Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: {Finishing the un-finished}Triple boot  (gelezen 14871 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #50 Gepost op: 2009/02/28, 19:53:19 »
Oke, ik ga nu eens goed vertellen wat het probleem is.

Ik wil mijn HDD in 2en delen, met GParted. Nu is mijn probleem dat ik niet met GParted kan omgaan.
Ik ben nu zover gekomen dat ik weet waar ik moet wezen om te partitioneren: Verplaatsen/herschalen.
Nu kan ik dat balkje verschuiven en zo de grootte veranderen. Dan gebeurt er wat in 3 vakken, en dan snap ik het niet meer. Daar zou ik heel graag wat meer hulp bij willen.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/28, 20:47:07 door TopGear »

Re: Triple boot
« Reactie #51 Gepost op: 2009/02/28, 20:08:33 »
Eerst verwijder je alle partities, deze worden grijs van kleur. Als je dit gedaan hebt formateer je er een naar bijv. ext3, nu kan je de partitie groter maken door Het driehoekje beet te pakken en net zo ver slepen als jij wilt/ het kan.
Bijv. je hebt zo'n grijs balkje van 20 GB geformatteerd naar ext3, ernaast staat een grijs balkje van 40 GB. Als je nu op het geformatteerde staat en je klikt op vergroten krijg je een kadertje te zien met links en rechts een driehoekje, staat het grijze balkje aan de rechterzijde, sleepje het driehoekje bijv tot 10 GB. Staat het balkje aan de andere zijde doe je het linker driehoekje opzij. Etc. tot je twee partities hebt van gelijke grote.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #52 Gepost op: 2009/02/28, 20:11:34 »
Ik heb geen partities. Alleen een grote balk. Kijk maar eens naar 1 van de screenshots ergens in dit topic.

Wat bedoelen ze eigenlijk met: Vrije ruimte links, Vrije ruimte rechts en nieuwe vrije ruimte?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/28, 20:57:54 door TopGear »

Re: Triple boot
« Reactie #53 Gepost op: 2009/02/28, 23:57:51 »
Je hebt er dus twee schijven inzitten sda en sdb. Op sda staat Windows neem ik aan?
En je wilt sdb in twee gelijke stukken opdelen? Dan met Gparted live de partitie selecteren zodat er een selectie stippellijn omheen komt vervolgens partitie verkleinen/vergroten kiezen, dan een van de driehoekjes pakken en deze terug slepen tot je schijf opgedeelt is in twee gelijke stukjes.
Citaat van: TopGear
Wat bedoelen ze eigenlijk met: Vrije ruimte links, Vrije ruimte rechts en nieuwe vrije ruimte?
Wat ik al eerder schreef, als je meerdere partities hebt bijv
1e ext3 40 GB-2e ext3 20 GB- 3e ext3 50 GB en je gooit de de partities weg kriig je een vrije ruimte links een vrije ruimte rechts en d.m.v. de middelste ruimte te koppelen met de linkse en rechtse krijg je een nieuwe vrij ruimte van 110 GB.
Zo weer iets duidelijker?
Bovenstaande kan je dus ook tijdens de installatie doen van Ubuntu en open Suse, zoals eerder beschreven.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Triple boot
« Reactie #54 Gepost op: 2009/03/01, 00:01:58 »
@topgear:

in welke regio woon je?   

ik denk dat als er iemand in je buurt woont het makkelijker is 1 op 1 je heea te laten zien.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #55 Gepost op: 2009/03/01, 09:44:36 »
Heel erg bedankt. Ik ga er mee bezig.

Hoogeveen

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Triple boot
« Reactie #56 Gepost op: 2009/03/01, 09:54:15 »
in hogeveen zie ik al drie leden,, wel geen steunpunten maar toch.

http://kaart.ubuntu-nl.org/

wie weet is een van die drie je genegen heea te laten zien mbt partitioneren ed.


Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #57 Gepost op: 2009/03/01, 17:09:54 »
Ik moet toch met m'n tengels van de Linux Swap afblijven?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #58 Gepost op: 2009/03/01, 17:55:45 »
Wat is die swap eigenlijk?

Edit: Grrrrrrrr!!!!! >:( >:( >:( >:( >:( Weer verkeerde knopje!

Offline track

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #59 Gepost op: 2009/03/01, 18:39:34 »
Swap is eigenlijk een soort verlengde van het werkgeheugen.

->  http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtueel_geheugen

track

Re: Triple boot
« Reactie #60 Gepost op: 2009/03/01, 18:45:54 »
Wat is die swap eigenlijk?

Edit: Grrrrrrrr!!!!! >:( >:( >:( >:( >:( Weer verkeerde knopje!
Swap is een wisselgeheugen, moet ongeveer 2x je werkelijke geheugen(wat in je PC zit)   zijn.
Bijv. Werkelijk geheugen 1GB, swap geheugen 2 GB. EenSwap heb je altijd nodig.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: een vertraging door het vastlopen van Firefox
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #61 Gepost op: 2009/03/01, 19:30:59 »
Oke. Ik ben nu zover dat ik weet wat ik moet doen.:juig:.
Nog 1 vraagje, wat gebeurt er als ik de HDD in 2en verdeel? Zie ik in Uby een nieuwe partitie?

