Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Professionele fotoproductie op Ubuntu  (gelezen 78574 keer)

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2014/05/03, 21:55:48 »
ja ok, maar hoe, zit er een embedded jg in de raw file dan? want shotwell heeft geen raw converter?

Bij voorkeuren kan ik kiezen raw ontwikkelaar: Camera of Shotwell...... ?

Als ik raw files in een directory heb dan begint shotwell nog MEER files aan te maken, dat wil ik absoluut niet, dus GEEN _shotwell.jpg en/of _embedded.jpg files aanmaken, hoe kan ik dat gedrag stoppen? Zeer irritant.


« Laatst bewerkt op: 2014/05/04, 13:11:54 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2014/05/04, 13:49:07 »
Hallo, image viewers decoderen geen raw-bestanden, dat kost teveel tijd. In plaats daarvan tonen ze de ingebedde jpg. Onder meer het programmaatje dcraw kan die jpg uit een raw halen, gebruik "dcraw -e <rawfile>". Als je dat met een arw uit de Nex 5N doet, krijg je jpg's van 1616x1080 pixels.

Als je arw's niet goed worden weergegeven door RawTherapee, doe je denk ik iets verkeerd. Ik heb van deze pagina wat arw's gedownload en die worden stuk voor stuk prima weergegeven door RT. Ik gebruik versie 4.0.12.158, per vandaag gecompileerd.

Ja maar in shotwell zie ik some bij een raw files staan 1616x1080 en soms 4912x3264 ??? Dat is toch raadselachtig...
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2014/05/05, 16:51:58 »
Inderdaad raadselachtig ja. Ik ken Shotwell nauwelijks maar heb 't vanwege deze draad even geïnstalleerd. De helpafdeling zegt iets over raw/niet-raw, wat ik niet goed begrijp. Om raw-data op een scherm af te beelden, moeten ze met een mooi woord gedemozaiek'ed worden. Raw-converters hebben doorgaans meerdere demozaïekalgoritmen aan boord, omdat er nu eenmaal verschillende soorten raw-formaten, sensoren én camerafabrikanten zijn. Dat demozaïeken kost tijd en Shotwell kan dat onmogelijk on-the-fly doen als je door een mapje met raws wandelt. Wat dat programma dan wel doet (behalve de ingebedde jpg tonen) zou ik niet weten.

 

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2014/05/06, 14:59:45 »
Goh bedankt voor al dat werk!

En dan al die _shotwell.jpg en _embedded.jpg files die worden aangemaakt......

Ik ga het wel uitsoeken maar dit zou toch een eenvoudig probramma moeten zijn...

Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2014/05/06, 16:46:02 »
Trouwens, als je alleen een viewer zoekt, kun je eens kijken naar Geeqie, zit in het Softwarecentrum van Ubuntu. Dat maakt geen extra bestanden aan en het geeft ook raws weer.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2014/05/06, 20:29:52 »
Trouwens, als je alleen een viewer zoekt, kun je eens kijken naar Geeqie, zit in het Softwarecentrum van Ubuntu. Dat maakt geen extra bestanden aan en het geeft ook raws weer.

Of je kunt gewoon de foto's openen met Shotwell Photo Viewer. Dan krijg je alleen maar de viewer-versie van Shotwell die razendsnel losse bestanden opent. Die is ook standaard in Ubuntu.

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2014/05/14, 21:16:18 »
Trouwens, als je alleen een viewer zoekt, kun je eens kijken naar Geeqie, zit in het Softwarecentrum van Ubuntu. Dat maakt geen extra bestanden aan en het geeft ook raws weer.

Of je kunt gewoon de foto's openen met Shotwell Photo Viewer. Dan krijg je alleen maar de viewer-versie van Shotwell die razendsnel losse bestanden opent. Die is ook standaard in Ubuntu.

Liever gebruik ik gewoon de standaard programma's , maar ik dacht dat shotwell gewoon een viewer en archiveerder was....ik heb shotwell photo MANAGER, de VIEWER staat niet in het software centrum?
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2014/05/14, 22:14:54 »
Shotwell is een manager (archiveerder) *en* Viewer. De Viewer is een los component van Shotwell. Als je in je foto-map rechtermuisknop doet en dan kiest voor Openen met --> Shotwell Photo Viewer, dan opent ie het in de viewer zonder heel Shotwell te openen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2014/05/14, 23:35:43 »
Liever gebruik ik gewoon de standaard programma's , maar ik dacht dat shotwell gewoon een viewer en archiveerder was....ik heb shotwell photo MANAGER, de VIEWER staat niet in het software centrum?
In Ubuntu 14.04 staat Shotwell viewer wel in het software centrum. Deze was overigens net als Shotwell bij mij al standaard geïnstalleerd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2014/05/15, 00:56:31 »
Liever gebruik ik gewoon de standaard programma's , maar ik dacht dat shotwell gewoon een viewer en archiveerder was....ik heb shotwell photo MANAGER, de VIEWER staat niet in het software centrum?
In Ubuntu 14.04 staat Shotwell viewer wel in het software centrum. Deze was overigens net als Shotwell bij mij al standaard geïnstalleerd.

