €35 een PIII met 800MHZ en 512MB ram. Nu heb ik Ubuntu erop gezet. Toen kwamen er zo'n 109 updates binnen. Tijdens het installeren van de updates liep de PC vast, toen heb ik hem gereset en toen was het helemaal hommeles, niks wou meer installeren. Volgens mij is APT corrupt. Nu is mijn vraag hoe ik deze installatie wat kan uitkleden en eventueel XFCE erbij kan zetten want ik ben toch van plan er een experimenteer PC van de maken (mij flaptop doet alle effecten wel :)).  Wat ik dus wil weten is hoe ik deze Ubuntu wat lichter kan maken.

Ik ga bijvoorbeeld niet:

Mailen.
Bleutoothen
Wlannen
en
Gamen.

Verder zal er nog wel wat crap leven die ik niet nodig ben. Ik zou graag horen wat.

PS: ik ben nu een Fresh install met de 8.04 Alternate aan het doen zodat hij weer werkt.
PPS: in dit draadje staat ook wel wat ik wil maar (Vooral Woteb beschrijft wat ik wil) maar er staat niet hoe je het precies moet doen. (En kom nou niet aan met GENTOO !!!!)

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/07, 21:16:15 »
Kijk eens in dit draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27747
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline idefix

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/07, 21:25:46 »
Voor mij was deze link heel interessant: je bouwt een command line systeem en dan zet je er het windowsysteem op dat je wilt: fluxbox, openbox,... Daar maak je een snel systeem mee, ook op een PIII 256 MB!

Je zet er echt progrmma per programma op dat je wil. En moeiljk is het niet: ik heb het gekunnen.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/07, 21:40:59 »
@Woteb. Dit draadje had ik ook al gevonden (Ik dacht toch echt dat ik er een linkje bij had gezet). Moet ik dan dalles wat U in die lange post beschrijft in de terminal plakken?
Het vervelende is dat ik een weer een volledige install heb gedaan.

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/07, 21:49:14 »
Nee.... je installeert eerst het commandline systeem, daarna installeer je het basissysteem (een van de drie smaken) en daarna kopieer ej plak je alles vanuit een tekstbestand naar de terminal.
Als je het draadje even opnieuw wil lezen. Ik heb namelijk iets toegevoegd:

UPDATE: Wanneer je die pakketten hieronder kopieert en plakt naar een tekstbestand, en dat tekstbestand kopieert naar een usb stick of usb disk, dan kun je na de hierboven beschreven basisinstallatie je systeem opstarten. Plug de usb stick of disk in je usb poort, en dat apparaat(je) zal vanzelf opstarten.
EINDE UPDATE:

Dat is wellicht iets helderder voor jou en anderen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/07, 22:02:04 »
Misschien een opluchting:
Mijn test PC is een Celeron op 466MHz met 512MB geheugen, minder dan waarover we het hebben.
Xubuntu loopt op die PC sneller dan een volledige XP-PRO (met antivirus, antispyware enz.) op mijn werk PC (1GB / 2400MHz).............
Daarom heb ik XP maar verwijderd, het gaf alleen maar ergernis naast een antieke PC :lol:

Mijn advies: neem gewoon de standaard Xubuntu !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/07, 22:44:30 »
Nou ik heb het voor elkaar ik tik deze post vanuit mijn verse Xubuntu. Hij loopt als een speer :). Binnekort me eens gaan verdiepen in servers.

En Dat het XFCE is vind ik niet erg, deze PC is toch voor experimenten gekocht.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/08, 21:15:28 »
Ik had een raar probleempje, toen mijn server werkte kon ik niet meer op het internet voor updates en ook niet met Firefox. Toen heb ik in Tasksel de server pakketten afgevinkt, dit ging ook fout en toen had ik alleen nog een command-line.
Omdat ik toch nog een betere HDD had liggen heb ik een command-line install op deze gedaan. Nu wil ik hier een minimale Ubuntu van maken, maar hij mag wel wat minder minimaal zijn.

Wat ik wil vragen is welke pakketten ik nog aan de manier van Woteb moet toevoegen om de PC wat werkbaarder te houden. Ook zou ik grag willen weten waarom ik  mijn server wel kon bereiken maar dat ik vanaf de server niet meer op het web kon.

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/09, 10:27:45 »
Vraag 1: Wat voor pakket zoek je, en wat wil je met jouw systeem gaan doen?

Antwoord vraag 2: Je hebt waarschijnlijk een statisch IP adres gebruikt. In dat geval moet je in het bestandje /etc/network/interfaces een en ander in gaan stellen.

