Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks  (gelezen 372465 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #725 Gepost op: 2019/03/15, 12:12:28 »
Hoe is dit bij/voor de andere steunpunten?
Hulp vragen zijn niet minder, maar installatie vragen wel.
Bedenk wel, dat over een jaar (dacht ik)  Windows 7 aan zijn einde komt en dat er over ruim een jaar weer een nieuwe LTS versie van *buntu komt.
Over een jaar zou het best wel eens weer druk kunnen worden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #726 Gepost op: 2019/03/15, 12:25:31 »
De ondersteuning en updates voor windows 7 eindigt in januari 2020 . Bedrijven kunnen tegen betaling wel ondersteuning verder krijgen . Ondersteuning betekent niet dat er nog updates verschijnen maar dat je betaald voor de support .
Maar onlangs heb ik ergens gelezen dat canocical vanaf de volgende Ubuntu LTS versie de levenscyclus van 5 jaar naar 10 jaar zou verlengen . Wie weet hier eventueel iets meer van ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #727 Gepost op: 2019/03/15, 12:47:01 »
Volgens mij maar 5 jaar Link........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.


Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #729 Gepost op: 2019/03/15, 13:56:08 »
IK heb de laatste jaren nauwelijks steunpunt hulp aan vragen. Hoe is dit bij/voor de andere steunpunten?
Wellicht stop ik hiermee daar ik te weinig ervaring opdoe en mijn hulp ook niet kan waarmaken.


Hier hetzelfde weinig aanvraag voor steun.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #730 Gepost op: 2019/03/15, 16:36:34 »
Hoi Maasnet,

Hier idem ditto. Weinig hulpvragen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Offline PKing

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #732 Gepost op: 2019/03/16, 08:30:33 »
Hetzelfde hier, maar ik ga nu bij een familielid Xubuntu plaatsen dus komen er meer vragen :) :) :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #733 Gepost op: 2019/03/16, 08:53:31 »
IK heb de laatste jaren nauwelijks steunpunt hulp aan vragen. Hoe is dit bij/voor de andere steunpunten?
Wellicht stop ik hiermee daar ik te weinig ervaring opdoe en mijn hulp ook niet kan waarmaken.

Ik heb meer dan vijf jaar op de steunpunten lijst gestaan (onder andere gebruikersnaam) en nooit geen hulpvragen ontvangen.
Nu nog geen aanleiding gezien omdat te herzien.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline HWE64

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #734 Gepost op: 2019/03/16, 20:34:21 »
Zou heel erg jammer zijn als sommige steunpunten verdwijnen. Steunpunten (al hebben ze misschien ook niet veel te doen) en ook het forum geeft vertrouwen bij de nieuwe of aankomende gebruikers. Ik zou de overstap niet gemaakt hebben zonder het bewuste steunpunt en het forum.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #735 Gepost op: 2019/03/17, 12:18:53 »
Ik merk dat de steunpunten om mij heen op de kaart vaak niet meer reageren en dan wijkt men naar mij uit. Het wordt soms te dun.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #736 Gepost op: 2019/03/17, 13:37:22 »
Lang geen aanvragen gehad,
twee weken terug plots een steunpuntaanvraag voor nieuwinstallatie, dat werd Mint19 Cinnamon ter vervanging Mint 14 KDE, met behoud van Thunderbird mail en bestanden.
Een week terug een uitgebreide dankzegging plus verzoek binnen de "familie" nog een gelijke omzetting te doen.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nero

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #737 Gepost op: 2019/03/17, 14:31:44 »
Afgelopen jaar een vraag gehad (en positief afgehandeld). Ik blijf open voor vragen met mogelijk on-site bijstand, in voornamelijk de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant.

Offline rman

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #738 Gepost op: 2019/05/24, 10:20:52 »
Laatste anderhalf jaar geen hulpvragenvoor steunpunten Delft.Wel jammer zo doe ik ook weinig ervaring op met andere hardware.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/24, 10:44:05 door rman »
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #739 Gepost op: 2019/05/24, 11:15:05 »
Hoi rman,

Ik doe Zoetermeer. Goed te weten dat jij actief bent in Delft!

groet,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #740 Gepost op: 2019/05/24, 14:16:36 »
België net hetzelfde. Geen vragen of hulpvragen. Op zich goed nieuws vind ik.

