Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met Intel PRO/Wireless 2200BG  (gelezen 3459 keer)

Problemen met Intel PRO/Wireless 2200BG
« Gepost op: 2010/09/09, 17:00:54 »
Hallo,

Zojuist Ubuntu op mijn beide laptops geinstalleerd. Ene ging zonder problemen, bij de ander loop ik tegen een issue aan met de wifi interne kaart. Zoals je kan zien in het onderwerp is het een Intel PRO/Wireless 2200BG. Ik heb deze informatie uit het commando 'lscpi -v | less' gehaald.

Vervolgens ben ik naar de website http://linux-wless.passys.nl/query_part.php?brandname=Intel gegaan om te kijken welke driver hierbij hoort. Dit zou volgens deze site zijn 'ipw2200'. Volgens de Wiki (http://wiki.ubuntu-nl.org/ProblemenMetDraadlozeNetwerkkaartenOplossen) zou het tot dusver kloppen.

Met 'lsmod | grep ipw2200' krijg ik ook resultaat dat de driver is geladen. Echter wat ik ook probeer krijg ik te zien dat de draadloze verbinding is uitgezet (in de NetworkManager van Ubuntu). Met het commando 'ifconfig' zie ook dat de 'eth1' er niet tussen staat. Hem in de lucht brengen met 'ifup eth1' krijg ik de melding "Ignoring unknown interface eth1=eth1".

Wel is de kaart herkend (lshw -C network). Echter staat daar de tekst "-network:0 DISABLED". Zit zelf nu een beetje vast, want ENABLE wil dus ook niet. Volgens de Wiki zou ik dan moeten over stappen naar Windows drivers, maar lijkt me overbodig omdat ie alles wel herkend. Zal vast een 'simpele' oplossing zijn, maar kan wat hulp gebruiken.

Alvast bedankt.

Mark

Re: Problemen met Intel PRO/Wireless 2200BG
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/10, 09:46:56 »
hij zal ook niet eth1 heten, eth is voor ethernet, dat is draadloos niet.
hij heeft meer waarschijnlijk de naam wlan0

en vaak heb je een optie op de laptop zelf om WCONN in of uit te schakelen, en WCONN is wireless connectivity, die kan je soms ook in de BIOS in of uit schakelen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline timosha

  • Lid
Re: Problemen met Intel PRO/Wireless 2200BG
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/10, 09:51:37 »
hij zal ook niet eth1 heten, eth is voor ethernet, dat is draadloos niet.
hij heeft meer waarschijnlijk de naam wlan0

De Intel PRO/Wireless 2200BG heet in Linux eth1 en niet wlan0. Die discussie is hier al vaker gevoerd. Alle WiFi chips die op een PCI-bus zitten (normaal of mini) heten in Linux eth1 of eth2. Alle WiFi chips die op een USB bus zitten (intern of extern) heten wlan0. En, de Atheros WiFi chips heten ath0.

Ik begrijp echter niet goed waarom ipw2200 driver niet werkt. Als er een WiFi driver is die al jaren out-of-the-box in Linux werkt dan is het wel deze. Helaas kan ik de fout van de TS niet reproduceren op mijn twee testlaptops (IBM Thinkpad R5x) want de Intel PRO/Wireless 2200BG werkt gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/10, 09:55:25 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Problemen met Intel PRO/Wireless 2200BG
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/16, 10:43:32 »
Begrijp zelf inderdaad ook niet waarom de wireless niet werkt. Kan verder ook nergens een foutmelding of probleem vinden. Zit er nog steeds een beetje vast mee. Had op deze laptop ooit ook een eerdere versie van ubuntu staan Was ergens in de 8 en 9 reeks. Toen altijd zonder problemen. Maar later was er weer windows nodig, ook geen problemen (zegt niks :-)) Maar nu werkt hij niet terwijl de driver er wel is.

eth1 in de lucht brengen is ook niet hetgeen dat moet. Heb ook nog een andere laptop daarop ook Ubuntu gezet. Hierin geen enkel probleem. Heb hem hier niet bij de hand, maar het is een Dell Inspirion 6000 als ik me niet vergis zit daar dezelfde Intel Wireless kaart in met driver. Die werkt dus. Maar waarom ik mijn Acer met wireless niet aan de praat krijg is me een raadsel.

Dus als iemand me nog verder kan helpen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met Intel PRO/Wireless 2200BG
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/16, 11:50:37 »
Probeer eens of het hieraan ligt:
- je hebt de draadloze kaart uitgezet via de Fn-toetsen;
- de draadloze kaart staat uit in het BIOS;
- het fysieke schuifje op de laptop voor de draadloze kaart, staat op "uit".

Als je geluk hebt, is het dan snel opgelost....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met Intel PRO/Wireless 2200BG
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/16, 12:47:03 »
Toevoeging: probeer ook eens of het helpt, wanneer je acer_wmi op de zwarte lijst zet:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros#TOC-Acer-Aspire-One-A150-of-A110

Het is weliswaar een andere chipset, maar de aanpak zou weleens identiek kunnen zijn.

Re: Problemen met Intel PRO/Wireless 2200BG
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/16, 13:16:14 »
Probeer eens of het hieraan ligt:
- je hebt de draadloze kaart uitgezet via de Fn-toetsen;

Als je geluk hebt, is het dan snel opgelost....

Tsjonge jonge jonge. Ben ik ook een flipper (www.watbenjedan.com). Op de voorkant van de Acer zit een aan/uit knop om de adapter helemaal uit te zetten. Deze aanschakelen via software opties werkt niet inderdaad. Heb hier dus per ongeluk tegen aan gezeten en dus geen wireless verbinding mogelijkheid :s.

Inderdaad simpele oplossing terwijl ik aan allerlei moeilijke dingen zat te denken. Sorry voor de overlast, maar dit is opgelost. En bedankt voor me de juiste richting in helpen :)