Hier mijn situatie:

Citaat
auto lo
iface lo inet loopback    
auto wlan0       
iface wlan0 inet static    
address 192.168.0.10    
netmask 255.255.255.0    
broadcast 192.168.0.255    
network 192.168.0.0    
gateway 192.168.0.254    
dns-nameservers 192.168.0.254
Verder moet je het volgende installeren: sudo apt-get install resolvconf dhcpcd
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/09, 13:05:14 »
Ik heb inderdaad het IP adres statisch gemaakt, dit stond in de server-documentatie. Dus daar zal ik zo meteen even naar kijken. Wat ik mij nog afvroeg is of voor Gnome ook krusader en konquerror geïnstalleerd moeten worden.

Ik wil deze PC gebruiken voor "experimenten" zodat mijn laptop buiten gevaar blijft. Ik zag ook geen problemen bij de programma's  maar vooral in het Systeem menu.

Een ander probleem dat ik ondervind is dat ik geen restricted drivers of kernelupdates ontvang. Wel zie ik als ik
sudo apt-get updateintik dat er dan een paar pakketten worden ingelezen. als ik vervolgens
sudo apt-get upgradeinvoer dan krijg ik de volgende melding.

De volgende paketten achtergehouden:
Linux-generic linux-image-generic linux-restricted-modules-generic
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 3 niet opgewaardeerd.
Het ligt niet aan de software bronnen geloof ik want deze had ik gisteren allemaal al aangezet. Maar het kan zijn dat ik het fout heb.



GRRRRRR :( :( :( :( :( :( Dat ding crasht steeds. Als hij de pakketten installeert gaat het prima en ik greeg ook eindelijk de nieuwe kernel  en toen bleef hij weer ergens hangen. Toen moest ik hem uitdouwen en toen starte hij niet meer op (lochisch)  Ik heb geen flauw idee waar het aan ligt maar volgens mij aan de hardware. Hij was ook niet bezig ofzo want de CPU en de schijf werden zo'n 10 minuten lang niet gebruikt. Ook werd er niks gewownload.


Ik nu een alternate Xubuntu aan het downloaden in de hoop dat deze wel goed zal werken.

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/09, 16:31:44 »
1. Ik zet de server pas op static wanneer in resolvconf en dhcpcd erop heb staan.
2. Installeer je een en ander via Synaptic? Dan heb je misschien dat bijwerkvraagje waarover Pjotr in een ander draadje melding maakt. En omdat je dat niet ziet (binnen Synaptic) lijkt het of een en ander blijft hangen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/09, 17:03:28 »
Ik heb de boel  alweer aan de praat maar ik moet  even wat geduldiger worden vrees ik. Het ding is maar 800 MHZ en het ram is ook veel trager (380 MB/s) terwijl mijn laptop een schrijfsnelheid van zo'n 2800 MB/s heeft.

Goed dit is mijn /etc/network/interfaces.
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
En dat pakketje heb ik ook geïnstalleerd maar wat moet ik nou met deze twee dingen om de zerver die ik dus nog moet installeren aan de praat te krijgen?

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/09, 18:32:36 »
Mijn laptop draait op 1 Ghz, dus niet veel sneller dan jouw system. Mijn aantal Ram is kleiner (256 t.o.v. 380).

Wanneer jij dhcpcd en resolvconf hebt geïnstalleerd kun je het interfaces bestandje aanpassen. Dat doe je het veiligst door het iface regeltje te kopiëren en er dan een # voor te zetten. Dat betekent eigenlijk een commentaarregel, maar heel goe te gebruiken als een soort van backup. Werkt iets niet, dan haal je het # weer weg, en zet je het voor het andere regeltje.

Een paar postings terug heb ik jou mijn situatie geschetst. Dat kun je als leidraad gebruiken. Je moet wel weten wat je eigenlijke situatie moet zijn, dus jouw gateway-adres, dns enz. Wanneer je een 192.168.0.XX adres gebruikt zijn die netmast en network regels meteen toe te passen, anders ook die aanpassen naar eigen situtaie.
Wanneer je iets hebt aangepast aan het interfaces bestandje, dan activeer je dat door het commando:
ifdown eth0 && ifup eth0Of:
/etc/init.d/network restartBeide commando's werken, maar wel als root uitvoeren of sudo ervoor gebruiken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/09, 18:50:05 »
Je had nog een vraag of je konqueror moet installeren onder Gnome. Dat hoeft niet persé, maar mijn ervaring met nautilus is, dat het trager met netwerken omgaat dan konqueror. Netwerk je niet veel, dan kun je konqueror weglaten, en zeker als je niet met Windows 2003 server moet communiceren. Is dat wel het geval, dan kan ik konqueor aanraden.
Krusader kun je sowieso weglaten, is alleen een makkelijk (KDE) hulpje. Voor Gnome heb je dat niet nodig.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/09, 19:42:41 »
Goed dan krijg ik dus zoiets.
auto lo
iface lo inet loopback    
auto eth0      
iface eth0 inet static    
address 192.168.0.10    
netmask 255.255.255.0    
broadcast 192.168.0.255    
network 192.168.0.0    
gateway 192.168.0.254    
dns-nameservers 192.168.0.254
En dan moet ik dus al die adressen nog aanpassen. Kan ik hier de adressen zelf verzinnen of staan die ergens bescreven?

