Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf met fotoś niet leesbaar help  (gelezen 4076 keer)

Offline ubuntuRem

  • Lid
harde schijf met fotoś niet leesbaar help
« Gepost op: 2010/02/06, 21:24:34 »

help
Ik had windows xp op mijn desktop
toen kocht ik een extra harde schijf om mijn fotoś op te zetten .
windows xp was illegaal en gaf problemen ik heb toen ubuntu geinstalleerd en hij zag netjes mijn harde schijven.
heb toen al mijn fotoś daarop gezet.
nu ging mijn pc stuk en ik dacht ik koop een behuizing voor die schijf en kan weer bij mijn fotoś.
dus de jumper op master gezet en op een vista labtop aangesloten en hij werkte op usb.
toen nog wat data (nintendo spelletjes) erop gezet onder vista.
ondertussen bleek dat mijn videokaart stuk was en heb nu weer een werkende desktop met ubuntu.
nu de externe harde schijf aangesloten via usb op ubuntu desktop pc maar hij geeft onderstande foutmelding.
ook op de laptop doet hij het niet meer.
bij apperaatbeheer ziet vista hem wel als usb massaopslag ,maar bij deze computer niet dus ik kan er niet bij.
al bij het opstarten van ubuntu geeft ubuntu aan dat hij faalt (heb hem weer in de pc kast geplaatst)
de jumper eruitgehaalt en hij ziet hem wel bij opstarten maar geeft onderstaande foutmelding bij openen.
de schijf is volgens mij fat 32 .
mijn enigste opties zijn op dit moment de pc uit de jumper verplaatssen de pc weer aan enzovoort om te proberen of hij het dan wel doet .
onderstaande melding geeft hij met de hardeschijf in de behuizing en ook met de schijf in de systeemkast.onder ubuntu.

ik begrijp er helemaal niets meer van
ook heb ik de functie hardware veilig verwijderen in windows gebruikt heeft het daarmee te maken?

laptop met Vista
desktop pc met ubuntu met 3 harde schijven waaronder 1 die het niet doet
(er staan zowel ntsf als fat32 partities op de 2 schijven en allers werkt onder ubuntu )
een  externe usb harde schijf behuizing met externe voeding


Error mounting: mount exited with exit code 12: Failed to read last sector (312576632): Invalid argument
HINTS: Either the volume is a RAID/LDM but it wasn't setup yet,
   or it was not setup correctly (e.g. by not using mdadm --build ...),
   or a wrong device is tried to be mounted,
   or the partition table is corrupt (partition is smaller than NTFS),
   or the NTFS boot sector is corrupt (NTFS size is not valid).
Failed to mount '/dev/sdc1': Invalid argument
The device '/dev/sdc1' doesn't seem to have a valid NTFS.
Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/sda, not /dev/sda1)? Or the other way around?

Re: harde schijf met fotoś niet leesbaar help
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/06, 23:13:50 »
Controleer de hd eens met het programma testdisk, zit in Synaptic.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf met fotoś niet leesbaar help
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/07, 11:59:35 »
testdisk dient inderdaad om stukken en brokken te recupereren van een beschadigde, of zelfs gewiste, partitie.

De foutmelding die je krijgt, klinkt inderdaad zeer ernstig, alsof de partitietabel niet meer correct is.

Ik zou dergelijke schijf onmiddellijk herpartitioneren en herformatteren, en de gegevens terugplaatsen van de backup. Is die backup er niet, dan kan je inderdaad hopen nog iets te recupereren met testdisk.

Dergelijk probleem kan de voorbode zijn van het volledig falen van je USB schijf: dan zal je die moeten vervangen.

Offline ubuntuRem

  • Lid
Re: harde schijf met fotoś niet leesbaar help
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/07, 20:45:05 »
eerst maar eens zoeken waar jullie het over hebben ik begrijp er op dit moment niet veel van
ik ga wel googelen

heb de schijf pas een half jaar geleden gekocht en onder xp geformateert.
toen ubuntu erop gezet en xp eraf omdat xp illegaal was.
dacht een goede back up eraan te hebben

nu een externe schijf van gemaakt en de grootste problemen.
windows apperaatbeheer herkent hem wel en een recovverytooltje ook
valt me een beetje tegen dat ubuntu er plots geen raad mee weet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf met fotoś niet leesbaar help
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/08, 09:51:59 »
Nieuw of niet, maar het kan een hardwarefalen zijn. Dan maken noch Windows noch linux het verschil.

Aangezien het een ntfs volume is, probeer je die best eerst te repareren met windows: schijfcontrole. Als je zo alle problemen kan oplossen, correct ontkoppelen en dan moet Ubuntu hem automatisch aankoppelen.

Re: harde schijf met fotoś niet leesbaar help
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/08, 11:19:23 »
valt de schijf ook niet te benaderen vanaf een livecd?
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline ubuntuRem

  • Lid
Re: harde schijf met fotoś niet leesbaar help
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/08, 18:26:27 »
Via de cd met ubuntu erop bedoel je?
nee dat maakt niet uit.

schijfcontrole?
nee schrijfcontrole ziet hem niet alleen apperaatbeheer maar de eigenschappen vult hij niet in.

ondertussen heb ik jullie tips opgevolgt bedankt daarvoor

testdisk heb ik gevonden en gedouwnlood , volledig de schijf laten testen en dan de meest waarschijnlijke optie gekozen
hij gaf al aan dat er niets mee aan de hand is.
en nu doet hij het weer zonder problemen.
vraag me niet hoe of wat ik begrijp er niets van ,maar hij doet het weer.

nog een vraag mischien een domme maar hoe moet ik correct ontkoppelen .
nu zet ik de pc uit en dan pas haal ik de usb kabel eruit.maar dat duurt natuurlijk erg lang.

mischien is het ontkoppelen ook de oorzaak?

nogmaals bedankt

Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf met fotoś niet leesbaar help
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/08, 18:34:05 »
PC afzetten en kabel pas dan uit trekken is correct.

Als je de schijf wil ontkoppelen terwijl de computer nog aanstaat, dan rechts-klik je in Ubuntu op het desktop icoon en kiest "Schijf veilig verwijderen". De keuze "Ontkoppelen" die daar ook staat, is eigenlijk ook al voldoende.

In windows heb je dat kleine icoontje in het notificatiegebied, waarop je verschillende keren moet klikken om de schijf te ontkoppelen (in de hoop dat je dan de juiste hebt). Hoeveel beter werkt dit in Ubuntu!

Goed dat het nu weer werkt. Toch maar zorgen dat je ook elders een kopie van de gegevens hebt. want het zou toch kunnen dat het probleem plots weer opduikt omdat je schijf de geest aan het geven is. In het beste geval was dit een "toevallige fout" en zal alles verder wel goed gaan.