Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scherm resoluties  (gelezen 943 keer)

scherm resoluties
« Gepost op: 2007/02/01, 17:48:42 »
Ik ben de laatste dagen erg enthousiast geraakt over ubuntu en heb het dus eens geboot met een live cd 6.10 die ik leende van m'n vriend want de mijne zijn nog niet aangekomen.
De live boot verliep prima behalve voor het feit dat het scherm zich niet aanpaste aan m'n moniter (het is jammerlijk genoeg een breedbeeld) het beeld stond altijd iets te veel naar links waardoor er een zwarte streep aan de rechterkant kwam te staan. enkel in de resolutie 800x600 had ik dit probleem niet.
Alleen zie ik het wel niet zo zitten om in een 800x600 resolutie te werken want ik ben gewend aan de 1280x1240 res. die ik hier in windows draai.
Weet er iemand hoe ik dit probleem kan fixen ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
scherm resoluties
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/01, 17:51:55 »
Die verschuiving komt doordat je standaard de open-brondriver hebt voor je videokaart. Als je de gesloten-brondriver installeert van de fabrikant van je videokaart, dan staat het beeld weer normaal. En dan heb je ook de beste prestaties.

Dus: welke videokaart heb je (merk, type)?

Groet, Pjotr.

scherm resoluties
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/01, 18:02:36 »
ik heb een  Intel(R) 82865G Graphics controller, moet ik er een dan nu op de Intel site een driver voor gaan zoeken en die meenemen naar Linux ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
scherm resoluties
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/01, 18:07:28 »
Dat is een meevaller! Dat hoeft waarschijnlijk niet, omdat Intel geheel open-bron is.

Installeer wel even het progje 915resolution

Gewoon, via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Zoekterm: 915resolution
Aanvinken en druk op knop Toepassen

Daarna herstart.

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

scherm resoluties
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/01, 20:25:54 »
wel heb het nog niet geïnstalleerd (wacht nog steeds op m'n CD's) maar denk wel dat het zal lukken, thx