Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatische Password Change  (gelezen 807 keer)

Offline obiku

  • Lid
Automatische Password Change
« Gepost op: 2009/10/30, 20:42:51 »
Hallo,

Zoals een aantal misschien al gelezen hebben, ik ben een nieuwe user van een Linux Distro. Sinds 2 weken ben ik druk met Ubuntu, welke me toch wel goed bevalt.
Hiervoor heb een weekje Fedora core 11 gehad wat ook goed was, maar ik heb toch gekozen voor Ubuntu. Wat ik wel bij Ubuntu mis en wel had met Fedora Core 11 was een automatische Password change. Onder Fedora kon ik instellen dat een password na een X aantal dagen veranderd kon worden en na een ander X aantal dagen veranderd MOET worden. Dit was gewoon via systeem-> beheer in te stellen. Waar kan ik dat bij Ubuntu vinden, of moet ik daarvoor een nieuw pakket installeren???


Offline vanadium

  • Lid
Re: Automatische Password Change
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/30, 20:49:06 »
Dat is dingen moeilijk maken als het gemakkelijk kan. Maar als het voor de veiligheid moet, dan moet het. Ik vermoed dat je dit in Ubuntu evenwel via de commandolijn moet instellen (usermod, passwd).

Offline obiku

  • Lid
Re: Automatische Password Change
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/30, 21:04:46 »
Moeilijker maken als het gemakkelijker kan.... Uit de praktijk blijkt dat wanneer iets makkelijk is er veel misbruik van gemaakt gaat worden.
Aangezien jullie net zo als ik wel zullen weten worden wachtwoorden altijd erg makkelijk gehouden, want dat is makkelijk onthouden. En als een wachtwoord makkelijk is, valt hij ook veel makkelijker te raden (naam hond, kat, kind of man). Dus als we makkelijke wachtwoorden accepteren, dan zal je regelmatig je wachtwoord moeten laten wijzigen.

En voor de personen die ook gebruik maken van Ubuntu in mijn lokale netwerk is het geen doen om een wachtwoord te gaan gebruiken die uit Hoofdletter, kleine letters en cijfer en andere tekens bestaan. Want als dat wel zo zou gaan, dan kan ik dagelijks een password resetten ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Automatische Password Change
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/31, 00:28:50 »
Hier kan je al een hoop antwoorden vinden: https://help.ubuntu.com/9.04/serverguide/C/user-management.html

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Automatische Password Change
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/31, 13:30:22 »
Moeilijk? Met de volgende Terminalvenster opdracht stel je in dat een wachtwoord maximaal 30 dagen geldig is.
sudo chage -M 30
http://linux.die.net/man/1/chage
Klik links bovenin op Documentatie