Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met CPU in ubuntu 10.10  (gelezen 3677 keer)

Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Gepost op: 2011/05/19, 23:59:56 »
hallo allemaal,

Hiervoor gebruikte ik windows maar ben van ellende naar wat anders gaan zoeken en vond ubuntu en ben tot nu toe erg tevreden:D

maar ik loop tegen een probleem aan.. met een hoge CPU valt mijn pc compleet uit.. bijvoorbeeld als ik een zware game draai.. of video's converteer.. Ik gebruik deze programmas al 3 jaar lang en ik tik zovaak de 100% CPU aan... mijn pc staat daarom compleet open en zit vol ventilatoren. Het is al een wat oudere pc en ik ben niet van plan een nieuwe te gaan kopen voor dit probleem.
op windows was dit nooit een probleem.. ik ben gaan zoeken maar kon zo snel geen oplossing vinden en alles wat ik kan vinden gaat over ubuntu 8.0 of lager :S en wil niet werken... graag zou ik hier een oplossing voor willen hebben want ik ben bang dat ik anders echt terug ga naar windows waar ik eigenlijk helemaal niet blij mee ben..

met hartelijke groet

Arjan Wisse

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/20, 00:04:25 »
Post hier eens een overzicht van je ijzerwaar:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzic

Als je de extensie van het bestand verandert in .txt, dan slikt de forumsoftware 'm als bijlage bij je bericht. Wij maken er dan wel weer .html van.

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/20, 00:30:01 »
Alsjeblieft

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/20, 09:59:21 »
ik denk eerlijk gezegt dat mijn specificaties van mijn pc er niet toe doen..
ik vind het gewoon klote dat mijn systeem meteen uit 'pleurt' bij het even aantikken van 100% CPU
het gaat er niet om dat ik wil weten hoe ik mijn CPU naar beneden kan halen of dat ik mijn ventilatoren moet schoonmaken
want dat heb ik namelijk allang gedaan. vind het gewoon belachelijk dat ubuntu af sluit zonder waarschuwing.. snap de reden niet echt..
leuk dat ze de pc willen beschermen voor 'overheating' maar ik had dan liever een waarschuwing gehad.. dan snappen mensen ook waarom hun pc ineens uit valt... nu hebben de meeste mensen geeneens een idee en ik zat er zelf al aan te denken om een nieuwe te kopen omdat ik dacht dattie kapot was..

ik wil dat dit probleem compleet uit mijn systeem word gehaald, ik weet namelijk dattie af en toe 100%CPU draaid ik wil ook niet eens een waarschuwing..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen anders stap ik meteen weer terug over naar windows:)

hartelijke groet


Arjan Wisse

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/20, 10:08:14 »
Het bestand is onleesbaar.

De bedoeling is, dat je het genereert als .html, zoals in de handleiding staat. En er vervolgens niks aan verandert. Alleen maar even handmatig de extensie veranderen in .txt, om de forumsoftware te "misleiden".

En het probleem is uiteraard erg vervelend, maar eerst alle gegevens boven tafel, dan pas kunnen we je hier gericht proberen te helpen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/20, 10:11:18 door Pjotr »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/20, 10:17:19 »
Om te proberen te achterhalen waar het probleem precies zit, zou je eens kunnen proberen je systeemtemperaturen een tijdje in de gaten te houden, bijvoorbeeld hiermee: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/psensor-a-graphical-temperature-monitor-for-ubuntu/
Zo kan je een beter beeld krijgen van wanneer precies Ubuntu afsluit. Gebeurt het trouwens bij specifieke programma's, of bij alles wat je CPU zwaar belast?

Een overzicht van je specificaties kan trouwens altijd handig zijn. Niet alle hardware werkt in Linux precies even goed als in Windows, dus het kan nuttig zijn om daar naar te kijken.

Je vermeldde in je startpost games en zware programma's die je ook in Windows gebruikte. Als je veel Windows-specifieke programma's gebruikt is het geen gek idee om inderdaad terug naar Windows te gaan, daar zullen die programma's altijd makkelijker werken dan in Linux (waar ze niet voor geschreven zijn).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/20, 10:21:57 »
Je vermeldde in je startpost games en zware programma's die je ook in Windows gebruikte. Als je veel Windows-specifieke programma's gebruikt is het geen gek idee om inderdaad terug naar Windows te gaan, daar zullen die programma's altijd makkelijker werken dan in Linux (waar ze niet voor geschreven zijn).

Klopt op zich, maar dat kan altijd nog.... Eerst even verder analyseren, waar het precies aan ligt. Ik vind het een interessant probleem, want ik ben het nog nergens eerder tegengekomen.

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/20, 10:30:03 »
zo wel goed?

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/20, 10:32:15 »
Aan ThomasN

Ik ben een gamer die af en toe een bot gebruikt dat is nou juist eigenlijk de reden dat ik ben overgestapt..
windows is namelijk veel zwaarder dan linux!
dus ja ik gebruik mn pc al zo lang op 100% CPU en dat doettie al jaren..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/20, 10:35:20 »
Mooie machine. Draait de Nvidia-videokaart al op het fabrieksstuurprogramma?
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Controleer-of-alle-hardware-goed-we

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/20, 10:59:09 »
ok dit heb ik gedaan en dit heb ik gevonden:

systeem->beheer->extra stuurprogrammaƛ

in de lijst staan er 2 dingen:

grijs rondje: grafisch versneld stuurprogramma van NVIDIA (versie 173)
Groen rondje:grafisch versneld stuurprogramma van NVIDIA (versie current) [aanbevolen]

hier is toch niets mis mee?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/20, 11:30:00 »
Dat is inderdaad goed. Installeer eens wat meters:
http://sites.google.com/site/computertip/meters

Wat voor opmerkelijke uitkomsten geven die?

