Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast  (gelezen 1825 keer)

Offline Risyho

  • Lid
Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast
« Gepost op: 2012/01/04, 15:55:32 »
Twee jaar lang heb ik tot mijn volle tevredenheid gebruik mogen maken van Ubuntu 9.04 Jaunty. Nooit enig probleem mee gehad.

Helaas heb ik nu Ubuntu 11.10 geïnstalleerd. Had ik nooit moeten doen.

Mijn pc (Intel Pentium 4 CPU 1700mhz met 496.4 mb geheugen) is nu trager en loopt regelmatig vast, waarna ik niets anders weet te doen dan de hele zaak weer opnieuw opstarten.

De starter-menubalk komt veel te langzaam tevoorschijn, behalve om me te storen wanneer ik in Mozilla op 'pagina terug' klik.

Wanneer ik op Dash home klik duurt het soms wel tien seconden voor ik iets te zien krijg, als ik vervolgens iets intyp in de zoekbalk moet ik nog langer wachten, als hij al niet vastloopt.
Ook he Ubuntu softwarecentrum start erg traag op.
Totem openen via de Starter lukt zelfs helemaal niet.

Dash Home, Totem, en Mozilla zijn al regelmatig vastgelopen.

Is er iets te doen aan deze problemen?
 
Denk er sterk over nu maar over te stappen op Xubuntu.


Offline iceman564

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/04, 15:58:23 »
met 496mb aan geheugen zal dat wel een betere keus zijn voor jou pc.

of meer geheugen bijprikken.

Je zou ook de tussenstap kunnen proberen de 10.04 LTS.


Re: Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/04, 16:00:01 »
Gezien de specificaties van je pc is Xubuntu een veel betere optie. Of je zou een geheugenupgrade ervoor over moeten hebben om 11.10 unity te draaien ....

Xubuntu is op Xfce gebaseerd en is in wezen een volbloed qua mogelijkheden. Lichter om te draaien en kan alles wat de Unity-omgeving ook kan.
Kleine verschillen zijn er wel; maar die zijn erg miniem.

Veel info over Xubuntu: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Maar ook Xubuntu is veel werkzamer met minimum 512 Mb actief geheugen, dus een upgrade van je PC is noodzakelijk om nog mee te kunnen.

Lubuntu is ook een optie, maar is een heel pak kaler en vereist veel kennis om het 'goed' te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/04, 16:02:36 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/04, 16:16:18 »
met 496mb aan geheugen zal dat wel een betere keus zijn voor jou pc.

of meer geheugen bijprikken.

Je zou ook de tussenstap kunnen proberen de 10.04 LTS.



Of dat in combinatie met een lichtere omgeving zoals XFCE, dus Xubuntu 10.04.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/04, 18:16:09 »
Ook een + 1. Dergelijke desktop heb ik ook staan, en niet alleen de 500 Mb geheugen wordt de bottleneck om Ubuntu 11.04 en hoger goed te draaien. Zelfs op een krachtiger machientje met 1 GB RAM vond ik het niet meevallen. Het beste advies, een advies waarmee je vlot werkt én tegelijk bij blijft, is inderdaad over te gaan op Xubuntu. Pjotr heeft op zijn website een mooi kant-en-klaar recept waarmee je je bestaande installatie kan ombouwen naar Xubuntu: http://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Re: Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/04, 18:16:24 »
Amper 500 MB aan RAM is te weinig om met een modern OS als Ubuntu te werken. Probeer Ubuntu 10.04, Xubuntu zou je kunnen proberen, maar Lubuntu lijkt me wat overdreven aangezien 500 MB ook weer niet heel weinig is.


Geheugen erbij prikken is wel verstandig overigens.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/07, 22:25:28 »
Het is al vaker gezegd, meer geheugen doet wonderen. En dat kost tegenwoordig ook niet meer zo heel veel.

Echter, mijn ervaring is dat je de 11.xx versies niet moet gebruiken. Neem lekker 10.04, die doet het gewoon goed. Hopelijk is 12.04 weer zo'n versie die het wel weer goed doet, wat ze nu aan het doen zijn is niet geheel naar mijn genoegen...

Of je zou naar andere distro's uit moeten kijken. Ikzelf word me ook steeds meer bewust dat er meer (en misschien wel betere/stabilere) varianten zijn, bijvoorbeeld de Red Hat georienteerde versies.

Ubuntu probeert mij net iets te veel voorop te lopen, met alle problemen die daar bij horen.

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/08, 09:52:48 »
Ubuntu probeert mij net iets te veel voorop te lopen, met alle problemen die daar bij horen.

Vanwaar de inconsequentie? Je geeft zelf het advies de 10.04-editie te pakken (en straks versie 12.04) en vervolgens zeg je dat Ubuntu te ver voorop probeert te lopen. Begrijp je dat wil de volgende LTS-release (12.04) werkelijk stabiel zijn dan moeten nieuwe technieken ruim voor de tijd uitgetest worden. Daarom vind je Unity reeds als extra keuze in versie 11.04 en als default in versie 11.10. Begrijp ook dat de meeste veranderingen stroomopwaarts geïnitieerd worden door Gnome 3...die ook als basis dient voor Unity (Unity is in wezen ook een soort 'shell' die bovenop Gnome 3 draait).

Voor de rest zijn het vaak de desktop-effecten (Compiz) die vaak voor instabiliteit en een fors geheugengebruik zorgdragen. Bij inloggen kun je kiezen voor Unity-2D en daar draai ik zelfs met 4MB ramgeheugen mee. Bij mij draait 11.10 heel stabiel en heb eigenlijk nog geen crash of foutmelding meegemaakt. Voor minder dan 500 MB kan alleen Xubuntu nog soelaas bieden en werkt die ook niet naar behoren dan is er nog Bodhi.

Maar natuurlijk eerst kijken of er geen geheugen kan worden bijgeprikt ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Risyho

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 traag en loopt steeds vast
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/11, 17:11:04 »
Ook een + 1. Dergelijke desktop heb ik ook staan, en niet alleen de 500 Mb geheugen wordt de bottleneck om Ubuntu 11.04 en hoger goed te draaien. Zelfs op een krachtiger machientje met 1 GB RAM vond ik het niet meevallen. Het beste advies, een advies waarmee je vlot werkt én tegelijk bij blijft, is inderdaad over te gaan op Xubuntu. Pjotr heeft op zijn website een mooi kant-en-klaar recept waarmee je je bestaande installatie kan ombouwen naar Xubuntu: http://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Via deze link heb ik binnen een mum van tijd Xubuntu geïnstalleerd, waar ik zeer tevreden mee ben.
Hartelijk bedankt!