Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update vista --> W7 verwijdert GRUB?  (gelezen 724 keer)

Offline schep

  • Lid
update vista --> W7 verwijdert GRUB?
« Gepost op: 2010/08/13, 10:38:19 »
Heb de forums nageplozen, maar kon mijn specifieke vraag niet vinden, excuus als het al ergens gepost is.

Jammer genoeg zal ik voor mijn werk weer terug moeten naar Windows en zal Ubuntu vooral schijfruimte innemen. Vandaar zal ik Ubuntu niet meer gaan gebruiken.

Ik ga mijn Vista naar Windows 7 upgraden en mijn Ubuntu partitie verwijderen. Ik had zelf in mijn hoofd het volgende te doen:
- Met Vista schijfbeheer de Ubuntu partities verwijderen en de Windows partitie met de lege niet-toegewezen ruimte uitbreiden.
- Windows 7 DVD erin en upgrade uitvoeren.

Mijn vraag is het volgende
1. Zal mijn Windows upgrade ook de master boot sector vervangen (GRUB verwijderen)?
2. Is dit voldoende om het gewenste resultaat te krijgen: ubuntu weg, alleen gebruiken van W7?

bedankt,

Tom

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: update vista --> W7 verwijdert GRUB?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/13, 10:53:33 »
jammeer dat je van ubuntu afstapt. ik begrijp dat je Windows nodig heb, maar ik en anderen nemen dan een dual boot :P


1. ja zodra je Windows installeert zal grub overschreven zijn. dit heeft tot veel frustraties gezorgd bij anderen en hebben met een live cd deze weer moeten terug zetten.

2. als je swap en Ubuntu partitie verwijderd zal dat wel genoeg plek geven (indien dat bij elkaar iets meer dan 10 GB is) een paar Windows programmaś en office zorgen wel ervoor dat je dat vol krijgt :P
en Windows kan die ruimte weer ntfs formatteren en gebruiken voor eigen doeleinden.
het kan zijn dat swap en Ubuntu partitie niet tegen elkaar liggen. daardoor kan Windows klagen en deze niet kunnen combineren.
als je data goed kan opslaan op een externe hd zou ik gaan voor een nieuwe partitie tabel


3weet je zeker dat win7 alleen een upgrade dvd is? ik heb namelijk vaak genoeg met een zogenaamde upgrade dvd win7 schoon geïnstalleerd.


Offline schep

  • Lid
Re: update vista --> W7 verwijdert GRUB?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/13, 11:43:29 »
1. Ok, dat is goed nieuws. Ik twijfelde erg dit 'gewoon' te doen, omdat ik immers door het wissen van de Ubuntu partities geen werkend OS meer achter de hand heb, mocht er iets niet goed gaan.

2. Ik denk dat ik mijn partities zo laat. Scheelt veel gedoe en mijn 70 gig is genoeg voor data en dat laat 100 Gig over voor W7 en progfiles. Mocht ik veel ruimte over hebben, zou ik toch nog kunnen overwegen Ubuntu 10 in Dual Boot terug te zetten ;)

3. Ja, het is een update, maar ik ga idd schoon installeren. Dit kan met een update DVD.

Bedankt!

Mocht er vanmiddag geen ander bericht overheen komen, ga ik het bovenstaande uitvoeren en het topic als 'opgelost' sluiten.