En konquerer e.d heb ik dus niet geinstalleerd :).

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/09, 20:04:47 »
Nogmaals, dat hang van -jouw- situatie af. Wanneer jij bijv. een 10.0.0.X netwerk hebt, dan is dat iets anders dan een 192.168.0.X netwerk. En al jouw andere systemen moeten ook in dat gebied liggen. Je kunt dus niet de ene computer met 10.0.0.34 en de ander met 192.168.0.12 draaien. Dat kan wel, maar dan moet je een router gaan gebruiken. Niet echt handig.
Geef eens aan wat jouw andere computers voor een IP adres hebben. Kun je nagaan door in een terminal het commando ifconfigte geven.

Dan iets anders. Voor het -gemak- kun je een server beter met het laagste nummer laten beginnen, dus (bijv.) 192.168.0.1. Gateways, routers en landisks kun je beter helemaal hoog nummeren, dus (bijv.) 192.168.0.254, 192.168.0.253 enz.

Heb je een router die zelf als dhcp server draait, zo laten. Heb ik ook gedaan, en alleen de server op een eigen IP adres laten draaien, 192.168.0.1. De dhcp server (mijn router dus) laat ik dan nummeren vanaf 2, zodat het ipadres voor de server vastligt. Als ik jouw voorbeeldje zie, dan zou ik het volgende regeltje onder het static regeltje toevoegen: # iface eth0 inet dhcp
Werkt een en ander niet, dan kun je de andere regels (static en daaronder) van een # voorzien, en de # bij het regeltje van dhcp weghalen.

Dus van
Citaat
iface eth0 inet static    
#iface eth0 inet dhcp
address 192.168.0.10    
netmask 255.255.255.0    
broadcast 192.168.0.255    
network 192.168.0.0    
gateway 192.168.0.254    
dns-nameservers 192.168.0.254
naar
Citaat
#iface eth0 inet static    
iface eth0 inet dhcp
#address 192.168.0.10    
#netmask 255.255.255.0    
#broadcast 192.168.0.255    
#network 192.168.0.0    
#gateway 192.168.0.254    
#dns-nameservers 192.168.0.254
Kun je dus terugvallen op de oude werkende situatie.

En niet vergeten dan de netwerkkaart opnieuw te starten (zie mijn vorige post).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/09, 20:14:47 »
goed hiet is alles op de toekomstige server

floyo@floolserver:~$ ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0a:cd:0e:30:e5  
          inet addr:192.168.1.75  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::20a:cdff:fe0e:30e5/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:236 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:234 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:253953 (248.0 KB)  TX bytes:33102 (32.3 KB)
          Interrupt:11 Base address:0x9000

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:60 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:60 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:3000 (2.9 KB)  TX bytes:3000 (2.9 KB)

floyo@floolserver:~$
Dus ik moet dan voor de server een statisch IP adres instellen in de begin regionen van die laatste acht bits regel. Ik heb verder thuis een modem met een router erin. En ik wil alleen dat mijn server een statisch IP krijgt. onze andere PC's mogen gewoon via DHCP blijven werken.

Als ik dus op de PC die mijn server moet worden weer ifconfig intyp en dan al die dingen overneem in het /etc/network/interfaces zet dan zou het moeten werken. (sorry als ik een beetje vaag ben maar het kost me wat denkwerk)

Volgensmij krijg ik de adressen van broadcast network, gateway en de dns-nameserver niet omdat deze services nog niet zijn geïnstalleerd. Klopt dit of zie ik weer eens wat over het hoofd?

(Deze install is trouwens wel heel erg licht, hij neemt maar zo'n 135 MB ram 0,0 mb swap en 1.6 GB diskruimte!)

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/09, 20:57:18 »
Gateway adres = adres van jouw modem/router (wellicht hetzelfde apparaat).

