Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Laptop UEFI  (gelezen 2385 keer)

HP Laptop UEFI
« Gepost op: 2018/01/13, 14:16:09 »
Ik heb op mijn HP Laptop met Windows10, geprobeerd Lint Mint 18.3 te installeren als dualboot, met de instructies van Pjotr.
Maar de opstart mogelijkheid voor Mint zie ik helemaal niet. Inmiddels staat Mint 2x naast Win10, maar opstarten in Mint lukt niet!

Nu heb ik er genoeg van en wil gewoon volledig Mint installeren op deze HP Laptop.
Op mijn desktop gebruik ik al jaren Ubuntu naar volle tevredenheid. Dus ik ben vertrouwd met Linux.

Specs:
Intel Pentium Processor B960 (2M Cache, 2.20GHZ)
8GB RAM DDR3 geheugen
240 GB SSD
DVD-brander RW SATA
Intel HD Graphics 32MB+VGA+HDMI
Windows 10 Home x64 NL Geinstalleerd
Windows 10 Home Licentie (Windows 8 upgrade)

VRAAG:
1. moet ik instellingen in UEFI wijzigen? bijv. security boot: disabled? of legacy support -> enabled?
2. moet ik iets speciaals doen voor de SSD schijf? bijv. ruimte laten zodat bij installatie niet alles 'vol' wordt gezet?


swake

  • Gast
Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/13, 15:15:14 »
Als je helemaal wil overstappen naar linux mint zou ik de SSD schijf volledig herpationeren met Gparted.


Citaat
1. moet ik instellingen in UEFI wijzigen? bijv. security boot: disabled? of legacy support -> enabled?

Inderdaad , zo moet het.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/13, 15:46:55 »
security boot: disabled - anders kunnen diverse Linux distro's niet worden geïnstalleerd en werkt legacy support niet.
legacy support -> enabled - bij de huidige Linux distro's meestal niet nodig, wel nodig als je met grub1/legacy wil werken.

Opstart/boot harddisk groter dan 2T altijd legacy support -> disabled (GPT verplicht)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/13, 16:09:38 »
Als je helemaal wil overstappen naar linux mint zou ik de SSD schijf volledig herpationeren met Gparted.

zou je ook aan kunnen geven hoe ik die met Gparted kan partioneren onder Windows 10? dus voordat ik Mint installeer?


Citaat
1. moet ik instellingen in UEFI wijzigen? bijv. security boot: disabled? of legacy support -> enabled?

Inderdaad , zo moet het.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/13, 17:55:47 »
zou je ook aan kunnen geven hoe ik die met Gparted kan partioneren onder Windows 10? dus voordat ik Mint installeer?

Ik denk dat de anderen, ik wel in ieder geval, begrijpen dat je Windows 10 eraf wilt gooien en alleen Mint op je laptop wilt installeren.

Als dat klopt, hoef je Windows niet meer in. Als je je laptop met de Mint dvd of usb start in een live-sessie, vind je daarin GParted en kan je daarmee aan de gang. Ik zou voor de zekerheid ook een swap-partitie aanmaken.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/14, 12:33:49 »
zou je ook aan kunnen geven hoe ik die met Gparted kan partioneren onder Windows 10? dus voordat ik Mint installeer?

Ik denk dat de anderen, ik wel in ieder geval, begrijpen dat je Windows 10 eraf wilt gooien en alleen Mint op je laptop wilt installeren.

Als dat klopt, hoef je Windows niet meer in. Als je je laptop met de Mint dvd of usb start in een live-sessie, vind je daarin GParted en kan je daarmee aan de gang. Ik zou voor de zekerheid ook een swap-partitie aanmaken.

Ja, ik wil inderdaad vanaf een DVD waarop Mint 8.3 xfce (64bit) staat, Mint installeren.
Als ik daarna?? met Gparted aan de slag moet, hoeveel partities zou ik dan moeten maken en hoe maak ik een swap-partitie?
ik heb een 240GB SSD schijf en 8GB RAM DDR3 geheugen.

Ik heb ook een partities-programma in Windows10 op mijn laptop staan, zou ik daarmee dan eerst aan de slag moeten
voordat ik Mint installeer?

