Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 6.10 + ATI Raedon X700 (DVI) + 20" widescreen LCD  (gelezen 679 keer)

pvdk

  • Gast
Ubuntu 6.10 + ATI Raedon X700 (DVI) + 20" widescreen LCD
« Gepost op: 2006/11/08, 06:26:37 »
Hallo,

Ik draai 6.10 momenteel op een iets oudere machine.
Ik ben nu overtuigd om Ubuntu ook op mijn 'grote' pc te zetten en laat er voorlopig XP nog even naastdraaien.

Ik werk op die computer met een ATI Raedon X700 schermkaart op PCI-express bus en heb er een Samsung widescreen 20 inch LCD op hangen. Mijn vraag: bestaan er drivers voor de Ubuntu distributie en kan ik genieten van een 1680x1050x32 beeldscherm in widescreen onder Linux.

Ik heb de life cd als eens laten lopen bij wijze van test, ik kon enkel 1280x1024 kiezen en had een werkend maar in de breedte uitgerokken beeld met te brede iconen. Voor de rest lukte het wel.

Dank bij voorbaat.

pvdk

  • Gast
Ubuntu 6.10 + ATI Raedon X700 (DVI) + 20" widescreen LCD
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/09, 14:12:44 »
even een update: aangezien ik ergens moest starten, heb ik Ubuntu en Kubuntu Edgy 6.10 trachten te installeren. Ubuntu met Gnome als grafische schil draaide al prima op een aan de kant gezette AMD i3836 pc met een Gforce kaart en een budgetaire processor en geheugen (enkel 256Mb). Mijn interesse ging dan ook naar het configureren van linux op mijn werpaard, een systeem met veel en snel geheugen, goed uit de kluiten gewassen processoren en snelle disk access. Ik heb daar een X700 Raedon PCI-express kaart inzitten met 256MB geheugen, prima voor mijn 2D grafische doeleinden als fotograaf. Er hangt een widescreen 20 inch scherm aan.

Wat wel lukte op de AMD i386 en niet op de Intel grotere broer was het installeren van Edgy. Tenminste de manier via de life cd-rom. Telkens ik bootte van de cd-rom zat ik gevangen in het crashen van de X-server. Die wilde onder geen beding aan de praat, in geen enkele resolutie en noch gewoon, noch in veilige modus opgestart.

Ofwel kreeg ik rare karakters op het scherm, ofwel bleef het gewoon zwart.
Dan maar terug naar Ubuntu Dapper. De 6.06 TLS versie boot wel. Ik moet echter tijdelijk voor 1280x1024x24bit kiezen en dan werken met een uitgerokken beeld, maar de X-server protesteert niet. (opstarten in veilige mode).

Daarna heb ik de ATI drivers ge

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6.10 + ATI Raedon X700 (DVI) + 20" widescreen LCD
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/09, 15:11:41 »
Hey, leuk dat je'm toch aan de praat hebt gekregen. als ie goed werkt zou ik zeker niet upgraden. Dat is trouwens de slechtste manier om te upgraden. Zou normaal geen probleem mogen opleveren maar dan moet je eens door dit forum bladeren, enorm veel problemen.
Het is je werkpaard en Dapper is voorlopig de stabielste. Plaats Edgy eens op je oudere bak, dat is toch je test-pc  ;)
Edgy is er met nieuwere software maar daar hebben veel mensen problemen mee, ik ken er verschillende die willen downgraden.

Voor je doeleinden zal je in Edgy niet veel nieuws ontdekken, wacht dan tot Feisty Fawn uitkomt in April, die zal een veel betere hardwareherkenning bevatten.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

pvdk

  • Gast
Ubuntu 6.10 + ATI Raedon X700 (DVI) + 20" widescreen LCD
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/16, 19:00:43 »
Hoi Bedankt.

Ik heb besloten bij Dapper te blijven. Doet het goed. heb wel de pakketten ge