Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hét Softwaretopic: welke programma's moet iedereen volgens jou eens bekijken?  (gelezen 351674 keer)

Ik weet niet of het al genoemd is, maar Scrivener is hét programma voor de schrijvers onder ons. De Linux-versie is nog in Beta, maar werkt prima en is bovendien gratis.

Voor de gnome-shell gebruikers onder ons:
Drop down terminal: https://extensions.gnome.org/extension/442/drop-down-terminal/
Erg handig: stel een toets in en elke keer als je die indrukt, verschijnt er een volledig functionele shell :)

Voor office gebruik ik WPS. Is het beste alternatief voor Microsoft Office dat ik tot nu toe kon vinden...

"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Is er al iets om van 50 stuks jpg foto`s , die ik van een belangrijk boek heb gemaakt, een e-book te maken?
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Henkp

  • Lid
Is er al iets om van 50 stuks jpg foto`s , die ik van een belangrijk boek heb gemaakt, een e-book te maken?

Dat kan je met LO Writer aan maken, en dan opslaan als een pdf.
En dan Calibre installeren van uit je Softwarebeheer. En dan daar die pdf, file bij,> Boeken toevoegen.
Daar maak je de keuze uit:> Boeken toevoegen uit enkele map, en voeg je de pdf file toe.

Wil je het uitgebreider maken, dan kan je het ook met een HTML editor maken en installeer je,> Bluegriffon
van uit het Softwarebeheer.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ik weet niet of het al genoemd is, maar Scrivener is hét programma voor de schrijvers onder ons. De Linux-versie is nog in Beta, maar werkt prima en is bovendien gratis.

Ik gebruik al tijden Focuswriter. Dat bevalt me goed. Het is al lang beschikbaar via het Softwarecentrum.  Waarin is Scrivener dan goed of beter?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Is er al iets om van 50 stuks jpg foto`s , die ik van een belangrijk boek heb gemaakt, een e-book te maken?

Scantailor. Dat is gewoon beschikbaar via het Softwarecentrum. Het is een programma waar je je wel wat in moet verdiepen voor je er echt goed mee kan werken. Ik heb ooit zelf een boekscanner gebouwd, vandaar mijn kennis terzake. Die scanner heeft nog in ComputerIdee gestaan :D

Tegenwoordig doen we het gewoon met een AIO scanner. We halen het deksel weg en zetten SimpleScan in de continu stand. Precies het goede tempo om op tijd een bladzijde om te slaan en geen nabewerking meer nodig.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Soul-Sing

  • Lid
fraqtive een fractal prog.

Open shot is een videomontage en bewerkingsprogramma, is de moeite waard. Bevalt beter dan KdenLive, waar ik mee ben begonnen.
Ik monteer er mijn HD video mee.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Ik weet niet of het al genoemd is, maar Scrivener is hét programma voor de schrijvers onder ons. De Linux-versie is nog in Beta, maar werkt prima en is bovendien gratis.

Ik gebruik al tijden Focuswriter. Dat bevalt me goed. Het is al lang beschikbaar via het Softwarecentrum.  Waarin is Scrivener dan goed of beter?
Scrivener is denk ik vooral veeeeeel uitgebreider. Er zijn allerlei tools beschikbaar om je bij het schrijven te ondersteunen. Met name het feit dat je je research op één plek kunt samenbrengen, vind ik superhandig. En de exportmogelijkheden zijn erg uitgebreid.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Aha! Ja, die tools lijken me wel handig.

De bedoeling van Focuswriter is om distractionfree (zonder afleiding)  te kunnen werken en je te kunnen richten op de tekst op zich. Dat vind ik persoonlijk een groot pluspunt. De laatste tijd werk ik ook veel op een Chromebook met een Google docs bestand. Dat werkt ook lekker.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Ja, Office werkt ook gewoon. Mijn achternicht, beroemd schrijfster Maren Stoffels, gebruikt ook simpelweg MS Office voor het schrijven van haar boeken.

Ik weet eerlijk gezegd niet of zo'n distraction free-omgeving ook in Scrivener zit... Heb het nog niet nodig gehad. Moet ook bekennen dat ik de laatste tijd mijn teksten vooral op mijn tablet schrijf in WPS-office. Die is al zo goed als distraction free ;) Werkt fijn, zo'n Asus-tablet met toetsenbord (dock).

Nu maar hopen dat ik zonder Microsoft Office ook beroemd kan worden ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Nu maar hopen dat ik zonder Microsoft Office ook beroemd kan worden ;)

Jahoor! Mét is misschien wel wat beter. Ik heb samen met Paul en Kristie een boek geschreven en de uitgever wilde het manuscript in Word, Dat kan je in LibreOffice prima zo opslaan, maar met het trefwoordenregister ging het fout. Nou heeft een beetje leesboek geen register en er zitten ook geen opmaakdingen in met tips, waarschuwingen en opmerkingen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Nu maar hopen dat ik zonder Microsoft Office ook beroemd kan worden ;)

Jahoor! Mét is misschien wel wat beter. Ik heb samen met Paul en Kristie een boek geschreven en de uitgever wilde het manuscript in Word, Dat kan je in LibreOffice prima zo opslaan, maar met het trefwoordenregister ging het fout. Nou heeft een beetje leesboek geen register en er zitten ook geen opmaakdingen in met tips, waarschuwingen en opmerkingen.
JVecht,

Een beetje vreemd dat het om een Word document vraagt.