Kortom: het maken van partities is mij onbekend dus alle hulp op dit punt is van harte welkom.
Bij voorbaat hartelijk dank.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/14, 12:37:21 door Anke-Ubuntu »

Offline vanadium

  • Lid
Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/14, 12:43:54 »
Als je Linux als enig OS wil installeren, dan kan je eenvoudig die optie kiezen in het installatieprogramma. De partitionering wordt dan volautomatisch door het installatieprogramma doorgevoerd.

Los daarvan dien je bij handmatig partitioneren steeds van een ander medium op te starten dan de schijf die je wil partitioneren. Partities mogen immers niet in gebruik zijn. Je kan dus wel wat doen vanuit het Windows partitioneringstool, maar de aanpassingen zullen beperkt ijn tot de delen van de schijf die niet in gebruik zijn.

Partitioneren kan je doen met gparted vanaf een live sessie (sessie opgestart vanaf CD-rom of USB). Een andere mogelijkheid is vanuit het installatieprogramma: als je kiest voor "Iets anders", dan krijg je de gelegenheid zelf de schijf te partitioneren, zelf de bestandsformaten te bepalen en zelf de koppelpunten voor de installatie aan te geven.

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/14, 14:09:47 »
Als je Linux als enig OS wil installeren, dan kan je eenvoudig die optie kiezen in het installatieprogramma. De partitionering wordt dan volautomatisch door het installatieprogramma doorgevoerd.

Los daarvan dien je bij handmatig partitioneren steeds van een ander medium op te starten dan de schijf die je wil partitioneren. Partities mogen immers niet in gebruik zijn. Je kan dus wel wat doen vanuit het Windows partitioneringstool, maar de aanpassingen zullen beperkt ijn tot de delen van de schijf die niet in gebruik zijn.

Partitioneren kan je doen met gparted vanaf een live sessie (sessie opgestart vanaf CD-rom of USB). Een andere mogelijkheid is vanuit het installatieprogramma: als je kiest voor "Iets anders", dan krijg je de gelegenheid zelf de schijf te partitioneren, zelf de bestandsformaten te bepalen en zelf de koppelpunten voor de installatie aan te geven.

Dit laatste zou ik dan wellicht moeten doen?
maar dat is voor mij dus moeilijk; hoe groot zouden de partities moeten zijn? welke bestandsformaten? welke/waar de koppelpunten?

Wat gebeurt er als ik zondermeer Mint installeer en de installatie zń gang laat gaan?
Wat mis ik als er dan geen swap-partitie is?

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/14, 14:17:52 »
Als je bij het opstarten in dual boot Mint niet kunt kiezen:
Opstarten en aantal keren Esc drukken want Esc Pause Startup flitst voorbij
In het Starup Menu kiezen voor F9: Boot Device Options
Onder UEFI Boot Order, selecteer OS Boot Manager en open submenu met Enter
Kies Mint en zet die boven Windows met F6
Voortaan zal Grub verschijnen bij het opstarten

« Laatst bewerkt op: 2018/01/14, 14:30:23 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/14, 14:43:34 »
Dit laatste zou ik dan wellicht moeten doen?
maar dat is voor mij dus moeilijk; hoe groot zouden de partities moeten zijn? welke bestandsformaten? welke/waar de koppelpunten?

Wat gebeurt er als ik zondermeer Mint installeer en de installatie zń gang laat gaan?
Wat mis ik als er dan geen swap-partitie is?

Sorry, in mijn antwoord ging ik ervan uit dat je iets speciaals wilde. Maar als je simpelweg doodgewoon Mint wil installeren als enige OS volg je vanadium's eerste instructie. Gewoon opstarten met de Mint dvd / usb, en in het keuzemenu gewoon voor Mint installeren / schijf wissen kiezen, of wat er ook precies staat. Dan gaat zoals hij zegt alles volautomatisch. Je krijgt dan twee partities, eentje voor Mint en eentje swap, van waarschijnlijk 8GB. Maar daar hoef je je dan verder niet druk over te maken.

Succes!
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/14, 16:23:47 »
Als je bij het opstarten in dual boot Mint niet kunt kiezen:
Opstarten en aantal keren Esc drukken want Esc Pause Startup flitst voorbij
In het Starup Menu kiezen voor F9: Boot Device Options
Onder UEFI Boot Order, selecteer OS Boot Manager en open submenu met Enter
Kies Mint en zet die boven Windows met F6
Voortaan zal Grub verschijnen bij het opstarten

Ik heb inderdaad via F9, Mint gevonden (zelfs 2x),
maar dan staat er OS Boot Manager,  Ubuntu (CT....), Ubuntu (CT...., Boot from EFI file
Met Enter kan ik Ubuntu c.q. Mint opstarten.
Maar als ik deze afsluit en weer opstart, start het direct in Windows op.

