Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI 1600XT drivers  (gelezen 1507 keer)

Lusa

  • Gast
ATI 1600XT drivers
« Gepost op: 2007/07/07, 22:16:52 »
Mijn eerste post na vandaag mijn eerste aanraking met Ubuntu.
Wat een wereld van verschil en wat is Ubuntu stabiel, voorheen alleen maar gewerkt met Windows alleen merk ik nu al dat het binnenkort meer werken met Ubuntu zal worden..

Echter krijg ik het helaas weer voor elkaar om Ubuntu om zeep te helpen.
Wat is er gebeurd.

Ubuntu netjes geinstalleerd en eerst via beperkt ondersteuning de ATI videokaart gebruikt (ATI 1600XT)
Echter ook maar eens op de website van ati gekeken en zag dat ze daar ook recente linux drivers hadden staan.
Deze (32bits) dan ook gedownload en via de terminal geinstalleerd.
Dat ging allemaal zonder problemen en zag ook netjes de ATI installatie scherm etc.
Daarna was het vreemd aangezien via optie beperkt ondersteuning kon ik wel een resolutie kiezen van 1680 x 1050 alleen na het installeren van de ATI drivers kon ik die resolutie niet meer terug vinden.

Via de terminal de resolutie proberen aan te passen en daarna Ubuntu opnieuw opgestart.
Helaas kwam na de boot geen lieve melding.
Ubuntu gaf aan dat er geen grafische devices "Radeon" aanwezig waren en kwam dan ook niet verder dan volgens mij een soort gelijke terminal in een soort dos.

Uiteindelijk maar Ubuntu eraf gehaald en binnenkort een nieuwe poging wagen.

Nu heb ik een aantal vragen:


Wat heb ik verkeerd gedaan bij het installeren van de drivers?

ik had als het goed is het volgende gedaan:

Driver eerst opgeslagen en vervolgens met de terminal opgestart.

sudo sh ./ati....run <=bestandsnaam zoals deze gedownload is van de ati website.

ATI installatie scherm komt te voorschijn en kies voor de optie automatisch installeren.

Installatie geeft aan dat het met succes is voltooid en herstart is nodig.
Na herstart komt de resolutie niet hoger dan 1200x..

Vervolgens in de terminal geprobeerd via een scherm de resolutie alsnog op 1680 te krijgen. Echter herstart is daarna nodig maar toen na de herstart wou Ubuntu niet meer.

Volgende vraag:

Klopt het dat de X1600XT niet overweg kan met de kubus?
Geven Nvidia kaarten minder problemen?

Ik zit zelf in de overweging namelijk binnenkort mijn ATI kaart te gaan vervangen voor een Nvidia kaart alleen is het nog even kijken welke kaart het gaat worden.

Mijn excuses voor de lap tekst maar ik wil graag meer leren over Ubuntu en heb nog heel wat lezen op deze forum.

ATI 1600XT drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/07, 22:20:01 »
Gebruik alleen de drivers vanuit ubuntu softwarebronnen voor gegarandeerde werking.
Dus download niet de pakketten vanaf de site van de fabrikant.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ATI 1600XT drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/07, 22:27:35 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Gebruik alleen de drivers vanuit ubuntu softwarebronnen voor gegarandeerde werking.
Dus download niet de pakketten vanaf de site van de fabrikant.
Precies. Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's
.... en Ubuntu regelt het vanzelf voor je! Automatisch, vanuit zijn eigen pakketbronnen.

Nu is je installatie nogal aangetast, vrees ik. Misschien is het beter om Ubuntu eens te herinstalleren?

Lusa

  • Gast
ATI 1600XT drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/07, 23:36:13 »
Ik had hem beter dus zo kunnen laten. en niet alsnog de drivers handmatig naderhand installeren.
Want daarvoor was alles goed en stond de resolutie ook goed.
Maar begon te twijfelen over mezelf of ik het wel goed had gedaan en het maar niet voor elkaar kreeg om die kubus te activeren de drivers alsnog geïnstalleerd.

Maar is er dan een manier zodat ik de kubus wel aan de praat kan krijgen of klopt het dat de X1600XT gewoon er niet mee overweg kan?
Want als ik kies voor effecten dan krijg ik de melding dat deze niet gebruikt kan worden.

Ik ga nu weer even opnieuw Ubuntu installeren en zelfs dat gaat sneller dan windows. :)

Bedankt voor jullie reacties.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
ATI 1600XT drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/08, 00:20:27 »
Ik heb dezelfde kaart en 1. hou het inderdaad bij de meegeleverde 'restricted driver' (bij mij liep het de eerste keer ook in de soep via dat 'handmatig' installeren) en 2. ook ik krijg Beryl niet aan de praat (die kubus dus). Ik heb al wel ergens gelezen dat dat momenteel erg lastig is voor ATI kaarten. De kaart zelf kan het makkelijk aan, alleen dus nog niet de optimale driver. Misschien bij de volgende Ubuntu?
JackTummers.nl

ATI 1600XT drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/08, 13:01:18 »
Om desktop effects te gebruiken raad ik aan Beryl te installeren ipv de standaard compiz wat bij desktop effects ingeschakeld wordt.
Hier een goede howto voor Feisty + ATI:
http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Ubuntu_Feisty_with_ATI

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
ATI 1600XT drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/10, 23:23:21 »
Die handleiding heb ik al eens gevolgd, maar zonder gevolg ;).
Scherm flikkert wat en valt dan terug op de standaard metacity.
JackTummers.nl