Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB Stick corrupt  (gelezen 2634 keer)

USB Stick corrupt
« Gepost op: 2014/09/04, 09:52:09 »
Ik wou mijn 32 G USB-stick formatteren. Toen ik zag dat ik FAT32 gekozen had, wou ik het formatteren annuleren.
Blijkbaar is het daar fout gegaan want de stick is onleesbaar geworden.
Ik heb als een low level format proberen doen maar dat lukt niet omdat ik steeds de boodschap krijg dat de stick schrijfbeveiligd is.
In G-parted krijg ik de stick niet te zien.
In schijfgereedschap wel maar daar kan ik ook niet formatteren. Ik krijg daar de boodschap: "Error creating partition table: helper exited with exit code 1: cannot open /dev/sdg: Read-only file system"
Iemand een idee hoe ik die stick alsnog aan de praat krijg?
Linux Mint 18.3  Xfce

drum

  • Gast
Re: USB Stick corrupt
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/04, 15:37:58 »
ingelogd als beheerder?

Re: USB Stick corrupt
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/04, 17:39:08 »
Ik vermoed van wel. Er is maar 1 gebruiker gedefineerd op deze desktop computer.
Linux Mint 18.3  Xfce

drum

  • Gast
Re: USB Stick corrupt
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/04, 18:33:53 »
Dat bedoel ik nou net, niet inloggen op je gebruikersaccount maar de stick formatteren als root

Re: USB Stick corrupt
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/04, 20:30:48 »
Dat bedoel ik nou net, niet inloggen op je gebruikersaccount maar de stick formatteren als root

Dat gaat dus niet, zoals de TS al aangaf. GParted weigert. En laat GParted nu net als root draaien...

Re: USB Stick corrupt
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/04, 20:42:00 »
De stick al eens eruit getrokken en weer opnieuw erin gestoken?
Misschien is hij softwarematig afgekoppeld en komt dan pas weer zichtbaar als je hem er opnieuw in steekt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB Stick corrupt
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/04, 20:56:38 »
Probeer eens met dd leeg te maken.
Commando weet ik zo even niet.
Zorg wel dat je de goede stick pakt en niet je hd.

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB Stick corrupt
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/04, 20:58:06 »
Mte gparted een nieuwe mbr maken, boven in de pulldown menu, kijk eens of dit werkt.

Re: USB Stick corrupt
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/06, 09:48:18 »
Het probleem is dat ik de stick helemaal niet meer zichtbaar kan maken in Gparted. In het programma "Schijfgereedschap" kan ik de stick wel zien maar als ik hem probeer te formatteren, krijg ik de melding dat hij tegen schrijven beveiligd is. Het is een stick zonder schuifje voor schrijfbeveiliging.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: USB Stick corrupt
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/06, 12:35:18 »
TX Femke! Ik had hem al in Windows ingeplugd. In windows ontdekte ik dat de stick blijkbaar in het "RAW" bestandsformaat ingedeeld is.
Mocht ik die schrijfbeveiliging weg krijgen, zou het formatteren hoogstwaarschijnlijk wel lukken.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: USB Stick corrupt
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/07, 12:02:54 »
@Femke: het "emtec-tooltje" bracht de oplossing!
Ik vond het nogal tricky om het uit te voeren  omdat ik de stationletter niet zag staan. Ik heb het er op gewaagd en het is gelukt!
Bedankt voor de hulp. Het heeft me enkele uren van ergernis en zoeken gekost en jij hebt ervoor gezorgd dat het in enkele minuten opgelost is.
Aan de andere topic-antwoorders: ook hartelijk dank om mee te denken!
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: USB Stick corrupt
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/07, 12:06:44 »
@Femke: ik was even op het forum aan het zoeken hoe ik het topic als "opgelost" kon markeren. Je was me reeds voor.
Ik denk dat het ondertussen gebeurd is.
Linux Mint 18.3  Xfce