Waar ik nu me bezig mee hou is occasie laptops opkopen van het Vista tijdperk (laat Vista tijdperk) en ze omtoveren tot ultra lenige Chromubuntu-books (cloudwerking meer) die ik dan verkoop aan aankoopprijs en met een totale eindconfiguratie.
Mensen kunnen er dan meteen mee werken. Vooral studenten zijn er erg blij mee dat ze een professioneel, ultra hyp, portable ding hebben voor ALLE schoolwerk. Vanuit de online Drives kan je ongelooflijk uitbreiden tot de hielen van de betalende Suites.
Opslag in de cloud is erg goedkoop ivm losse hardware.

Dus ik hou me vooral bezig met laptops Dell, Asus en HP die ik dan omtover en terug doorverkoop (of geef ) . Maak ik winst dan geef ik dat aan Canonical ter development (lol) .

Wat ik wel langzaam aan kostbeu ben is de grote diversiteit in keyboard layouts overal in Europa. Zou het niet beter zijn om Amerika te volgen ? Of toch Nederland Qwerty ? 
« Laatst bewerkt op: 2019/05/24, 14:22:11 door Joshua Orbit »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #741 Gepost op: 2019/05/24, 14:50:37 »
Wat ik wel langzaam aan kostbeu ben is de grote diversiteit in keyboard layouts overal in Europa. Zou het niet beter zijn om Amerika te volgen ? Of toch Nederland Qwerty ? 
Bij een Nederlands toetsenbord zit de “ boven de 2, maar deze toetsenborden worden niet meer geleverd, dacht ik.
Het gangbare toetsenbord in Nederland is de laatste 20 jaar us-english met dode toetsen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #742 Gepost op: 2019/12/03, 19:12:11 »
Een truc (je) met een Dell Latitude E6500 (ook toepasbaar op latere modellen en i5 architecturen) en het vervangen van de DVD-speler door een bay met een SSD hard disc .

Als Ubuntu opstart (19.10) 'mist' hij soms de Bay in het mounten of fstab . Het systeem ziet gewoon geen enkele SSD of wat dan ook.  Ook Gparted ziet niks of noppes ..... Maar :
In de Bios moet je de opstartvolgorde wijzigen zodat de DVD CD speler eerst geactiveerd wordt vóór de uiteindelijke bootschijf. Op die manier blijft de DVD, nu vervangen door een SSD met Bay, geadresseerd ook als Ubuntu opstart. Ik heb de test gedaan, en het werkt perfect; de Bay is nu bij elke opstart aanwezig in het systeem. In de test heb ik terug de fout kunnen simuleren door regressief te werk te gaan, en terug de situatie oplossen. (Telkens de SSD gereset en telkens out of the box gewerkt) .

Waakzaam zijn indien de (m-)SSD geformatteerd wordt door Gparted als root of gnome-disc-utility ; Gnome maakt het wijd open en gebruiksklaar. Gparted echter maakt admin (root) eigenaar van de schijf: kan je oplossen door de schijf als administrator te openen en vervolgens de rechten te wijzigen. Misschien een handige beveiliging van de Bay SSD om gasten weg te houden van je privacy en docu's.  In ieder geval maakt Gparted van de SSD Bay een root-beveiligde omgeving, maar tevens ook onwerkbaar als jij de eindgebruiker bent. Wees daar alert hoé je formatteert. Met NTFS als keuze staan de rechten, ook met Gparted, ineens goed én je kan migreren naar Microsoft met je schijf zonder problemen.

Na deze Bios handigheid is het NIET meer nodig om de volgorde vast te zetten; waarom ? Ik denk dat op de SSD een enable exe wordt geschreven die niet meer hoeft gereset worden, ook niet opnieuw moet geadresseerd worden. M.a.w. je mag de Bios ingreep beschouwen als een one time only (slechts eenmalig toe te passen) ; daarna kan je multiboot of cross-platform gaan werken.

Dus: DVD vervangen door een Bay met SSD (mSata zelfs) ; altijd de Bios zodanig instellen dat de cd eerst geboot wordt voor je uiteindelijke bootdisk met Ubuntu. Van dan af is er geen enkele fout meer.

Dit heb ik alleen kunnen testen met een Dell, er zijn moeilijker Bays te vinden voor HP of Asus.

Uiteraard kan je ook met eSata of in de WWan een mSata pluggen; maar kijk eerst op de fora van Dell of daar info te vinden is over een succesvolle operatie; niet alle Bios van Dell is compatibel met de nieuwe generaties hardware, en je kan geen upgrade Bios vinden, als hoogstens updates voor de, verouderde, Bios.

