Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop/bureaublad is verdwenen in Xubuntu 18.04  (gelezen 1301 keer)

Desktop/bureaublad is verdwenen in Xubuntu 18.04
« Gepost op: 2020/09/04, 11:29:26 »
Toen ik gisteren mijn pc aan deed was mijn normale desktop verdwenen. Geen iconen, geen achtergrond niks. Ook bleek het onmogelijk om een achtergrond opnieuw te kiezen. De vinkjes voor de iconen die je op het bureaublad wilt staan wel gewoon aan in de instellingen voor de desktop.
Kijk ik in de map Desktop dan zie ik daar verwijzingen naar wat ik normaal gesproken op mijn bureaublad heb staan.
Oh ja, rechtsklikken op mijn bureaublad heeft ook geen gevolg.

Ik werk met Xubuntu 18.04.5 met xfce.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan herstellen?

BVD,
pablo k

Re: Desktop/bureaublad is verdwenen in Xubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/04, 15:31:12 »
Kijk ik in de map Desktop dan zie ik daar verwijzingen naar wat ik normaal gesproken op mijn bureaublad heb staan.
Oh ja, rechtsklikken op mijn bureaublad heeft ook geen gevolg.
Heb je misschien een taalprobleem? Op mijn Nederlandse pc heet de map voor het bureau Bureaublad, niet Desktop. Dat rechtsklikken op je bureaublad is in te stellen onder Bureaublad - Menu's / wel of niet tonen.

Re: Desktop/bureaublad is verdwenen in Xubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/06, 14:25:33 »
Bedankt voor de reactie. Volgens mij heb ik een Engelstalige inrichting en gebruik ik voor het 'gemak' in een Nederlands forum beide termen: Desktop en Bureaublad. De map/folder heet bij mij Desktop. Zo heb ik ook Documents en Public. In die map Desktop staan allerlei dingen die ik sinds een paar dagen niet meer zie op mijn bureaublad. Ook niet de links naar externe schijven, prullenbak e.d. En ook mijn achtergrondafbeelding is verdwenen en kan ik niet terugzetten.
Het instellen van dat rechtsklikken staat allemaal ingesteld net als de iconen die ik nog wil zien. Maar ik zie ze niet en weet niet wat er mis is gegaan en hoe ik dat kan herstellen. Ik heb een leeg bureaublad en zou dat graag veranderen.

Met vriendelijke groet,
pablo k

Offline rietje

  • Lid
Re: Desktop/bureaublad is verdwenen in Xubuntu 18.04
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/13, 09:50:00 »
geef in de dash op "taalondersteuning".
Activeer daarin je gewenste taal en klik op:  Voor het hele systeem toepassen.
Sluiten en herstarten. Succes.

Re: Desktop/bureaublad is verdwenen in Xubuntu 18.04
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/14, 16:19:46 »
Dank voor de reacties, maar ik heb geen taalproblemen anders dan dat ik blijkbaar verwarring zaai met het door elkaar gebruiken van Nederlandse en Engelse termen. Mijn pc met Xubuntu is ingericht voor het Engels. Maar als ik in een Nederlands forum vragen stel lijkt het me makkelijker, duidelijker om Nederlandse termen te gebruiken, hoewel velen de talen ook mixen. Maar het zaait verwarring. Nogmaals, ik heb geen taalprobleem. Ik heb een probleem met hoe mijn bureaublad (Desktop) zich toont. Niet de map Desktop waarin allerlei bestandjes zitten. Het probleem is dat die bestandjes zich niet tonen in mijn Desktop, ondanks het feit dat in de configuration die zaken die ik ook wil zien staan aangevinkt.
Zie bijlage.

nahjo

  • Gast
Re: Desktop/bureaublad is verdwenen in Xubuntu 18.04
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/14, 17:37:34 »
Geen garantie dat het werkt maar misschien de map ~.cache/sessions  leegmaken en opnieuw opstarten.
 


Re: Desktop/bureaublad is verdwenen in Xubuntu 18.04
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/15, 11:48:55 »
En, in terminal
$ cd Desktop
$ touch test

levert ook geen bestandje 'test' op de desktop op?

Re: Desktop/bureaublad is verdwenen in Xubuntu 18.04
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/22, 17:12:13 »
Wat het leven een stuk makkelijker maakte was de opmerking om de map~/.cache/ sessions uit te mesten  ^-^
Dat hielp.
Dank.