Dus het gaat niet helemaal zoals je voorstelde, misschien toch nog iets anders?

of eerst de 2de Mint weer verwijderen? maar hoe?
Mbv Gparted zie ik : sda1 Basic data partition; sda2 EFI system partition; sda3 Microsoft reserved partition; sda4 Basic data partition;
sda8 (geen naam) ext4; sda5 (geen naam) ntfs; sda6 (geen naam) ext4; sda7 (geen naam) linux swap

zou ik dan sda6 ext4 moeten verwijderen om de 2de Mint te verwijderen???
« Laatst bewerkt op: 2018/01/14, 16:58:50 door Anke-Ubuntu »

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/14, 16:25:01 »
Dit laatste zou ik dan wellicht moeten doen?
maar dat is voor mij dus moeilijk; hoe groot zouden de partities moeten zijn? welke bestandsformaten? welke/waar de koppelpunten?

Wat gebeurt er als ik zondermeer Mint installeer en de installatie zń gang laat gaan?
Wat mis ik als er dan geen swap-partitie is?

Sorry, in mijn antwoord ging ik ervan uit dat je iets speciaals wilde. Maar als je simpelweg doodgewoon Mint wil installeren als enige OS volg je vanadium's eerste instructie. Gewoon opstarten met de Mint dvd / usb, en in het keuzemenu gewoon voor Mint installeren / schijf wissen kiezen, of wat er ook precies staat. Dan gaat zoals hij zegt alles volautomatisch. Je krijgt dan twee partities, eentje voor Mint en eentje swap, van waarschijnlijk 8GB. Maar daar hoef je je dan verder niet druk over te maken.

Succes!

Ik zou dit inderdaad zo doen, maar ik heb ooit begrepen dat er iets speciaals nodig was igv een SSD schijf, vandaar mijn vragen.

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #13 Gepost op: 2018/01/14, 16:32:12 »
Misschien heb je hier iets aan. (Met afbeeldingen van het hele proces.)

https://www.icttipsandtricks.nl/2016/10/22/handleiding-linux-installeren-deel-1/

Zie ook:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-cinnamon-directdoen
https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Dank je wel. Vooral de laatste link Ubuntu installeren onder UEFI ga ik even goed bestuderen (de andere zijn  mij bekend).

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #14 Gepost op: 2018/01/14, 16:44:39 »
Ik zou dit inderdaad zo doen, maar ik heb ooit begrepen dat er iets speciaals nodig was igv een SSD schijf, vandaar mijn vragen.

Ik heb een paar maanden geleden een SSD schijf in mijn laptop gezet en Ubuntu erop geïnstalleerd, geen speciale handelingen voor nodig.

Maar na installatie zou ik dit lezen: https://sites.google.com/site/computertip/ssd. De site ken je dus al, maar dit gaat over het behoud van je SSD.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #15 Gepost op: 2018/01/14, 17:48:49 »
Ik zou dit inderdaad zo doen, maar ik heb ooit begrepen dat er iets speciaals nodig was igv een SSD schijf, vandaar mijn vragen.

Ik heb een paar maanden geleden een SSD schijf in mijn laptop gezet en Ubuntu erop geïnstalleerd, geen speciale handelingen voor nodig.

Maar na installatie zou ik dit lezen: https://sites.google.com/site/computertip/ssd. De site ken je dus al, maar dit gaat over het behoud van je SSD.

Hartelijk dank, ik ga het bekijken.