Offline track

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #62 Gepost op: 2009/03/01, 19:47:39 »
Uiteraard. Als je waar dan ook en hoe dan ook een partitie aanmaakt zal je die in iedere (!) fdisk (of x-parted) terugvinden.

track

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #63 Gepost op: 2009/03/01, 20:06:13 »
Oké, hopelijk de laatste vraag: Als ik de HDD in 2en verdeel, in op instellen druk wat gebeurt er dan?
En maakt het uit of ik vrije ruimte links of rechts neem?

Re: Triple boot
« Reactie #64 Gepost op: 2009/03/01, 20:13:18 »
Of je de linker of rechter helft kiest maakt niet uit met het eerste OS wat je eropzet, pas bij het installeren van het tweede OS moet je opletten dat je deze niet over de andere zet. Gewoon opschrijven bijv Ubuntu op sdb1 dan open Suse op sdb2, dan weet je wat je doet en voorkomt onnodige installaties. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #65 Gepost op: 2009/03/01, 20:15:29 »
Maar wat gebeurt er nou dan als ik op Instellen druk?
En wat moet ik dan doen? Ext3 formatteren?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #66 Gepost op: 2009/03/01, 20:24:45 »
TopGear, Je hebt Ubuntu 8.10 al op je tweede schijf staan. Als je nu de cd van Suse erin stopt dan laat hij je toch kiezen hoe je je schijf wil indelen? Als je kiest voor het behouden van Ubuntu zal Suse dat regelen. Dus probeer eens gewoon de Suse cd uit. Suse zal je een voorstel doen zoals bij Ubuntu en zolang je die niet aanvaard kan er niet gebeuren. Alles gewoon goed lezen en niet te snel willen zijn. En als je daarna ubuntu als eerste wil opstarten kan je nog altijd grub herinstalleren vanuit ubuntu.
Probeer het gewoon eens.

En anders een tweede mogelijkheid: Suse er eerst opzetten en hem de gehele schijf laten gebruiken. Hierbij zal je Ubuntu 8.10 dus wel eraf gaan en ben je die kwijt, dus alles backuppen wat betreft je documenten enzo.
Dan erna ubuntu erop zetten en die zal automatisch je voorstellen om Suse te houden, dus dan NIET kiezen om de volledige schijf te gebruiken.
Simpeler kan niet zou ik zo zeggen.

Succes!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #67 Gepost op: 2009/03/02, 16:41:03 »
Het partitioneren is gelukt!!!!!
Dit topic plz nog ff open houden voor verdere vragen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Triple boot
« Reactie #68 Gepost op: 2009/03/02, 18:25:48 »
Het partitioneren is gelukt!!!!!
Dit topic plz nog ff open houden voor verdere vragen.
En hoe is het nu gelukt? wat heb je gedaan? Even je oplossing hier posten, altijd interessant voor anderen. thx
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Triple boot
« Reactie #69 Gepost op: 2009/03/02, 18:36:56 »
Het partitioneren is gelukt!!!!!
Dit topic plz nog ff open houden voor verdere vragen.
TopGear jij bent de enigste die er [Opgelost] voor kan zetten bij je 1e bericht.
De moderators kunnen dit ook wel, maar zullen dat niet snel doen.  :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #70 Gepost op: 2009/03/02, 19:29:35 »
Met GParted. Verkleinen en dan ext3 formatteren. :P. Nu 1 vraag, ik wil openSUSE op ...SDB3 zetten, en klopt het dan dat hij die moet formatteren? En hoeveel aankoppel punten moet hij hebben? Welke?

Als ik dat weet, ben ik veel verder!

 O0 TopGear O0

Edit: Werkt GParted ook voodr Windows?
 O0 O0 Hee; ik had de goede knop! O0 O0
« Laatst bewerkt op: 2009/03/02, 19:38:25 door TopGear »

Re: Triple boot
« Reactie #71 Gepost op: 2009/03/02, 19:49:36 »
Je kan tijdens de installatie van Suse ook formateren. root+home op de zelfde partitie dan is het koppelpunt alleen / aparte root en aparte home partitie, koppelpunt root / en je home koppelpunt /home
Hou rekening er mee dat je in ieder geval een aparte swappartitie aanmaakt, een is genoeg voor meerdere Linux smaken, Ubuntu Suse kunnen hier allebei gebruik van maken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #72 Gepost op: 2009/03/02, 19:52:17 »
Ook windows koppelpunt?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #73 Gepost op: 2009/03/02, 20:14:23 »
Zal wel moeten toch voor de boot?

Re: Triple boot
« Reactie #74 Gepost op: 2009/03/02, 20:29:56 »
Ook windows koppelpunt?
Windows werkt niet met koppelpunten zoals Linux.
Zal wel moeten toch voor de boot?
Citaat
Voor Windows,Ubuntu en Suse maak je gebruik van Grub die in het MBR van je eerste schijf staat vervolgens zoekt grub naar de menu.lst, het lijstje wat je ziet en waar je kan kiezen wat je wilt opstarten, vervolgens kijkt Grub of de juiste partitie en besturingssysteem aanwezig zijn. Bij alleen een Windows installatie schrijft Windows een klein programma in de MBR waarmee Windows opstart. Een beetje duidelijk zo?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.