Alles wat in jouw vorige bericht stond moet dan 192.168.1.xx worden, dat is dus snel aangepast.
Nu opletten!!  Eerst jouw dhcp servertje (modem/router??) kenbaar maken dat het toekomstige adres van jouw server NIET MAG WORDEN TOEGEWEZEN!! Ergens moet er een instelling zijn met een range (bereik) van de adressen en het start adres.

Hier mijn eigen dhcp server
Citaat
DHCP Server:     Enable
  •  Disable [ ]

              Starting IP Address:     192.168.0.2     
              Maximum Number of  DHCP Users: 50             
              Client Lease Time: 9999     minutes (0 means one day)         
            Static DNS 1:      . . .        
            Static DNS 2:      . . .        
            Static DNS 3:      . . .
Doe je dit niet, dan krijg je geheid een -conflict-. Het ip-adres -MOET- uniek zijn.

Die adressen die jij wil zien (broadcast en network) zijn standaard voor een class-C netwerk. Het getal 0 bepaalt het netwerk evenals het getal 255. Daarom kun je deze getallen zelf NOOIT gebruiken en kun je alleen tussen 1 en 254 kiezen. Met andere woorden, getal 0 en 255 zijn gereserveerd.
Het gateway adres is het getal waarmee je jouw router of modem (of beiden) configureert. Meestal doe je dat tegenwoordig via je browser. Wanneer ik 192,168.0.254 typ, dan krijg in de instellingen van mijn router te zien (die tevens dhcp server is). Iets dergelijk zul jij ook wel hebben. Anders even de instellingen via het boekje van dat apparaat raadplegen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/09, 21:02:46 »
Mijn modem en router zijn inderdaad hetzelfde ding. En met dat IP adres kan ik inderdaad in de configuratie komen.

Maar wat moet ik nu waar precies invullen want ik begin door de bomen het bos niet meer te zien. Ook zou ik willen weten of in de server packages nu al moet installeren of dat ik dit pas moet doen als alles is ingesteld.

Edit: AHA ik krijg in het configuratie menu van de modem inderdaad de optie om deze pc een statisch IP te geven ik krijg dit tekstje:

Waarschuwing !
Het openbare IP-adres van een verbinding toewijzen aan een LAN-apparaat

Op deze pagina kunt u het openbare IP-adres van uw internetverbinding(en) toewijzen aan een specifiek apparaat op uw lokale netwerk...

You might want to do this if:

    * You encounter issues with some applications through the Network Address Translation engine of your SpeedTouch.
    * This device is running server applications (web server, ...) and you want it to be accessible from the internet.
    * This device has to be considered as the unique entry to your local network (DMZ).
Hieruit leid ik af dat als ik dit instel ik de server ook buitenshuis kan bereiken.
Ik moet hier dan een ip adres invullen neem ik aan?
Nee ik snap het al. Als ik dit instel kan ik onder het IP van mijn modem buitenshuis op mijn server komen maar hoe kom ik dan in het configuratie menu van mijn modem?

Maar voor vandaag is het wel weer mooi geweest.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/11, 07:15:32 »
Weet iemand verder hoe ik mijn server kan opzetten zodat ik van zowel binnenshuis als buitenshuis op kan? Ook zou ik graag weten of ik als ik mijn IP van mijn modem toewijs aan mijn server of ik dan binnenshuis nog in mijn modem kan komen.

Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/11, 10:14:40 »
Is het niet simpeler om je NAT-table van je router wijzigen? En als je router PnP ondersteund gebeurt dat dan niet automatisch?
Je router behoudt zijn WAN-IP en je server zijn local-IP en de router stuurt het verkeer door naar je server, maar dan enkel op de poorten die de server gebruikt.
Binnenhuis kan je dan zowel het local-IP van je router als het local-IP van je server gebruiken om je server aan te spreken. Buitenhuis gebruik je het WAN-IP van je router.

Of sla ik de bal nu compleet mis? :(
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/11, 21:09:27 »
Ja dit klopt wel ongeveer (geloof ik) maar mijn probleem is dat als de server werkt (binnenshuis) dat het internet op de server het niet meer doet.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu zelf aanpassen.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/12, 19:28:37 »
Goed ik heb het binnenshuis voor elkaar. Ik laat het adres wel via DHCP configureren maar het is wel altijd hetzelfde adres, dat heb ik in de modem aangezet. Maar hoe kom ik dan van buitenshuis in mijn server? In de modem kon ik instellen dat de het ip van de modem toegewezen zou worden aan de server maar toen ik dit deed werkte het niet meer.