Klopt. Shotwell is een standaardprogramma van Ubuntu. Shotwell Viewer is de standaardafbeeldingenviewer en Shotwell Photo Manager is de standaard fotobeheerder/verzamelingenbeheerder.

Offline wowo

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2014/05/15, 09:17:14 »
Shotwell Viewer is de standaardafbeeldingenviewer
?
Bij mij was EOG (Eye of Gnome) toch gewoon als de standaard afbeeldingenvieuwer na installatie. Dat lijkt mij ook logischer omdat je met EOG niet zomaar veel aan je foto kan veranderen (wel draaien bv).
Kon met de rechter muisknop wel voor oa openen met Shotwell vieuwer kiezen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2014/05/15, 10:27:36 »
Dan verschilt het per installatie, kennelijk... Zowel op mijn computer als mijn ouders' computer staat/stond Shotwell Viewer altijd als standaard afbeeldingenviewer ingesteld...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2015/10/30, 10:52:55 »

In de Nieuwsbrief van Helpmij.nl verschijnt zondagavond mijn artikel "Fotografie met open source software". Ik liep in het nieuws tegen een blogpost  van Riley Brandt aan. In het kort: Riley is als professioneel fotograaf overgestapt naar een complete afhandeling - een complete workflow - van zijn fotowerk met open source software.
De blogpost van Riley is Engelstalig. Voor een vakfotograaf mag dat geen drempel zijn. Voor heel veel foto-enthousiasten is Engels natuurlijk wél een drempel. Hierbij in de Nieuwsbrief een uitgebreide samenvatting in gewoon Hollands met de links naar het artikel van Riley en veel meer.

Het biedt je een prachtige kijk in de keuken van een fotograaf. Het geeft je ook tal van aanknopingspunten om het zelf eens anders aan te pakken. Verder is er een complete test-omgeving te downloaden van een Virtualbox Virtual Appliance met Xubuntu 15.10 voorzien van de besproken software. Helemaal geconfigureerd voor het zelf uitproberen van alles wat er besproken wordt inclusief het nodige oefenmateriaal, speciaal lichtgewicht getweaked en toepasselijk in een Haloween thema aangeboden. Als je Virtualbox al hebt geinstalleerd dubbelklik je gewoon op het gedownloade ova-bestand. Op mijn tien jaar oude laptop, ooit geleverd met Windows Vista, met 2 GB RAM en een Dual Core Intel processortje draait Xubuntu dan binnen enkele minuten en vlot ook!

Het is geen cursus, dat niet. Dan zou het artikel wel heel erg groot worden. Maar in de toekomst is het denkbaar daar eens aan te beginnen.

Ik wens jullie veel leesplezier!
« Laatst bewerkt op: 2015/10/30, 11:02:42 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2015/11/06, 19:09:42 »
20 geweldige manieren om foto's te verfraaien met GIMP: http://slodive.com/design/20-awesome-photo-manipulation-tutorials-for-gimp/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2015/11/06, 21:10:27 »
Mooie link, Vistaus! Dank je wel.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline wowo

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2015/11/07, 19:59:15 »

In de Nieuwsbrief van Helpmij.nl verschijnt zondagavond mijn artikel "Fotografie met open source software". Ik liep in het nieuws tegen een blogpost  van Riley Brandt aan. In het kort: Riley is als professioneel fotograaf overgestapt naar een complete afhandeling - een complete workflow - van zijn fotowerk met open source software.
De blogpost van Riley is Engelstalig. Voor een vakfotograaf mag dat geen drempel zijn. Voor heel veel foto-enthousiasten is Engels natuurlijk wél een drempel. Hierbij in de Nieuwsbrief een uitgebreide samenvatting in gewoon Hollands met de links naar het artikel van Riley en veel meer.

Het biedt je een prachtige kijk in de keuken van een fotograaf. Het geeft je ook tal van aanknopingspunten om het zelf eens anders aan te pakken. Verder is er een complete test-omgeving te downloaden van een Virtualbox Virtual Appliance met Xubuntu 15.10 voorzien van de besproken software. Helemaal geconfigureerd voor het zelf uitproberen van alles wat er besproken wordt inclusief het nodige oefenmateriaal, speciaal lichtgewicht getweaked en toepasselijk in een Haloween thema aangeboden. Als je Virtualbox al hebt geinstalleerd dubbelklik je gewoon op het gedownloade ova-bestand. Op mijn tien jaar oude laptop, ooit geleverd met Windows Vista, met 2 GB RAM en een Dual Core Intel processortje draait Xubuntu dan binnen enkele minuten en vlot ook!

Het is geen cursus, dat niet. Dan zou het artikel wel heel erg groot worden. Maar in de toekomst is het denkbaar daar eens aan te beginnen.