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/20, 11:41:21 »
CPU is vrij laag en niks bijzonders
geheugen is gewoon laag en niks aan de hand
belasting van systeem wil hij niet aangeven?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/20, 11:51:35 »
En de temperatuurmeters?

Want ik vermoed dat daar het probleem zit. Deze mededeling van jou vond ik nogal verontrustend:
Citaat
mijn pc staat daarom compleet open

Je kast opengooien is iets, wat je..... juist NIET moet doen. Want daardoor ontstaan de noodzakelijke luchtstromen niet over je ijzerwaar. Waardoor die op sommige plekken zwaar kan oververhitten. En waardoor dus het moederbord, dat op enkele plekken gruwelijk oververhit is geraakt, de stekker eruit trekt.

Je kunt een moederbord binnen de kortste keren zelfs compleet opblazen door 'm "los" aan te sluiten, zonder kast eromheen.  =D
« Laatst bewerkt op: 2011/05/20, 11:57:55 door Pjotr »

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/20, 12:00:43 »
ok ik draai op dit moment 1 bot omdat hij dan onder de cpu blijft, maar ik zou er eigenlijk meerdere willen draaien zoals ik al 2 jaar lang doe. hij draaid nu al 4 uur achter elkaar en dit zijn de reseltaten

Processor: 57% gebruik
geheugen: 42% door programma;s
               47% cashe
gemiddelde belasting van systeem 0,05

hitte:

Core0 temp 74C
Core0 temp 88G
Core1 temp 70C
Core1 temp 81G
GPU0         63G

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/20, 12:04:33 »
Processor wordt vrij heet, maar 't gaat.... Ik vermoed dus plaatselijke moederbord-oververhitting.

Ik herhaal:
Citaat
Want ik vermoed dat daar het probleem zit. Deze mededeling van jou vond ik nogal verontrustend:
Citaat
mijn pc staat daarom compleet open

Je kast opengooien is iets, wat je..... juist NIET moet doen. Want daardoor ontstaan de noodzakelijke luchtstromen niet over je ijzerwaar. Waardoor die op sommige plekken zwaar kan oververhitten. En waardoor dus het moederbord, dat op enkele plekken gruwelijk oververhit is geraakt, de stekker eruit trekt.

Je kunt een moederbord binnen de kortste keren zelfs compleet opblazen door 'm "los" aan te sluiten, zonder kast eromheen.   =D

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/20, 12:34:51 »
ow..
hahah hij staat al jaren zo... maar dit wist ik niet ik zal hem maar meteen dicht maken dan!! ik hoop dat hij dan hierdoor iets af koelt;)

maar verder kun je me helpen met mijn automatisch afsluit probleem?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/20, 12:36:06 »
ow..
hahah hij staat al jaren zo... maar dit wist ik niet ik zal hem maar meteen dicht maken dan!! ik hoop dat hij dan hierdoor iets af koelt;)

maar verder kun je me helpen met mijn automatisch afsluit probleem?

Als het koelingprobleem is verholpen, dan sluit-ie ook niet meer automatisch af.... Dat is namelijk een noodingreep van het BIOS.

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/20, 12:46:10 »
maar dan nog... heel leuk allemaal maar waarom gebeurd dat afsluiten dan niet bij windows?
is dat een andere bios ofzo? (niet heel veel verstand van:$)

maar dan alsnog zou ik dit uit mijn bios kunnen halen, vond iets van een totorial met het bestandje
rcconf om dit uit te schakelen maar dit werkte niet:S

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/20, 12:47:44 »
maar dan nog... heel leuk allemaal maar waarom gebeurd dat afsluiten dan niet bij windows?
is dat een andere bios ofzo? (niet heel veel verstand van:$)

Het kan zijn, dat enkele moederbord-onderdelen (chipsets) harder moeten werken onder Linux dan onder Windows. En dus heter worden.

Citaat
maar dan alsnog zou ik dit uit mijn bios kunnen halen, vond iets van een totorial met het bestandje
rcconf om dit uit te schakelen maar dit werkte niet:S

Dat wil je niet, want dan vliegt de boel in de fik.  XD

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/20, 12:56:14 »
lol laat maar kga wel terug naar windows verloren tijd dit...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/20, 13:07:35 »
lol laat maar kga wel terug naar windows verloren tijd dit...

Dat lijkt me voor jou beslist het beste. Met zo'n mentaliteit is Windows ideaal voor je.

Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/20, 13:43:31 »
lol best grappig dit.. als iemand wil dat zijn pc te hoog draaid en als iemand iets wil en jullie willen boven ander OS uit komen is het misgien ietsie pietsie makkelijker om naar mensen te luisteren... al helemaal omdat er eigenlijk niet eens iets normaal meteen op kan draaien... mensen moeten al zoveel meer doen om ubuntu onder de knie te krijgen... vooral die mensen dan halverwege in hun nek schieten door ze neit te helpen met de dingen die ze eigenlijk willen;)

heel slim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/20, 14:12:30 »
heel slim

Weet je wat "heel slim" is? Een computerkast openschroeven en dan raar staan te kijken als er hitteproblemen ontstaan.... Duh.

PEBKAC, jonguh... Google daar maar eens op. Google zit hier, trouwens: http://www.google.nl

Offline heir4c

  • Lid
Re: Probleem met CPU in ubuntu 10.10
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/20, 18:54:54 »
[Moderator-Edit]:

Pjotr, niet op de man spelen a.u.b. Jij zit hier al lang genoeg op het forum om dat te weten.
Hou het beschaafd.
Maar weer Ontopic mijne heren.

Dank U voor uw medewerking.

[/Moderator-Edit]
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu