Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hét Softwaretopic: welke programma's moet iedereen volgens jou eens bekijken?  (gelezen 351633 keer)

Offline carbon

  • Lid
Tint2

Doc aan de linkerkant.  8-)


 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Vroeger stond er volgens mij een Acorn BBC emulator in de repo's maar ik kon deze niet meer vinden. Waarschijnlijk wordt deze niet meer ondersteund. Dus zelf maar even gezocht en een andere gevonden. Het mooie van deze is dat er verschillende modellen en diverse hardware (o.a. een SID kaart) tussen de keuze mogelijkheden zit. Nadeeltje is dat je deze wel zelf moet compileren, wat niet al te moeilijk is.

Het project staat op github: https://github.com/ThomasAdam/b-em

Download de zip bestand en pak het uit in een mapje.
Open synaptic om te controleren of je wel alle benodigde pakketjes hebt.

    Allegro 4.x
    OpenAL
    ALut
    Zlib

Voor alle zekerheid heb ik bij bovengenoemde bestanden de -dev pakketjes (voor zover deze er waren) aangevinkt.
Daarna 'automake' geïnstalleerd en de opdracht van de github pagina geplakt in de terminal.
Geen gedoe meer met roms, alles werkt als je na het compileren de 'b-em' icoontje in het mapje aanklikt.
Voor de liefhebber die wel eens oud (8-bit) spelletje wil spelen zonder de halve zolder af te moeten breken is zoiets wel leuk.




Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Leuk! Zo blijven oude spellen toch weer levend. Ik gebruik dosbox voor mijn oude spellen van toen. Van b-em heb ik nog nooit gehoord.
Kubuntu 20.04

Leuk! Zo blijven oude spellen toch weer levend. Ik gebruik dosbox voor mijn oude spellen van toen. Van b-em heb ik nog nooit gehoord.

Er komen zelfs nieuwe spellen voor uit. Acorn was een grote speler op de Britse mark (met name door de BBC). Hier is het inderdaad niet zo bekend en toch heeft bijna iedereen wel iets in huis wat met Acorn te maken heeft. De RISC processor die zij hebben ontwikkeld is de 'ARM' chip en dat is dus de chip die te vinden is in mobieltjes, raspberry pi, tablets, routers etc. Dosbox gebruik ik ook, op de pagina hier voor staat nog een beschrijving om MUNT te installeren, dat is een Roland MT-32 emulator. Er zijn nogal wat spelletjes die dan qua geluid een stuk mooier klinken dan op bijvoorbeeld de adlib of soundblaster keuze.

Zelf gebruik ik een hoop emulatoren, omdat ik domweg te weinig ruimte heb om alles wat ik heb aan te sluiten om maar te zwijgen over de toebehoren. Duizenden floppies, honderden tapes van verschillende systemen. Dus dan is dit een handig hulpmiddel :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Jenske

  • Lid
Eviacam: je muis besturen met je ogen en gezicht
« Reactie #629 Gepost op: 2018/01/05, 18:41:05 »
Een onwaarschijnlijk tooltje dat je toelaat met een webcam de muis aan te sturen. Misschien tof voor wie wat minder goed met de muis overweg kan of de muis gewoon beu is geraakt?

[deze koppeling blijkt fout => zie mijn verdere posts in deze thread voor juiste informatie (5 juli 2019)]
« Laatst bewerkt op: 2019/07/05, 23:37:14 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline rico70

  • Lid
Stellarium
Citaat
Stellarium is a free open source planetarium for your computer. It shows a realistic sky in 3D, just like what you see with the naked eye, binoculars or a telescope.

It is being used in planetarium projectors. Just set your coordinates and go.
http://stellarium.org/
Behalve de huidige locaties van sterren en planeten kan je ook de tijd naar het verleden of toekomst zetten

Re: Viacam: je muis besturen met je ogen en gezicht
« Reactie #631 Gepost op: 2018/01/08, 12:35:29 »
Een onwaarschijnlijk tooltje dat je toelaat met een webcam de muis aan te sturen. Misschien tof voor wie wat minder goed met de muis overweg kan of de muis gewoon beu is geraakt?

https://boinx.com/chronicles/2012/8/31/take-control-over-your-webcam/
Hai Jenske, ik zie enkel een leuk programma voor Apple, om de instellingen van de webcam handmatig aan te passen.
Heel interessant, maar had je nog een andere link misschien?
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Jenske

  • Lid
Re: Viacam: je muis besturen met je ogen en gezicht
« Reactie #632 Gepost op: 2018/01/08, 19:30:46 »
Dan is er iets gewijzigd. Maar in Ubuntu zit het gewoon in de repositories. Zoek naar "eviacam". (Dus met een "e" voor "viacam".

Mogelijk heb ik jullie verkeerdelijk naar een andere site verwezen.




Een onwaarschijnlijk tooltje dat je toelaat met een webcam de muis aan te sturen. Misschien tof voor wie wat minder goed met de muis overweg kan of de muis gewoon beu is geraakt?

https://boinx.com/chronicles/2012/8/31/take-control-over-your-webcam/
Hai Jenske, ik zie enkel een leuk programma voor Apple, om de instellingen van de webcam handmatig aan te passen.
Heel interessant, maar had je nog een andere link misschien?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Hai Eviacam is inderdaad iets anders dan de vorige link. Heel interessant dat Eviacam voor mensen die moeite hebben om de muis met de hand te besturen. Leuke tip!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Jenske

  • Lid
Heb de titel van mijn originele post aangepast, zoals je terecht had opgemerkt.