Dit zet natuurlijk ook deuren open naar CoreBoot, maar dat is helaas niet goed ontwikkeld, genoeg, om met diverse adresseringen te werken op totaal nieuwe soorten hardware. Dus Bios nekt vooral de ambities om op anno 2009 hardware recente situaties te maken.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/04, 11:20:24 door Joshua Orbit »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #743 Gepost op: 2020/04/07, 12:00:56 »
Een tip voor steunpunten :

Bij een Lenovo T400 was de klacht dat Ubuntu (in al haar afgeleiden) enorm traag was in Boot en traag in desktop laden. In die situatie moet ik ook vermelden dat het aanwezige geheugen 3Gb groot was. Asymmetrisch geheugen dus, ook dient vermeld dat het een P-socket P8700 processor aanwezig is en ook dat het DDR3 (!!!) type geheugen was.

Die mens heeft me die laptop cadeau gedaan voor onderzoek of recyclage (hij vermoedde een ter ziele gegane moederbord) .
De Ubuntu MEM-test leverde geen speciale of verontrustende info op (heeft een ganse nacht op test gestaan of + 12 uren).
Louter bij toeval dacht ik: ik ga het RAM toch een keer vervangen of de 1Gb bank gewoon opwaarderen om toch met de hoofdversie verder onderzoek te plegen.
Wonderwel was dus die 1Gb RAM bank de boosdoener in het verhaal: nochtans gaf de mem-test geen foutmeldingen. Dan maar op de oscilloscoop even nagechecked en inderdaad de RAM IC's hadden een enorme trage read / write ; m.a.w. toch een rotte bank .....

Dus als tip : Mocht een Ubuntu liefhebber op je stoep staan met dat soort vermelding (traag, trage boots, enzovoort) : toch eens de RAM banken vervangen met, liefst, nieuwe of testen doen met jouw RAM (waar je zeker van bent ) of de situatie zich niet verbetert.

Heel raar dat de MEM-test die 'fout' niet heeft weergegeven noch een vermelding had gemaakt van haperend schrijven / lezen . Op de oscilloscoop  was het echter overduidelijk te zien en te simuleren.

Dit ter info dat het niet altijd software is en dat ook niet altijd een moederbord van een laptop moet verdacht worden. Dus doe ineens een snelle uitsluiting door het RAM te vervangen met jouw 'goed RAM' en eens opnieuw testen.

De T400 is nu mijn vaste laptop  voor Spotify op de HiFi installatie, en doet het voortreffelijk.

[Ook opvallend, maar dat is een ander gegeven: RAM hoger maken dan 4Gb geeft een enorme souplesse in een Ubuntu besturingssysteem; je zou al denken 6Gb als standaard te gaan nemen ipv 4gb dat de site adviseert. Maar zoals gezegd : dat is een ander gegeven. ]
« Laatst bewerkt op: 2020/04/07, 12:04:50 door Joshua Orbit »

Offline PKing

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #744 Gepost op: 2020/04/07, 21:24:18 »
Heb wel wat mail vragen per jaar maar ook niet erg veel.
Laatst iemand die in Hongarije woont maar even hier was, een kennis had Ubuntu op de laptop gezet en nu stond het beeld op zijn kant:-)

Na wat snuffelen bleken er twee versies van Ubuntu op twee harde schijven te staan.
Gelukkig was het ding verder leeg, dus na enig overleg, en het even laten zien (een live usb blijft erg handig) ging de man weg met een goedwerkende Xubuntu computer.
Dat is dan wel weer leuk om te doen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #745 Gepost op: 2023/11/12, 15:34:10 »
Na een hele poos afwezigheid hier op 't forum, viel het mij op dat in sectie Gemeenschap de link naar steunpunten en release party's niet meer werken.
Zijn beide initiatieven nu echt ten grave gedragen ?
Is het niet beter daar info bij te zetten dat deze niet meer werken ? Of de hyperlink's gewoonweg te verwijderen ?
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #746 Gepost op: 2024/01/20, 19:27:31 »
Jammer dat je geen antwoord hebt gehad van de moderatoren of ander staflid. De steunpunten pagina is verdwenen en ga er maar vanuit dat de steunpunten ten grave zijn gedragen. Ik kan je die informatie ook niet geven. Ik weet ook van niks.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #747 Gepost op: 2024/01/20, 19:55:45 »
Jammer dat je geen antwoord hebt gehad van de moderatoren
Sorry en excuses.......
Helaas kan ik niets aan de pagina's veranderen, daarvoor zal je een admin moeten contacten.
a.s. donderdag avond 25 jan 2024 gaat er een forum update komen, misschien dat dit gelijk meegenomen wordt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.