Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Transparante achtergrond met PHP  (gelezen 1291 keer)

[OPGELOST] Transparante achtergrond met PHP
« Gepost op: 2013/10/27, 18:21:11 »
Ik werk aan een drupal-site. Daarin zou ik op de voorpagina het witte gedeelte transparant of semi-transparant willen maken. Ik ben al zo ver dat ik er een vaste foto achter heb, maar je ziet die dus alleen langs de randen. Ik heb begrepen dat ik moet rommelen in de page.tpl.php file en ik daarvan een kopie hernoemd naar page--front.tpl.php, die blijkbaar wel gebruikt wordt, want het facebook-icoontje verwijst naar de juiste pagina.  Maar die achtergrond wordt niet doorschijnend...  Enfin, soms wel, en dan is het ineens niet meer. Ik heb ook al meerdere keren de cache leeg gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/29, 21:32:43 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Transparante achtergrond met PHP
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/28, 16:11:49 »
Dat doe je met CSS:

background-color: rgba(255, 255, 255, 0.8);
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Transparante achtergrond met PHP
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/28, 21:18:09 »
Zover was ik al,  maar het probleem zit 'm dat ik niet kan terugvinden in welk stylesheet bij welk element ik dat moet veranderen... Gebruikte drupalthema is simple corporation.
Maar ik wil het effect van deze site http://www.stedelijkonderwijs.be/stedelijklyceummeir . Ik kan het thema echter niet herkennen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Re: Transparante achtergrond met PHP
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/29, 00:16:27 »
Het handigste om te herkennen welke stylesheet wordt geladen voor welk element is om in firefox de addon firebug te installeren. Daarmee kun je over een element gaan en kijken wat er voor dat element wordt geladen.
Een zelfde idee zit ook in Chrome(ium). Daar heet Hulpprogramma's voor ontwikkelaars. Als je over een element gaat zie je direct welke stylesheet en eventuele javascript elementen daarop van toepassing zijn.  ;)

Re: Transparante achtergrond met PHP
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/29, 01:08:24 »
Ik weet niet of Firebug tegenwoordig nog wel nodig is. Als je nu in het Firefox rechtsklikt en kiest voor 'Inspect Element' krijg je een soortgelijke interface als Firebug.

Re: Transparante achtergrond met PHP
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/29, 21:32:17 »
Merci, mannen. Het blijft een rudimentaire tool, maar ik werd wel "gewezen" op de stylesheet "styles" (originele naam...) en die moest ik dan wel in het juiste kleurenschema gaan zoeken (hier "light-orange") waarna ik de background van de volledige pagina op "background:rgba(255, 255, 255, 0)" heb gezet. Bleek dat mijn vorige aanpassingen in de front-page template met dezelfde instelling maar dan opacity op 0,2 daar nog eens bovenop kwamen. Die heb ik dan ook maar op 0 gezet en het resultaat is (bijna) zoals ik het wil: www.bettymercure.com
Nu moet ik wel nog een instellingeske vinden voor die sidebar rechts zodat de tekst daarin duidelijk blijft, maar ik zie het nu weer even zitten. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: [OPGELOST] Transparante achtergrond met PHP
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/31, 17:04:47 »
@Prosper

Sorry dat ik je zal afkraken, deze doorzichtige achtergrond ziet er echt erg onprofessioneel en storend uit, ik zou de achtergrond wit laten. Ook ga geen verschillende (lelijke) lettertypes gebruiken, houd het bij "Dosis".  ;)

Niet boos worden op mij he  :'(
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: [OPGELOST] Transparante achtergrond met PHP
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/31, 18:14:21 »
Tja, smaken verschillen...
De site ziet er overigens sinds gisteren anders uit dan toen ik het op "opgelost" heb gezet. Omdat ik de demo-inhoud niet kon verwijderen, heb ik helemaal opnieuw geïnstalleerd. De aanpassing van de doorzichtige achtergrond is echter in de CSS van het thema gebeurd, dus die heeft het "overleefd". Eigenlijk wil ik de doorzichtbaarheid enkel op de voorpagina, en moeten de "in de kijker" geplaatste dingen verschijnen in kaderkes met een gewone witte achtergrond.. Maar het thema dat op de site van m'n eerste post wordt gebruikt, is speciaal voor hen ontwikkeld en ik kan het niet vinden. Misschien toch nog eens een nadere studie maken van al die css'n die zichtbaar worden met "inspecteer element".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...