Ik zit echt niet in deze wereld, maar als ik me niet vergist is LaTeX wat de klok slaat in de drukkerij wereld.
Er is een conversie programma/extensie voor LibreOffice Write -> LaTeX.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Wat ik ervan begreep is dat de opmaak het word document rechtstreeks in Indesign laadde, de boel bijschaafde en dat was hij dan. Het is een zwaar noodlijdende bedrijfstak. Alles moet slank en snel.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline carbon

  • Lid
Conkeror browser .. !!
Internetten zonder muis ;-) en snellll  8-)
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline PKing

  • Lid

Tegenwoordig doen we het gewoon met een AIO scanner. We halen het deksel weg en zetten SimpleScan in de continu stand. Precies het goede tempo om op tijd een bladzijde om te slaan en geen nabewerking meer nodig.

Succes!

Dus als ik het goed begrijp zou ik een boek kunnen scannen op een flatbad scanner op jouw manier?
Ik zit al tijden te denken hoe ik dat het simpelst kan doen...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ja, inderdaad. Ik heb ooit een echte boekscanner gemaakt om studieboeken in te scannen. Dat scheelt zo enorm veel gesjouw en gedoe. Daar heb ik ooit nog mee in het blad ComputerIdee gestaan.

Maar inmiddels is die sta-in-de-weg gesloopt en als ik weer eens wat meerbladigs te scannen heb doe ik dat wel met Simple Scan. Dan moet je je niet op een boek van het formaat van "The lord of the Rings" (om maar wat te noemen) gaan werpen, hoor! Dat kan wel, maar stroop dan je mouwen maar op, stuur het gezin op truffels zoeken op het strand en bel alvast een masseur.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

He mensen,
Een mooi nieuwjaar toegewenst aan iedereen op dit forum.

Interessant al deze tips. Scrivener ga ik eens bekijken. Voor ons toenmalige boek over GIMP, Inkscape en Scribus heb ik al mijn ideeen in een Inkscape tekening gezet om overzicht te houden. Maar een tekst typen en in hetzelfde programma ernaast de ideeen en extra' s op een rijtje, in plaats van alles in meerdere odt bestanden, dat lijkt me wel wat. Bedankt voor de tip, Crashit!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Ik heb onlangs voor het eerst Lubuntu op een oude minilaptop geinstalleerd.. de laptop loopt weer als een tiet!
Nu ben ik een beetje aan het kijken wat/welke programmas voor mij het beste werken.
1 van de programmas die voor mij niet werken is het softwarecentrum van Ubuntu, volgensmij zijn er meerdere tools om packages te installeren... jullie aanraders voor deze n00b??


Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Mijn persoonlijke voorkeur is synaptic dat was vroeger de standaard om te installeren...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Mijn persoonlijke voorkeur is synaptic dat was vroeger de standaard om te installeren...........
ik ga gelijk even checken thanx

Offline MKe

  • Lid
Ik heb onlangs voor het eerst Lubuntu op een oude minilaptop geinstalleerd.. de laptop loopt weer als een tiet!
Nu ben ik een beetje aan het kijken wat/welke programmas voor mij het beste werken.
1 van de programmas die voor mij niet werken is het softwarecentrum van Ubuntu, volgensmij zijn er meerdere tools om packages te installeren... jullie aanraders voor deze n00b??
De commandline. Het is echt niet zo moeilijk als je denkt en het is de lichtste methode om te installeren.

start een terminal-emulator op

Zoeken doe je met:
apt-cache search <programma die je zoekt>
Installeer:
sudo apt-get install <programma die je wilt installeren>
Verwijderen doe je zo:
sudo apt-get remove <programma die wilt verwijderen>
Zien welke versie er is en welke geinstalleerd is:
apt-cache policy <programma die je wilt weten>
Synaptic en software centre zijn volgens mij veel lastiger in gebruik :D

Offline rijnsma

  • Lid
En ik adviseer: Systemback. Naar mijn idee HET programma voor backup van je systeem.
En/of Clonezilla. Maar dat is geen 'live-backup'. Maar ook prima.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/03, 18:49:30 door rijnsma »

Offline Tom

  • Lid
Synaptic simpel en je kunt er alles mee installeren of verwijderen ,gelijk zie je welke packages nog meekomen of mee verwijderd worden !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Ik zou niet meer zonder Gimp kunnen. Mooi uit te breiden en ook nog een ppa waar je de laatste Gimp kunt ophalen.  :)
Kubuntu 20.04