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #16 Gepost op: 2018/01/14, 20:09:19 »
Correctie:  Het is F10 in plaats van F9:
Opstarten en aantal keren Esc drukken
In het Startup Menu kiezen voor F10: Bios Setup
Kies blad System Configuration
Onder UEFI Boot Order, selecteer OS Boot Manager en open submenu met Enter
Kies Mint en zet die boven Windows met F6
Voortaan zal Grub verschijnen bij het opstarten

Die 2de Mint kun je niet zomaar verwijderen, anders ga je de Windows MBR om zeep helpen.
Voor je begint: Bios/UEFI   Legacy   Enabled, Secureboot   Disabled
Start op met Live Mint DVD
Kies Uitproberen
Start Gparted
Vernietig alle Mint-partities, ook de swap-partitie, zodat er "Unallocated" lege ruimte ontstaat, en installeer Mint opnieuw.
https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #17 Gepost op: 2018/01/15, 13:40:51 »
Correctie:  Het is F10 in plaats van F9:
Opstarten en aantal keren Esc drukken
In het Startup Menu kiezen voor F10: Bios Setup
Kies blad System Configuration
Onder UEFI Boot Order, selecteer OS Boot Manager en open submenu met Enter
Kies Mint en zet die boven Windows met F6
Voortaan zal Grub verschijnen bij het opstarten

Die 2de Mint kun je niet zomaar verwijderen, anders ga je de Windows MBR om zeep helpen.
Voor je begint: Bios/UEFI   Legacy   Enabled, Secureboot   Disabled
Start op met Live Mint DVD
Kies Uitproberen
Start Gparted
Vernietig alle Mint-partities, ook de swap-partitie, zodat er "Unallocated" lege ruimte ontstaat, en installeer Mint opnieuw.
https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

In mijn geval was F9 toch goed, van daaruit kon ik Mint opstarten, maar de opstart moest ik steeds opnieuw vanuit de BIOS doen.
Als ik met F10, System Configuration / Boot Options bekijk, dan zie ik onder UEFI Boot Order, OS boot Manager,
maar bij Enter verschijnt er geen submenu; dus van daaruit kan ik MINT niet opstarten.

Ik denk dat ik nu echt de dualboot opgeef,
het nodige van Windows kopieer naar usb of cd;
de wijzigingen in Bios/UEFI aanbreng en
Mint vanaf een live CD volledig installeer!

Hartelijk dank allemaal voor het meedenken.

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #18 Gepost op: 2018/01/15, 22:36:37 »
Ik herinner mij nu dat oorspronkelijk in het submenu van OS Boot Manager enkel Windows stond, niettegenstaande Ubuntu geïnstalleerd was.
Een week later is daar Ubuntu onder komen te staan en kon ik de volgorde omdraaien.
Ik stel dus voor om nog even geduld te oefenen.

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #19 Gepost op: 2018/01/16, 21:08:22 »
Ik herinner mij nu dat oorspronkelijk in het submenu van OS Boot Manager enkel Windows stond, niettegenstaande Ubuntu geïnstalleerd was.
Een week later is daar Ubuntu onder komen te staan en kon ik de volgorde omdraaien.
Ik stel dus voor om nog even geduld te oefenen.

Het verschil in  mijn BIOS is: ik zie ook Windows niet; Als ik klik op OS Boot Manager dan komt er uberhaupt geen submenu.
Maar ik wacht nog even af.
Hartelijk dank.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #20 Gepost op: 2018/01/19, 00:04:02 »
Ik ben wel benieuwd of het nu gelukt is?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #21 Gepost op: 2018/01/23, 15:28:48 »
Ik ben wel benieuwd of het nu gelukt is?
https://f

Ik heb de linux partities gedeleted.
Mint opnieuw geinstalleerd naast Windows.
Maar helaas bij het opstarten start het direct in Windows en is Mint niet te zien. Grub reparatie vanuit Windows10 (via Mint-website) is niet gelukt omdat de commando-regel niet kon worden uitgevoerd; terwijl mijn account als administrator staat.

Ik kan Mint nu alleen opstarten vanuit Bios mbv F9.
Grub reparatie moet ik dus nog zien te regelen.

Offline jolo

  • Lid
Re: HP Laptop UEFI
« Reactie #22 Gepost op: 2018/01/26, 16:59:41 »
Dan zou je de Boot-Repair-Disk kunnen downloaden, en kunnen branden op een usb-stick. Start dan je pc op vanaf die Boot-Repair-Disk en als deze gestart is, klik je op “Create a Bootinfo summary” Als je internet verbinding op die Boot-Repair-Disk werkt, geef je toestemming om die  Bootinfo summary te uploaden naar pastebin. Dan noteer je die pastebin hyperlink en post deze in je volgende bericht.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM