Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Garmin GPS - kaart software  (gelezen 8108 keer)

Offline johande

  • Lid
Garmin GPS - kaart software
« Gepost op: 2010/04/27, 09:08:52 »
Beste,

Het enige waar ik mijn windows PC nog voor gebruik is om routes te maken in Mapsource om zo naar mijn GPS (Edge 605) door te sturen. Blijkbaar zou er een alternatief zijn: Basecamp... Weet iemand of dit kan werken in Ubuntu?
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4435
Mapsource zou niet werken onder Linux (verbeter mij als ik fout ben)
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209

Of zij er alternatieve kaart/route programmas voor Linux?

Offline Dave

  • Lid
Re: Garmin GPS - kaart software
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/28, 18:16:10 »
Mapsource werkt hier prima onder Wine.
Kaartupdates moet ik er in plakken vanaf een windows machine helaas, gewoon installeren gaat niet meer sinds de Garmin aangesloten moet zijn op de pc.(en Wine geen usb heeft)
Ontgrendelen gaat verder wel goed.


Re: Garmin GPS - kaart software
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/28, 18:22:45 »
Mapsource werkt hier prima met Wine, helaas kan ik mijn Garmin GPS (Venture Hc) er niet mee synchroniseren. (Gebruik mijn GPS om te geocachen)
Wil je Mapsource gebruiken dan kan dat dus prima met Ubuntu ;)

Helaas weet ik (nog) niet hoe je de kaarten via Ubuntu naar de GPS verstuurd...
Het zou kunnen dat jouw GPS wel zo onder Ubuntu werkt, zoek anders in het Software Centrum eens naar Garmin ;)
QLandKarte bijvoorbeeld werkt onder Linux en staat in het Softwarecentrum, dan moet je wel het pakket qlandkartegt-garmin even installeren, dat kan via Synaptic Pakketbeheer. (Systeem-->Beheer-->Synaptic Pakketbeheer)
(Ik ga het zelf nu even proberen, qlandkartegt-garmin zou drivers moeten aanleveren, dan zou het moeten werken... Nieuws volgt nog :))
« Laatst bewerkt op: 2010/04/28, 18:26:22 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Garmin GPS - kaart software
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/29, 20:55:53 »
Sorry voor het late antwoord, ik heb het net geprobeerd...
Tot nu toe lijkt alles te werken, ik heb verbinding met mijn GPS :)
Qlandkarte dus.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Suns

  • Lid
Re: Garmin GPS - kaart software
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/30, 13:42:56 »
bij mij werkt Mapsource ook onder wine goed.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline ercmrj

  • Lid
Re: Garmin GPS - kaart software
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/02, 11:17:21 »
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om via ubuntu met mijn garmin te communiceren maar het lukt me nog steeds niet.

Als ik bij Qlandkarte een track probeer te downloaden van mijn etrex venture HC krijg ik deze foutmelding:

Failed to download tracks. Failed to configure USB: could not set config 1: Bewerking niet toegestaan

Je kan bij menu->Driver wel het juiste apparaat kiezen uit de lijst maar bij het menu setup->config tabblad Device & Xfer staat onder Device (Settings are ingored for USB devices) betekend dit dat je alleen maar met compoort data kan overdragen?

Offline Reijer

  • Lid
Re: Garmin GPS - kaart software
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/22, 14:28:48 »
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om via ubuntu met mijn garmin te communiceren maar het lukt me nog steeds niet.

Als ik bij Qlandkarte een track probeer te downloaden van mijn etrex venture HC krijg ik deze foutmelding:

Failed to download tracks. Failed to configure USB: could not set config 1: Bewerking niet toegestaan

Je kan bij menu->Driver wel het juiste apparaat kiezen uit de lijst maar bij het menu setup->config tabblad Device & Xfer staat onder Device (Settings are ingored for USB devices) betekend dit dat je alleen maar met compoort data kan overdragen?