Ik wens jullie veel leesplezier!
Prima geschreven artikel!
Ondanks dat ik darktable al gebruik, heb ik het ook even virtueel uitgeprobeerd.
Het werkte goed maar ik moest wel de grootte van de afbeeldingen wat vergroten via de instellingen (stond geloof ik op 800x600; heb er voor mijn situatie 1920x1080 van gemaakt)
Was verbaast dat je onder zulke donkere omstandigheden zulke scherpe foto's kan maken.
Komt dat mede door  de gebruikte fullframe Canon Eos 6d camera ?
En verder Is jvecht en  Erik98 een en dezelfde persoon ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2015/11/07, 21:24:12 »
Hoi Wowo,

Dank voor de lof! Ik hou van schrijven en dit artikel in elkaar zetten was een groot genoegen. Ook hard werken :D

Wat betreft de scherpte is de 6D gezegend met een ongelooflijk groot ISO bereik. Verder heb ik daar twee schitterende lenzen uit de L serie bij. Wel niet de meest lichtsterke, maar daardoor zijn ze wel de scherpsten van heel Canon, hoorde ik later van een echte expert. Dat is een verhaal apart.
Nou heeft een beetje autofocus tijd nodig om onder zulke omstandigheden zijn werk te doen. Dan zet ik vaak de autofocus uit en zet de scherpte met de hand op het punt waar ik de foto denk te nemen. Als je heel goed kijkt is het hier vooral de flitser, die voor de scherpte zorgde. Het scherpstelpunt ligt net voor de man, op de rand van de koets.

De foto's die je "erbij" krijgt heb ik bewust kleiner gemaakt. De joekels van de 6D zouden te veel gaan vragen van de gastcomputer. Ik schrijf mijn artikelen vooral met de beginner op het oog en ook bewust voor de lichtere hardware. Bij mijn andere artikelen geef ik vaak wel de oefenfoto in volle grootte.

Inderdaad is mijn nickname op Helpmij Erik98. Dat is daar gebruikelijk niet je eigen naam te gebruiken.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2015/11/15, 15:50:30 »
Met dit weer is het heerlijk om weer eens wat foto's te bewerken. Tot voor kort met Lightzone, nu met Darktable 2.0 (beta).

Offline MKe

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #43 Gepost op: 2015/11/15, 16:42:53 »
Hoe bevalt DT 2? Is het al stabiel genoeg?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2015/11/15, 17:29:55 »
Tot nu toe volledig stabiel (versie RC1 in Manjaro). GTK3. Heb de fonts wat groter gemaakt (dpi=120) in de config-file.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #45 Gepost op: 2015/11/21, 11:58:53 »
Weer een stapje verder: Darktable 2.0 rc2 is vijf dagen geleden vrijgegeven.
(https://github.com/darktable-org/darktable/releases/tag/release-2.0rc2)

Ik ben nu definitief overgestapt van Lightzone naar Darktable.
Het is even wennen, maar wat een geweldig programma!

Graag had ik de sliders iets breder gezien. Het blijft nauwkeurig schuiven met de muis om 'n slider of knopje te raken.

Offline MKe

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #46 Gepost op: 2015/11/21, 13:47:29 »
Mee eens. Overigens een goede tip is om het scrolwieltje te gebruiken. Zet de muispijl op de naam van de slider en scrol. Werkt veel beter dan slepen.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/24, 12:54:32 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline wowo

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #47 Gepost op: 2015/11/21, 21:06:44 »
Mee eend. Overigens een goede tip is om het scrolwieltje te gebruiken. Zet de muispijl op de naam van de slider en scrol. Werkt veel beter dan slepen.
Mee eens. Overigens werkt het ook als je ergens met je muis vlak boven de "slider gleuf" zweeft.

Overige methodes:
1) Met de linker muisknop ergens klikken vlak boven de "slider gleuf" of op de naam van de slider.
2) Met de rechter muisknop klikken vlak boven de "slider gleuf" of op de naam van de slider. Dan komt een speciale regeling te voorschijn.
In deze stand kan je ook een numerieke waarde intypen en deze bevestigen door te enteren.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline RikRik

  • Lid
Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #48 Gepost op: 2016/11/03, 19:51:38 »
Lumiance HDR mag hier niet ontbreken.
Wie voor het echte werk wil gaan is beter af met Luminance HDR. Met dit programma kunt u foto’s van dezelfde scène maar met verschillende belichting samenvoegen tot echte hdr-afbeelding die u vervolgens in de allerhoogste kwaliteit kunt opslaan. Met Luminance kunt u een heleboel foto’s tegelijk automatisch verwerken en wie zijn foto’s handmatig te lijf gaat heeft de mogelijkheid om met allerlei parameters te spelen – voor een eindresultaat van zeer realistisch tot buitengewoon dramatisch. Bron

https://apps.ubuntu.com/cat/applications/luminance-hdr/

Re: Professionele fotoproductie op Ubuntu
« Reactie #49 Gepost op: 2017/02/05, 22:14:53 »
Allen bedankt voor de reacties. Ik heb OpenShot gebruikt. Nu ben ik zover een bewerkte video te kunne uploaden naar YouTube. Alleen welke inloggegevens voor YouTube gebruik ik hier? Die van mijn Gmail-account of het gebruikersID en in geval van het laatste : welk wachtwoord? Ofwel waar in Youtube vind ik mijn wachtwoord en kan ik dat eventueel wijzigen?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com