Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten  (gelezen 755 keer)

Offline Japieoh

  • Lid
Hallo allen,

Inleiding:
Gister wilde ik op mijn tweede pc Ubuntu installeren. Ubuntu gedownload, USB stick gemaakt, ging allemaal prima.

De pc pakte de USB-stick niet. Had een beetje twijfels bij de pc en heb de USB-stick in mijn (win7) laptop gestopt, die ik dagelijks gebruik.
Mijn laptop pakte het stickie wel en ik had dus prachtig een live omgeving van de nieuwste Ubuntu. Vond het erg mooi, maar omdat ik bepaalde programma's nodig heb, hou ik op de laptop win7.

Het probleem:
Nadat ik de laptop weer afgesloten had, USB-stick er uit gehaald had en hem weer opnieuw opstarte bleef de laptop Ubuntu booten. Waarna ik kan kiezen voor de live omgeving of voor de installatie, net alsof deze vanaf het USB-stickie boot dus. Hierdoor kan ik win7 niet meer booten.
Ik heb in de BIOS de USB inputs als boots al uitgezet, maar dit maakt geen verschil.
Ook heb ik de herstel dvd van win7 er al in gehad maar het probleem is nog niet verholpen.


Ik hoop dat iemand een oplossing weet want ik wil best graag gewoon kunnen booten, aangezien ik dit nu uit de live omgeving van Ubuntu typ (haha).
Ik wacht op een antwoord en bij voorbaad dank,

Jacob

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/31, 23:44:49 »
Dit is logisch absoluut onmogelijk.... Zonder opstartmedium kán Ubuntu helemaal niet opstarten.

Zit er soms nog een DVD met Ubuntu in, of zo? Hoe is het geregeld met de opstartvolgorde in het BIOS?

Offline Japieoh

  • Lid
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/01, 00:33:33 »
Ja, dat leek mij ook.

Nee, er zit geen DVD met Ubuntu in. Het enige wat ik kan bedenken is dat het gebruik maakt van de iso file die ik in win7 gedownload heb, wat mij erg sterk lijkt maar oke.
Daarnaast heeft Ubuntu ruimte gereserveerd op mijn HDD, hiervan heb ik een plaatje gemaakt.



Edit: De opstartvolgorde in de BIOS staat met de HDD als eerste, ik heb de usb devices zelfs al ge-exclude maar dat mocht niet baten.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/01, 00:36:03 door Japieoh »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/01, 01:25:00 »
Haal de voeding van het lichtnet af en haal de accu uit je laptop.
Wacht 30 seconden en doe alsof je de laptop opnieuw opstart.
Nu is de laptop totaal spanningsloos, restspanning is ook weg.
Stop de accu er weer in en sluit de spanning weer aan.
Behalve als je in Windows een automatische iso boot hebt geactiveerd of een gedownloade iso in het opstartmenu hebt gezet, kan je machine alleen nog van Windows booten.
Of heb je de iso met de opdracht dd if=isonaam of=/dev/sda bs=4k (of een andere boot creator) naar je harddisk gezet ? dan is win echt weg.
Echter moet je dit bewust gedaan hebben, de opdracht gegeven en sudo paswoord ingevuld.
Succes met je herstelpogingen,
Ed

P.S. wat is Door sy...
Toch niet een extra bootable drive met geïnstalleerde iso's ?
De iso past ook op de USB 1.0 GB V... en daar kan de portable van booten.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/01, 01:31:34 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Japieoh

  • Lid
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/01, 13:59:39 »
Bedankt voor je antwoord DeBaas,

De voeding is er de hele nacht uit geweest, en de accu zit er niet in dus de spanning is er volledig afgeweest.

Ik heb geen iso boot geactiveerd of in het opstartmenu gezet.
Windows staat er nog op, als ik namelijk de win7 DVD in de laptop stop ziet deze dat win7 er op staat. De DVD vond ook problemen met het opstarten en heeft deze geprobeerd te herstellen, maar dit maakte geen verschil.

Ik heb niets met de ISO gedaan, ook niet naar de harddisk gezet. Ook heb ik het sudo password niet ingevuld.


Door systeem gereserveerd... is een (volgens mij) een virtuele drive die (live)Ubuntu aanmaakt. Ik kan er met RMB ook voor kiezen om deze te mounten (en dan te unmounten).
De iso had ik idd op een 1.0 GB USB, of doel jij op een virtuele usb?

Ik hoop dat het allemaal duidelijk is en ben erg blij met jullie hulp!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/01, 14:07:13 »
Als je op jouw plaatje kijkt staat de USB nog gemount.
Daar kan de PC van opstarten.
Zit er soms nog een foto kaartje in ? dat kan ook als disk fungeren.
Mijn denkraam is nu leeg ;)
Wat jij omschrijft kan eigenlijk niet, maar ik ben opgehouden met nooit zeggen ;)
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Japieoh

  • Lid
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/01, 14:13:16 »
Ik heb hem nu ge-unmount en ga het voor de zekerheid nog een keer proberen.

Nee, er zit niets meer in dat als externe opslag kan dienen.

Haha, ik vind het ook heel bijzonder.. Het leek mij ook niet kunnen, maar het tegendeel is bewezen.
Ik laat straks horen wat mijn bevindingen zijn,
Jacob

Offline Japieoh

  • Lid
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/01, 14:23:04 »
Het heeft niet gewerkt. Ik heb ook de voeding er af gehad voor minimaal 30 seconden, zoals jij (Ed/DeBaas) hiervoor beschreven hebt.

Ik ga nu maar eens kijken of ik met mijn kaspersky live-cd iets te weten kan komen.

Als er suggesties zijn hoor ik deze graag!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/01, 15:17:11 »
Het enige wat ik kan bedenken, is dat je *überhaupt geen Live-USB hebt aangemaakt*. Maar dat je per ongeluk de harde schijf hebt aangewezen als plek voor installatie van de Live-Ubuntu....

Als dat is gebeurd, dan heb je een probleem. Dat mogelijk alleen als volgt is op te lossen:
- Vervaardig alsnog een Live-USB met Ubuntu;
- Start je computer op vanaf de Live-USB;
- Maak een externe reservekopie van je belangrijke bestanden (documenten e.d.);
- Vernietig alle partities op de harde schijf met Gparted, vanaf de Live-USB;
- Pleeg systeemherstel voor Windows met de Herstel-DVD die je hebt;
- Installeer eventueel alsnog Ubuntu ernaast, in tweevoudige opstart:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Japieoh

  • Lid
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/01, 18:09:55 »
Ik heb mijn kaspersky rescue schijfje er in gehad, ook een live omgeving.

Hierin lijkt het alsof mijn "D:" partitie volledig leeggehaald is, en daar ubuntu is op komen te staan. Heel bijzonder en naar, aangezien hier al mijn muziek, flims, enz. op stonden.
Win7 staat op mijn C: partitie en daar lijkt alles nog op te staan, dus mijn documenten heb ik iig nog.



De D: partitie:


En nog een overzicht van de partities:



Vanaf de Kaspersky live-cd heb ik ook nog op "Boot from harddisk" gedrukt, waarna Ubuntu starte.


Pjotr,
Je vermoeden klinkt aannemelijk. Dit zou ook verklaren waarom de 2e pc het stickie niet pakte, er stond waarschijnlijk niets op.
Ik denk dat ik vanavond inderdaad alle partities verwijder en volledig opnieuw begin.


Als iemand nog opmerkingen of tips heeft hoor ik dit graag.
En natuurlijk weer bedankt voor het meedenken!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/01, 18:31:24 »
Als je een Live-USB wil maken: de USB-staaf heet meestal sdb en de harde schijf heet meestal sda.  :)

De partities krijgen nummers: dus sda1, sda2, sda3. Of ingeval van de USB-staaf: sdb1.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/01, 18:37:46 door Pjotr »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Blijft (terwijl de live USB-stick uit de pc is) Ubuntu booten
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/02, 19:23:08 »
Ik heb mijn kaspersky rescue schijfje er in gehad, ook een live omgeving.

Hierin lijkt het alsof mijn "D:" partitie volledig leeggehaald is, en daar ubuntu is op komen te staan. Heel bijzonder en naar, aangezien hier al mijn muziek, flims, enz. op stonden.

Wat door Kaspersky wordt aangeduid als D:-partitie, is maar 1 GB groot. Dus dat zal echt de usb-stick wel zijn, niet je Windows D:-partitie. ;)

'Door systeem gereserveerd' is een partitie van ongeveer 100 MB, die wordt aangemaakt bij de installatie van Windows 7.

Op je eerste schermafdruk staat een harde schijf van 176 GB, op een van de volgende afdrukken is C: ongeveer 113 GB groot. Dan zou D: dus een partitie van ongeveer 60 GB op de eerste harde schijf moeten zijn (geweest)?
Kan het zijn dat die Kaspersky Rescue Disk een wat 'merkwaardige' benaming hanteert, en de 'oude' D:-partitie sda1 noemt?

Op de live-cd van Ubuntu kun je een terminalvenster openen via de Dash (het bovenste pictogram links). Geef daar als zoekterm terminal en typ in het openende terminalvenster het commando: fdisk -l (het laatste teken is een kleine letter L)
Je krijgt dan een overzicht van alle schijven/partities van je laptop.
Kun je de uitkomst kopiëren en hier in een bericht plakken? Misschien wordt het dan wat duidelijker hoe de situatie betreffende schijven/partities precies zit.
Eigenlijk dacht ik na het lezen van je eerste bericht dat je tóch op de een of andere manier Ubuntu over Windows 7 heen had geïnstalleerd i.p.v. van enkel uitgeprobeerd, maar Windows staat er nog, schreef je........