Op een ACER Travelmate 4500 met 9.10 (10.04 draait  (nog?) niet op deze laptop) krijg ik dezelfde melding in Qlandkarte. Hier op m'n werk staat een dual-boot desktop: 64bit 10.04 Daarop draait Qlandkarte GT ! Op een Garmin GPSmap 60CXs staat de openfietskaart van Nederland. Deze kaart is ook in Qlandkarte GT geladen. Communiceren met de 60CXs gaat uitstekend. Thuis draai ik MapSource in WinXP in VirtualBox onder 9.10 Ook dat werkt volgens het boekje. Het lijkt er dus op dat de versie van Qlandkarte de boosdoener is. Ik ga nog proberen of ik de GT-versie in 9.10 kan binnenhalen.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/22, 14:31:58 door Reijer »

Offline Reijer

  • Lid
Re: Garmin GPS - kaart software
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/22, 20:32:49 »
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om via ubuntu met mijn garmin te communiceren maar het lukt me nog steeds niet.

Als ik bij Qlandkarte een track probeer te downloaden van mijn etrex venture HC krijg ik deze foutmelding:

Failed to download tracks. Failed to configure USB: could not set config 1: Bewerking niet toegestaan

Je kan bij menu->Driver wel het juiste apparaat kiezen uit de lijst maar bij het menu setup->config tabblad Device & Xfer staat onder Device (Settings are ingored for USB devices) betekend dit dat je alleen maar met compoort data kan overdragen?

Op een ACER Travelmate 4500 met 9.10 (10.04 draait  (nog?) niet op deze laptop) krijg ik dezelfde melding in Qlandkarte. Hier op m'n werk staat een dual-boot desktop: 64bit 10.04 Daarop draait Qlandkarte GT ! Op een Garmin GPSmap 60CXs staat de openfietskaart van Nederland. Deze kaart is ook in Qlandkarte GT geladen. Communiceren met de 60CXs gaat uitstekend. Thuis draai ik MapSource in WinXP in VirtualBox onder 9.10 Ook dat werkt volgens het boekje. Het lijkt er dus op dat de versie van Qlandkarte de boosdoener is. Ik ga nog proberen of ik de GT-versie in 9.10 kan binnenhalen.
Ik weet nu wat meer: de site van Qlandkarte meldt dat de ontwikkeling gestopt is: de opvolger is Qlandkarte GT. De GT-versie is beschikbaar voor Ubuntu 10.04 En als ik Launchpad mag geloven: GT werkt niet in 9.10 en zal ook niet gaan werken.
En nu maar hopen dat deze Acer wel met de punt-versie van 10.04 zal werken. (In een ander draadje meldde ik dat de Acer kon draaien met een pre-release van 10.04, maar met een nieuwere kernel niet meer).

Reijer.

Offline vilamar

  • Lid
Re: Garmin GPS - kaart software
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/22, 20:46:38 »
Sinds kort ben ik een nieuwe Garmin gps-gebruiker, even een vraagje tussendoor:

Stel, ik heb op de gps de OpenStreetMap geïnstalleerd.
Kan ik dan op de pc met Qlandkarte GT in de OpenStreetMap een route aanmaken en die zonder problemen naar de gps uploaden en die dan gebruiken?


Offline Reijer

  • Lid
Re: Garmin GPS - kaart software
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/22, 21:22:23 »
Sinds kort ben ik een nieuwe Garmin gps-gebruiker, even een vraagje tussendoor:

Stel, ik heb op de gps de OpenStreetMap geïnstalleerd.
Kan ik dan op de pc met Qlandkarte GT in de OpenStreetMap een route aanmaken en die zonder problemen naar de gps uploaden en die dan gebruiken?


Zover ben ik nog niet: gisteren heb ik met MapSource (in een virtuele XP-machine dus) een route gemaakt. Die heb ik vanmorgen naar m'n werk gefietst met een GPSmapCSx. Met Qlandkarte GT in Ubuntu 10.04 kon ik de route en de track binnenhalen en zichtbaar maken. Ik heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken hoe die andere zaken werken. Maar ik neem aan dat het moet kunnen. Zodra ik verder ben, laat ik het weten.
Reijer.