Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Debian 7  (gelezen 2038 keer)

[OPGELOST] Debian 7
« Gepost op: 2012/03/26, 12:29:11 »
L.S.

Ik heb de prong maar gewaagt: van Debian 6 naar 7. Is wel even slikken. Zo zijn er een paar zaken die veranderd zijn en toch wel graag terug wil hebben:

- In de rechterbovenhoek mijn locatie met het weerbericht;
- programma's die gehecht kunnen worden aan een (boven)balk, zoals Tomboys-notities en Windows vanuit Virtualbox (zonder die o te hoeven starten);
- Een afsluimenu; als ik nu op mijn toesenbor druk op Power off dan is het direct gedaan, terwijl ik in het verleden nog een keuzemenu kreeg;
- En natuurlijk Drobbox; zie onderstaand de foutmelding;

Iemand een (aanzet) voor een idee hoe ik bovengenoemede zaken voor elkaar kan krijgen?

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2012/03/28, 14:21:37 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 7
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/26, 12:59:46 »
1 - volgens mij is die nog in ontwikkeling
2 - probeer eens gnome-shell-extensions en gnome-tweak-tool te installeren; die verschijnen later in je applications scherm als "advanced settings", je kan daar aardig wat mee tweaken
3 - zie 2
4 - vreemd, dropbox werkt in mijn wheezy-installatie feilloos, heb je contrib en non-free aanstaan?

Re: Debian 7
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/26, 13:49:55 »
Dank Roel,

met het laatste puntje zit ik nog even: wat is 'contrib' en ' non free'? In Synaptic zie ik daar wel het een en ander ver, maar wat moet ik kiezen? Of is het bij de softwarebronnen? Ik heb overigens de 64 bit versie geinstalleerd.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 7
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/26, 14:16:51 »
Plotinus, zoals je bij Ubuntu de repositories main, multiverse en universe hebt, heb je bij Debian main, contrib en non-free.

Als je bent overgestapt van Squeeze 6 naar Wheezy 7 heb je die moeten aanpassen. Als je in je sources kijkt, bijvoorbeld met

# gedit /etc/apt/sources.list
zie je bij iedere bron aan het eind die termen staan. Het pakket nautilus-dropbox is een non-free pakket dus die pakketbron moet open staan om te kunnen installeren (en dus ook om te updaten).

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 7
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/27, 09:08:04 »
Overigens kreeg ik gisteren een nieuw pakket, libgweather-3-0. Ik had verwacht dat ik dit wel aan een applet gekoppeld zou kunnen worden maar nog niets gevonden.

Er zijn inmiddels enkele weather extensions maar die zijn nog nie stabiel voorzover ik begreep (na wat zoeken).

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian 7
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/27, 12:03:59 »
@Plotinus: Als je liever een desktop hebt die wat meer op de oude Gnome 2 desktop lijkt en waarvan de bovenbalk dan wat beter configureerbaar is, kun je de Gnome 3 Fallback shell aanroepen.
Open een terminalvenster en plak het volgende daarin:
gsettings set org.gnome.desktop.session session-name ‘gnome-fallback’
exit
Klik op je naam rechtsboven en kies "Afmelden". Log daarna gewoon weer in. En je hebt een Gnome 3 Fallback desktop die wat meer lijkt op je oude Gnome 2 desktop.

Druk daarna alt+F2. Je krijgt een uitvoerdialoogvenstertje. Tik daarin:
gksu gedit /etc/apt/sources.listWis alles wat erin staat en vervang het door dit:
deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main contrib non-free
deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian-security/ testing/updates main contrib non-free
deb ftp://ftp.debian-multimedia.org/ testing main non-free
Bewaar het bestand en sluit de editor af.
Open daarna een terminal en plak de volgende instructies erin:
sudo -i hierbij moet je blind je wachtwoord type, je ziet niets, dat hoort zo. Als je je inlog goed hebt ingetikt verschijnt er opnieuw een prompt maar nu met een '#' achteraan in plaats van de vroegere '$'. Die '$' wijst op een gewone gebruiker, de '#' geeft aan dat je nu als root werkt.
Plak nu het volgende in de terminal:
aptitude -y purge exim4 exim4-base exim4-config exim4-daemon-light apt-listchanges
aptitude update ; aptitude -y full-upgrade ; aptitude -y install debian-keyring debian-multimedia-keyring ; aptitude -y install firmware-linux lshw ; aptitude update; exit
exit

Daarna heb je een echte rolling-release op basis van Debian Testing (momenteel Wheezy of versie 7), die automatisch zal upgraden naar versie 8 zodra die verschijnt. Bovendien kun je nu alle multimediaspullen en vele gesloten protocollen en firmwares gebruiken.
In de Gnome 3 Fallback desktop kun je bij de klokinstellingen het weerbericht activeren net zoals vroeger bij Gnome2.
Veel plezier!

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 7
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/28, 11:34:40 »
Open daarna een terminal en plak de volgende instructies erin:
sudo -i hierbij moet je blind je wachtwoord type, je ziet niets, dat hoort zo. Als je je inlog goed hebt ingetikt verschijnt er opnieuw een prompt maar nu met een '#' achteraan in plaats van de vroegere '$'. Die '$' wijst op een gewone gebruiker, de '#' geeft aan dat je nu als root werkt.

Dit werkt alleen als je sudo hebt ingesteld. In Debian is men niet van de sudo en gebruikt men liever su.

Re: Debian 7
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/28, 14:20:42 »
Dank heren! We gaan het binnenkort eens proberen. Omdat, zo blijkt helaas, ik toch Windows nog nodig heb (niet alle programma's accepteren virtualisatie) ga ik binnenkort Windows 7 installeren, waarna ik Debian opnieuw moet installeren. Ik ga er dan gelijk maar een rolling release van proberen te maken.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.