Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root rechten, ik ben even de weg kwijt.  (gelezen 2502 keer)

root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Gepost op: 2007/10/31, 23:53:48 »
Ik heb drie gebruikers, mijzelf(Gijs) kan gewoon met root rechten werken als ik inlog om bijv.in Synaptic te werken, Ellen en Emilie gewone gebruikers.
Als nu Ellen of Emilie ingelogd is kan ik als root niets meer doen, bijv een spelletje installeren.
Als ik systeem breed iets geïnstalleerd heb werken de programma's niet bij de andere gebruikers.
Is dit op te lossen?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/31, 23:57:57 »
Als je wil dat Ellen en Emilie ook sudo mogen gebruiken (dus werken als root), dan moet je ze toevoegen aan de groep admin. Dit kan via system>administration>users and groups.

Programma's die je installeert via Synaptic zouden onder elke gebruiker moeten werken. Wat werkt er precies niet?

root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/01, 11:53:25 »
Johanvd bedankt voor je antwoord, ik wil Ellen en Emilie geen root rechten geven ik dacht als hun ingelogd zijn en zij een programma er bij willen hebben ik in een terminal met root rechten (sudo enz.) dat programma kan installeren.

Ik heb KDETV systeembreed geinstalleerd, ik kan wel een toepassings starter maken op de werkbalk maar KDETV geeft aan geen audio en video apparaten te hebben gevonden.
Ik kan wel de zenderlijst importen alleen deze is verdwenen bij de volgende keer is deze verdwenen en moet opnieuw geinstaleerd worden.
Ik heb een kopie van mijn .KDETV map gemaakt en bij Ellen geplakt, dit had geen effect.
Wellicht iets te simplistisch gedacht. :(
Als jij nog een ideehebt of een oplossing, graag.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/01, 12:00:52 »
Citaat
ik dacht als hun ingelogd zijn en zij een programma er bij willen hebben ik in een terminal met root rechten (sudo enz.) dat programma kan installeren.
Dat zou ik ook verwacht hebben eigenlijk en dat wachtwoord van hoofdgebruiker dan voldoende zou zijn.
Staat me ook wat bij om apart wachtwoord voor root in te stellen (dus niet de hoofdgebruiker), misschien dat het dan wel werkt?

Offline friarTuxs

  • Lid
root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/01, 14:40:05 »
Je kan wel via een niet grafische omgeving sudo commando's uitvoeren, door op CTRL F1 te drukken...Log in als de gebruiker die wel rootrechten heeft en voer je commando in....., Terug naar grafisch via CTRL F7......
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/01, 15:22:20 »
Misschien een domme opmerking, maar heb je ondertussen al eens heropgestart ?  Misschien dat het nadien wel werkt.  Bij mijn desktop heb ik Feisty met vier gebruikers, ze hebben allemaal rootrechten, maar ik heb hun dat nooit verteld. :P  In elk geval, als ik iets installeer maakt het niet uit vanuit welke gebruiker (ik ken alle wachtwoorden): het staat steeds systeemwijd.  'k Heb nog wel niet opgelet of er een verschil is tussen installeren wanneer meerdere gebruikers ingelogd zijn, of maar één.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/01, 15:46:40 »
@friarTux,als ik CTRL F1 indruk gebeurt er niets, dus geen popup schermpje of zoiets.
Als ik ALT F2 indruk krijg ik de commando lijn, als ik hier bijv. gksudo synaptic invoer krijg ik een terminal schermpje met een inlog scherm.
Vervolgens toets ik mijn wachtwoord in krijg ik een foutmelding dat ik het verkeerde wachtwoord heb ingevoerd. Vervolgens type ik het gebruikers wachtwoord in krijg ik dezelfde foutmelding.
Dus ik weet het even niet meer, of doe ik iets fout?
@Prosper, helemaal geen domme opmerking, dat heb ik inmiddels wel geleerd om de PC opnieuw te starten na veranderingen.
Daarbuiten wordt de PC elke dag wel aantal malen opgestart c.q. geherstart,
ik laat de PC niet de hele dag aanstaan.(Nou ja bij een grote download wel)
Op zich heb ik er geen problemen mee om de root rechten aan iedereen te geven, alleen als ze het systeem vernaggelen zit ik met de gebakken peren.
Alleen als het niet anders kan geef ik ze root rechten.
Mijn inziens moet er toch wel een oplossing zijn als ik kijk naar bedrijven met een groot bedrijfsnetwerk, alleen welke.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline friarTuxs

  • Lid
root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/01, 16:29:13 »
stom van me, ik bedoel alt CTRL F1
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/01, 16:45:10 »
Citaat van: Gijsbert
Johanvd bedankt voor je antwoord, ik wil Ellen en Emilie geen root rechten geven ik dacht als hun ingelogd zijn en zij een programma er bij willen hebben ik in een terminal met root rechten (sudo enz.) dat programma kan installeren.
Dat kan niet zomaar. Alleen gebruikers die in de admin groep zitten mogen sudo gebruiken. Je voert bij sudo ook gewoon het wachtwoord in van die gebruiker, niet van een andere gebruiker.
Als je iets wil installeren, log dan in onder jouw gebruikersnaam. Jij bent de enige met sudo rechten.

Citaat
Ik heb KDETV systeembreed geinstalleerd, ik kan wel een toepassings starter maken op de werkbalk maar KDETV geeft aan geen audio en video apparaten te hebben gevonden.
Ik kan wel de zenderlijst importen alleen deze is verdwenen bij de volgende keer is deze verdwenen en moet opnieuw geinstaleerd worden.
Ik heb een kopie van mijn .KDETV map gemaakt en bij Ellen geplakt, dit had geen effect.
Wellicht iets te simplistisch gedacht. :(
Als jij nog een ideehebt of een oplossing, graag.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Geen idee, dat programma gebruik ik niet. Wat wel zou kunnen is dat de rechten om bepaalde apparatuur zoals tv kaarten te gebruiken uit staan. Dit kan je weer aanpassen bij "gebruikers en groepen".

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/01, 20:57:08 »
Als het geen grafische programma's zijn, kan je met Ctrl+Alt+F1 (ook F2, enz...) naar een terminal switchen. Als je grafisch wil, zal je toch even met de "User switcher" applet van gebruiker moeten verwisselen. Dat is nu gemakkelijk sinds Gutsy.

root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/01, 21:12:45 »
Ik ga me wat meer verdiepen in het rechten "verhaal", mede door jullie bijdragen kan ik goed van start. Het blijft even een lastige materie voor mij, maar ja al het begin is moeilijk.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/01, 22:31:13 »
Lees net een leuke topic over virussen en avg in Ubuntu.

Hij had problemen om avg te starten en de oplossing bleek te zijn dat hij er sudo voor moest zetten.

hij was niet blij hiermee en vond de oplossing om dit te omzeilen:

Citaat
Ik ben er dus een tijdje mee aan het klungelen geweest en de oplossing:

Voeg bij "Gebruikers en groepen" jezelf toe aan de groep "avg" die door de installatie daarvan is aangemaakt.
Even uit- en weer opnieuw inloggen en het updaten lukt ook onder je normale account.
Kijk misschien ook de oplossing voor jouw probleem ??

de topic is hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13646
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/02, 21:21:15 »
johanvd schreef:Geen idee, dat programma gebruik ik niet. Wat wel zou kunnen is dat de rechten om bepaalde apparatuur zoals tv kaarten te gebruiken uit staan. Dit kan je weer aanpassen bij "gebruikers en groepen".

Ik heb geprobeerd om de gebruiker de rechten" Mag het systeem beheren" te geven, aangevinkt en een aparte groep kdetv gemaakt, beide hebben niet geholpen. Ook heb ik van het bestand /dev/video0 de rechten aangepast.
Ik zou niet weten waar en hoe de rechten van de audio en tvkaart te wijzigen.
Waarom het niet werkt weet ik niet, ik worstel verder.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/03, 22:13:45 »
Al een herinstallatie van KDETV overwogen ?  Vanuit je eigen account en met sudo ...  
Waarom ben je ook zo zeker dat je het "systeem-wijd hebt geïnstalleerd ?  Want dat is enkel het geval als je het met sudo doet.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/26, 20:50:34 »
Ik zit ook te stoeien met het rechten-verhaal; ik wil bv in een beperkte account een programma verwijderen.
In die beperkte account heb ik zelf ook geen rechten, wat ik ook doe.

In die beperkte account staat en map met foto's; ik heb mezelf (uiteraard) alle rechten gegeven, maar kan vanaf *mijn* account de foto's toch niet lezen.

Wie helpt me op weg? Een link naar duidelijke docs?

Offline Mario

  • Lid
root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/26, 21:04:10 »
voor een iets uitgebreide rechtenstructuur kun je ACL gebruiken en eiciel als grafische tool
wel moet er in /etc/fstab vermeld worden dat er met ACL gewerkt wordt.
Voorbeeld: /dev/hda1    /    ext3  defaults,acl,errors=remount-ro 0 0
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen


root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/26, 21:43:20 »
@Mario: oeps, dat gaat voorlopig boven mijn pet, maar bedankt voor de reactie

@Steven: dank; ik ga het doornemen.

steven

  • Gast
root rechten, ik ben even de weg kwijt.
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/26, 22:02:35 »
@R Smit

Wat je ook kan doen is xnest installeren via synaptic.
Dat werkt vrij gemakkelijk en grafisch.
Dan kan via een tweede venster een ander account openen en in dat account met sudo rechten werken.