Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren skype kubunto  (gelezen 1855 keer)

robbe

  • Gast
Installeren skype kubunto
« Gepost op: 2006/11/03, 11:13:09 »
Hier een beginners vraag.
Ik wil graag skype op mijn kubunto installeren maar lukt lang geen kanten.
Heb de laaste versie van skype ( skype_debian-1.3.0.53-1_i386 ) van de site gehaald. Wat moet ik met dit bestand?
Zoektocht op het net en hier helpen me niet echt vooruit. Daarom dit bericht

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren skype kubunto
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/03, 11:36:57 »
zo'n bestand wordt voor je uitgepakt door gdebi, deze installeert het. snelkoppeling tref je aan in het menu van KDE.

robbe

  • Gast
Installeren skype kubunto
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/03, 12:03:35 »
Met wat zoekwerk en prutsen heb ik het gevonden, heb deze info http://ubuntuos.com/2006/02/install-deb-files-in-ubuntu.html gevolgd

robbe

  • Gast
Installeren skype kubunto
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/03, 12:05:46 »
Citaat van: leoquant
zo'n bestand wordt voor je uitgepakt door gdebi, deze installeert het. snelkoppeling tref je aan in het menu van KDE.
Wat bedoel je eigenlijk met uitgepakt door gdebi?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren skype kubunto
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/03, 12:09:12 »
de pakketmanager van Ubuntu is gdebi. tenminste in gnome.

ik heb voor u hetzelfde bestand gedownd. er wordt bij mij direct gevraagd: uitpakken met gdebi-pakketinstallatie? bij u niet?

robbe

  • Gast
Installeren skype kubunto
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/03, 19:58:06 »
Het pakketmanager, is dit dan het tool om software toe te voegen of verwijderen? Dan is dit bij Kubuntu Adept installer. Als ik iets downl. moet ik deze altijd ergens op de schijf opslaan en krijg niet eens de melding om het te installeren.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren skype kubunto
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/04, 11:33:35 »
dus (ik wil ook wat leren) wanneer u een deb.bestand download laat kubuntu u niet de keus het door adept te laten uitpakken?

kan een kubuntu-gebruiker hier eens naar kijken?

robbe

  • Gast
Installeren skype kubunto
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/04, 12:58:09 »
Als ik een .deb bestand download met konqueror dan krijg ik de melding om deze op de schijf op de slaan of open met Ark, met Ark zie ik de bestanden uitgepakt staan maar weet niet wat ik er mee moet. Met firefox download ik deze op mijn bureaublad en kan deze dan pas installeren door er rechts op het bestand te klikken -> Kubuntu package menu -> install package

Installeren skype kubunto
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/04, 16:10:26 »
Kubuntu heeft standaard geen Gdebi in het pakket, das lastig na het downloaden.

Maar het kan vanuit de terminal
ga naar de map waar het gedownloade bestand in opgeslagen is, dmv het volgende commando:
cd /home/robbe/downloads* <---(*dat is een voorbeeld lokatie)

dan het volgende commando:
sudo dpkg -i ./hetskypepakketje.deb* <---(*voorbeeldpakket naam)

Verder, als je de seveas of de commercial canonical repo's toegevoegd hebt kun je skype gewoon met adept of synaptic installeren.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren skype kubunto
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/04, 16:36:46 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Kubuntu heeft standaard geen Gdebi in het pakket, das lastig na het downloaden.

Maar het kan vanuit de terminal
ga naar de map waar het gedownloade bestand in opgeslagen is, dmv het volgende commando:
cd /home/robbe/downloads* <---(*dat is een voorbeeld lokatie)

dan het volgende commando:
sudo dpkg -i ./hetskypepakketje.deb* <---(*voorbeeldpakket naam)

Verder, als je de seveas of de commercial canonical repo's toegevoegd hebt kun je skype gewoon met adept of synaptic installeren.
ja, allemaal van op de hoogte,(sudo dpkg-i/ sudo apt-get/sudo aptitude/synaptic) maar ik dacht dat ook kubuntu een "grafische pakketmanager" had, zoals gdebi in gnome. omdat ik geen kubuntu draai, wou ik dat ff zeker weten. nee dus, bedankt.

Installeren skype kubunto
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/06, 14:27:23 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: CORVUS_CORAX
Kubuntu heeft standaard geen Gdebi in het pakket, das lastig na het downloaden.

Maar het kan vanuit de terminal
ga naar de map waar het gedownloade bestand in opgeslagen is, dmv het volgende commando:
cd /home/robbe/downloads* <---(*dat is een voorbeeld lokatie)

dan het volgende commando:
sudo dpkg -i ./hetskypepakketje.deb* <---(*voorbeeldpakket naam)

Verder, als je de seveas of de commercial canonical repo's toegevoegd hebt kun je skype gewoon met adept of synaptic installeren.
ja, allemaal van op de hoogte,(sudo dpkg-i/ sudo apt-get/sudo aptitude/synaptic) maar ik dacht dat ook kubuntu een "grafische pakketmanager" had, zoals gdebi in gnome. omdat ik geen kubuntu draai, wou ik dat ff zeker weten. nee dus, bedankt.
Was mn reactie aan jou gericht of de starter van deze thread?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren skype kubunto
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/06, 14:38:25 »
Citaat van: robbe
Met wat zoekwerk en prutsen heb ik het gevonden, heb deze info http://ubuntuos.com/2006/02/install-deb-files-in-ubuntu.html gevolgd
ik dacht aan mij, want hier blijkt dat robbe de oplossing al had gevonden . mij ging om het pakketbeheer,ik draai geen kubuntu, dus wellicht zie/zag ik iets over het hoofd.
kubuntu heeft blijkbaar geen graf. pakketmanager.

excuses voor de verwarring dan maar....:(