Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SBS2003 to Linux  (gelezen 1694 keer)

Offline Nootje

  • Lid
SBS2003 to Linux
« Gepost op: 2011/05/12, 15:43:28 »
Hallo,

Ik gebruik met een vriend van mij een SBS2003, hiervoor zoek ik een andere oplossing ik dacht aan linux.
Mijn vraag is wat heb ik er voor nodig (software)?
Wij gebruiken:
Exchange
terminalserver
Office op de server
file sharing
printers
backup
1 windows boekhoud programma

Via terminalserver
wordt extern ingelocht en documenten aangepast en mail gekeken
Ik zelf doet dit ook en houd het boekhoud programma bij Lokaal over het netwerk
kan iemand mij informatie geven ??

mvg Arno de Jong

Offline Bloom

  • Lid
Re: SBS2003 to Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/12, 16:40:20 »
Kijk hier eens naar:
SME Server
ClearOS (vroeger ClarkConnect)
Citadel (eerst Ubuntu Server of een Debian server installeren en daarna sudo apt-get install citadel-server
Dit zijn maar drie mogelijkheden, maar er zijn er vele tientallen.

Re: SBS2003 to Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/12, 16:45:59 »
ClearOS is leuk!
Die hebben we ooit gebruikt, maar moest weg wegens herinrichting van het ICT stuctuur (van Red Hat naar Windows).
Erg jammer, ClearOS is ook een soort van alles-in-1 oplossing, en komt zelfs met een simpele GUI.
Bij dat bedrijf werk ik om die reden niet meer, en zit nu ergens anders, waar Linux op servers wel gewaardeerd wordt.

Offline Nootje

  • Lid
Re: SBS2003 to Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/12, 23:00:51 »
Hallo daar was ik weer,

Ik heb alles gelezen maar heb  toch nog een paar vragen??
hoe zit het met een terminal sessie Of zo iets en kan ik er een sort dektop op krijgen zodat er office en mijn boekhoud programma er op kan draaien ??
voor de rest ziet het er goed uit,

grt Arno

Re: SBS2003 to Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/13, 00:02:07 »
Waarom zo moeilijk doen met Linux als je je Windows-based programma's als de boehoudsoftware en Microsoft Office wilt blijven gebruiken? Dan kun je net zo goed bij Windows blijven.

Offline Bloom

  • Lid
Re: SBS2003 to Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/13, 01:20:58 »
hoe zit het met een terminal sessie Of zo iets en kan ik er een sort dektop op krijgen zodat er office en mijn boekhoud programma er op kan draaien ??
voor de rest ziet het er goed uit,
Ubuntu Server heeft standaard alleen een terminalsessie en geen desktop, maar die kun je probleemloos erbij installeren. Dat raad ik echter af, omdat het meer geheugen in beslagneemt en 99% van de tijd niet gebruikt zal worden. Dan installeer je liever een webbeheer zoals webmin of ebox (beide in de standaardrepository's van Ubuntu). De hoger genoemde business-server-systemen zoals ClearOS hebben al standaard een webinterface en daar heb je dus zeker geen desktop voor nodig.
Office is een desktopprogramma en dat draai je dus niet op een server. Hetzelfde voor je boekhoudprogramma.
Wil je een Windows desktop met MS-Office en eventueel dat boekhoudprogramma voor meerdere gebruikers ter beschikking te stellen, dan zou je dat met virtualisatie en VM-sjablonen (templates) kunnen oplossen - als de server daar voldoende cpu-kracht en geheugen voor ter beschikking heeft. Met een 64-bit processor kun je hypervisorgebaseerde virtualisatie toevoegen via Oracle VirtualBox, Xen of KVM (die twee laatste zitten standaard in Linux, VirtualBox zit in de standaardrepository's van Ubuntu).

Offline Nootje

  • Lid
Re: SBS2003 to Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/13, 09:34:22 »
Bloom,

Bedankt voor de uitleg, ik snap dat de server het beste een mail en file server kan blijven.
Maar het op afstand documenten bewerken (met office) en mail lezen (met outlook) via VPN op een lokale pc is dat te doen ?
Nu doet hij dat via terminalserver of is daar een andere manier voor ?

mvg Arno

Offline Bloom

  • Lid
Re: SBS2003 to Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/13, 11:15:46 »
Ook bij Windows wordt het als een heel slecht idee beschouwd om op een serverdesktop te gaan werken alsof het gewone werkpc is. Daar gaat het voornamelijk om veiligheid. Bij Linux maakt het niet zoveel uit, maar een desktop vereist natuurlijk een veel krachtiger computer dan een server zonder desktop.
Het op afstand bewerken van documenten met Office of het lezen van mail met Outlook is geen enkel probleem, die software is compatibel met de serverfuncties van Linux. Het kan zeker via VPN als je dat wil, maar er bestaan ook oplossingen die via https werken en dan zou het ook zonder VPN kunnen. Als ik het goed heb, gebruik je momenteel Terminal Services om Office en Outlook als remote applicaties te gebruiken? Onder Linux wordt meer gebruik gemaakt van lokale applicaties die remote data gebruiken en bewerken en dat kan uiteraard ook via VPN. Terminal Services kun je niet doen zonder gebruik te maken van een Windows Server. Je kunt natuurlijk wel een of meerdere virtuele Windows XP of Windows 7 desktops installeren en die via RDP en via een VPN op afstand oproepen. Je zou echter ook kunnen overwegen om ook aan de desktopkant Windows te vervangen door Ubuntu. En dus OpenOffice of LibreOffice te gebruiken i.p.v. Microsoft Office en Evolution of Thunderbird i.p.v. Outlook.

Offline Nootje

  • Lid
Re: SBS2003 to Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/13, 15:07:47 »
bloom,

bedankt voor de informatie ik ga een testopstelling maken en met de gegevens die jij mij gaf aan de slag.
als ik vragen heb zal ik weer een post plaatsen.

grt Arno