Hai Eviacam is inderdaad iets anders dan de vorige link. Heel interessant dat Eviacam voor mensen die moeite hebben om de muis met de hand te besturen. Leuke tip!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Maar nog steeds dezelfde website!
Waar het niet om gaat dat je met je ogen de webcam kan besturen, toch?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Jenske

  • Lid
Ik begrijp je vragen niet helemaal, maar probeer toch een antwoord te formuleren.

1 -- de website in mijn originele post blijft hetzelfde, aangezien ik daar géén typfout had gemaakt
2 -- het gaat om het aansturen van de cursor op je scherm met je hoofd, NIET om het aansturen van de webcam met je ogen

Maar nog steeds dezelfde website!
Waar het niet om gaat dat je met je ogen de webcam kan besturen, toch?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Hallo iedereen,
Nu ben ik een tijdje met Linux Lite  aan het stoeien, dat er veel ppa gebruikt word.
Nu lees ik op het forum dat dit onveilig kan zijn, nu ben ik maar aan proberen hoe die loopt met
met verschillende software, ik moet toegeven dat hij aardig snel is en stabiel loopt.
Hamvraag is nu hoe veilig is dit nu ( buiten die wine), of is dit een uitzondering bij deze Linux.
Het is wel een leuke Linux dacht ik zo.
Alvast bedankt voor de reactie
« Laatst bewerkt op: 2018/03/30, 18:13:49 door Hommel »

Offline Tom

  • Lid
Add-on tegen Cookie´s voor FF en Chrome ,gedaan met dat lastige vragen etc.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline dylantje

  • Lid
Domoticz...:-)
https://www.domoticz.com/
Erg mooi speelgoed om je huis te automatiseren...
« Laatst bewerkt op: 2018/05/29, 07:03:35 door dylantje »

Offline Suns

  • Lid
1.Synaptic Package
2.SoundConverter
3.VLC
4.Kazam
5.GParted
6.Terminalvenster
7.Mahjongg
8.Spotify
en nog veel meer:P
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Tom

  • Lid
Wat mijn multi Media betreft werk ik alleen met Audacious (muziek) . Voor youtube
documentaires etc op te nemen en af spelen gebruik ik de VLC player ongeëvenaard in
zijn mogelijkheden , ook de SMplayer met zijn vele configuratie mogelijkheden speelt
super en scherp de vele video´s ,daarbij gebruik ik ook graag een oudgediende en wel
Totem (videos) met een haarscherp beeld (weergave)
Vooral die laatste een Gnome player Totem ,in uw toepassingen menu staat hij onder Videos ,een totaal miskende Player ,maar hij speelt perfect Video clips filmen etc af ,voor mij een dikke aanrader !.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/03, 19:39:37 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline PtrK

  • Lid
Voor tekstverwerking gebruik ik al vele jaren het programma TEXTMAKER.
Werkt onder Windows, IMAC, UBUNTU, Android. Dus  multi-apparaten.
Goed uitwisselbaar met Word (lezen en opslaan). Geregeld updates. Prima ondersteuning, uitgebreide handleidingen. (Nee ik heb geen aandelen.....)

https://www.softmaker.com/en/softmaker-office

Proefversie voor Android op google play.

Offline peer

  • Lid
ik heb het een paar keer geprobeerd. Toch altijd weer snel verwijderd. Libreoffice en wps voldoen voor mij toch beter

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Voor tekstverwerking gebruik ik al vele jaren het programma TEXTMAKER.
Werkt onder Windows, IMAC, UBUNTU, Android. Dus  multi-apparaten.
Goed uitwisselbaar met Word (lezen en opslaan).
Maar het ondersteunt geen ODF formaten en die zijn voor overheden en gesubsidieerde instellingen verplicht.
Een onoverkomelijke tekort koming
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Maar het ondersteunt geen ODF formaten en die zijn voor overheden en gesubsidieerde instellingen verplicht.
Een onoverkomelijke tekort koming

FreeOffice en Softmaker Office ondersteune  wel ODF
Citaat
FreeOffice 2018

The new release boasts “complete support” for modern Microsoft office file formats, both opening, editing and saving, as well as continued support older Microsoft Office file formats and the .ODF file formats used in LibreOffice. PDF and EPUB export also features.
https://www.omgubuntu.co.uk/2018/05/softmaker-freeoffice-2018-download

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
FreeOffice en Softmaker Office ondersteune  wel ODF
Dat kon ik niet vinden op de website, dan wordt dus een ander verhaal en had ik het fout.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
De website is er idd niet echt duidelijk over, in het verleden was dat wel zo. Bij oudere versies van FreeOffice kon je ODF alleen lezen, bij SoftmakerOffice zowel lezen als schrijven.

Offline MKe

  • Lid
Ik gebruik thuis emacs voor al dit soort dingen. Toegegeven, de leercurve is wat steil, maar als je het eenmaal onder de knie hebt heb je geen zwaargewicht office pakketten meer nodig (of email clients, of agenda's of rss readers of webbrowsers...)  :P O0  :laugh:

Offline Tom

  • Lid
Hardinfo na de install staat hij in uw menu onder de naam System Profiler and Benchmark ,alles over uw PC etc met een mooie duidelijke Gui.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.