Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pwd voor 'root' vergeten!  (gelezen 876 keer)

pwd voor 'root' vergeten!
« Gepost op: 2011/06/08, 12:49:57 »
door omstandigheden ben ik het pwd om in te loggen als root vergeten. dit heeft tot gevolg dat ik grub niet kan aanpassen, waardoor alle upgrades worden toegevoegd aan het bootmenu (de oude versies worden niet verwijderd). ik heb wel admin-rights maar kan niet in als root alle oudere images en start-files verwijderen. VRAAG: is er een mogelijkheid om het rootpwd te achterhalen? wie kan mij de oplossing geven?
mvg en bij voorbaat dank, ekhnaton aka antoine
« Laatst bewerkt op: 2011/06/08, 12:58:12 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/08, 12:52:21 »
Als je geen spam wilt ontvangen dan zou ik als ik jou was je mail adres weg halen.
Het is maar een tip.


Offline Bloom

  • Lid
Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/08, 12:56:51 »
Ubuntu heeft standaard geen root ingesteld. De gebruiker die het systeem installeert, is meestal ook degene met beheerrechten. Via 'sudo' kun je als gebruiker met beheerrechten opdrachten uitvoeren die normaal alleen voor de root voorbehouden zijn. Als wachtwoord moet je daar gewoon je gebruikerswachtwoord opgeven.
En oude kernels kun je dus ook verwijderen. Dat kan via Systeem/Beheer en dan Synaptic pakketbeheer. Klik op zoeken (niet snel-zoeken!) en vul in 'linux-image'. Nu zie je alle kernels en degene die groen staan aangeduid, zijn geïnstalleerd. Je kunt de oudere gewoon aanklikken en de-installeren. Het kan ook via de terminal:
dpkg -l 'linux-*' | sed '/^ii/!d;/'"$(uname -r | sed "s/\(.*\)-\([^0-9]\+\)/\1/")"'/d;s/^[^ ]* [^ ]* \([^ ]*\).*/\1/;/[0-9]/!d' | xargs sudo aptitude -y purgeDit verwijdert volautomatisch alle oude kernels behalve degene die nu draait. Ik heb deze opdracht in een bestandje oldkern gezet, dat uitvoerbaar gemaakt en dan kan ik het van tijd tot tijd makkelijk uitvoeren.


Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/08, 13:00:08 »
bedankt voor de snelle hulp en Emiel dank voor de tip
mvg ekhnaton
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/08, 13:53:36 »
Ik heb ook eens een keer zo'n 'geintje' gehad (een poosje terug).
Ik meen mij te herinneren dat ik via Grub binnen ben gekomen (recovery modus, en ben je root) en met 'passwd' het wachtwoord heb veranderd. Geen idee of deze truuk nog werkt.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/08, 14:15:28 »
iedereen bedankt voor de adviezen ^-^ speciaal Bloom, want de tip mbt synaptic packetmanager werkte perfect.
mijn grub is nu weer uptodate. heb ook je commandline van oldkern even geknipt en het als bestandje weggeschreven.
wat bedoel je eigenlijk met 'uitvoerbaar' maken? als ik het gewoon oproep met de optie "uitvoeren" dan moet dat toch gewoon functioneren of zit daar een addertje onder het gras  ???
mvg ekhnaton
 
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline Wout55

  • Lid
Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/08, 16:06:47 »
Ik heb ook eens een keer zo'n 'geintje' gehad (een poosje terug).
Ik meen mij te herinneren dat ik via Grub binnen ben gekomen (recovery modus, en ben je root) en met 'passwd' het wachtwoord heb veranderd. Geen idee of deze truuk nog werkt.


Trucje vandaag nog gebruikt in 11.04  ^-^ Opstartmanager bleef hardnekkig een verkeerde versie aanwijzen en heb dat in grub aan moeten passen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/08, 16:16:45 »
Ik heb ook eens een keer zo'n 'geintje' gehad (een poosje terug).
Ik meen mij te herinneren dat ik via Grub binnen ben gekomen (recovery modus, en ben je root) en met 'passwd' het wachtwoord heb veranderd. Geen idee of deze truuk nog werkt.
Dat is inderdaad the way to go als je een wachtwoord bent vergeten.
Recovery mode boot linux in single user mode. (die gooit je in een root shell). Met passwd kun je het wachtwoord van root veranderen.
Om je eigen wachtwoord te veranderen doe: passwd GEBRUIKERSNAAM
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/08, 16:16:57 »
Trucje vandaag nog gebruikt in 11.04  ^-^ Opstartmanager bleef hardnekkig een verkeerde versie aanwijzen en heb dat in grub aan moeten passen.
Met sudo update-grub zou dat moeten werken, dan wordt altijd met de nieuwste kernel gestart.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Wout55

  • Lid
Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/08, 16:30:01 »
Trucje vandaag nog gebruikt in 11.04  ^-^ Opstartmanager bleef hardnekkig een verkeerde versie aanwijzen en heb dat in grub aan moeten passen.
Met sudo update-grub zou dat moeten werken, dan wordt altijd met de nieuwste kernel gestart.
Ja, dat heb ik ook gebruikt nadat ik de grub had aangepast. Opstartmanager bleef steeds het verkeerde nummer geven.  :-[ Overigens start ik dus niet met de nieuwste kernel want dat is de 11.04 die er alleen als proef staat.

Offline Bloom

  • Lid
Re: pwd voor 'root' vergeten!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/08, 17:48:01 »
wat bedoel je eigenlijk met 'uitvoerbaar' maken? als ik het gewoon oproep met de optie "uitvoeren" dan moet dat toch gewoon functioneren of zit daar een addertje onder het gras  ???
In tegenstelling tot Windows is een aangemaakt of gedownload bestand bij Linux niet standaard uitvoerbaar. Als je in de grafische omgeving dubbelklikt op zo'n bestand en dan 'uitvoeren' kiest, verschijnt normaal de melding dat je daar geen rechten toe hebt. In dat beval klik je rechts op het bestand, kies Eigenschappen, daarna het tabblad Rechten en onderaan kun je daar aanvinken dat het uitvoerbaar moet zijn. Daarna kun je het wel uitvoeren.