Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PCI netwerkkaart BCM43142 werkt niet  (gelezen 958 keer)

PCI netwerkkaart BCM43142 werkt niet
« Gepost op: 2016/02/28, 20:03:07 »
Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik al een aantal dagen bezig om de juiste drivers te installeren van de draadloze Wi-Fi chip in mijn laptop. Het gaat om een HP Pavilion 17 F035ND, en het PCI-device in kwestie betreft de Broadcom BCM43142. Momenteel heb ik een installatie van Kali Linux op mijn laptop, maar ook onder Ubuntu 14.04 LTS zijn er helaas problemen.

In de eerste instantie, een paar weken geleden, wilde ik mijn laptop dus migreren naar Ubuntu. Eenmaal klaar met de installatie werkte het draadloos internet niet, maar na controle of er wellicht proprietary drivers beschikbaar waren bij Additional Drivers, bleek er inderdaad één beschikbaar te zijn (de bekende bcwl-kernel-sources). Die had ik dus geïnstalleerd, maar helaas had ik hier een hoop problemen mee. Denk aan het constant uitvallen van de verbinding, zwak signaal, en ga zo maar door. Jammer, maar helaas. Toch nog maar een tijdje Windows draaien op dat ding.

Deze week ben ik vol goede moed begonnen met het installeren van Kali Linux, met het idee de problemen zelf uit te zoeken door het internet af te struinen naar potentiële oplossingen. Onder Windows weet ik namelijk hoe ik drivers moet installeren via de CLI, maar niet onder Linux; dat wilde ik dus graag leren. Zoals eerder gezegd ben ik al een aantal dagen bezig zonder resultaat. Oplossingen die voor anderen lijken te werken, werken kennelijk dus niet voor mijn laptop.

Wanneer ik een lspci uitvoer, krijg ik het volgende resultaat te zien:

~# lspci
~# 08:00.0 Network controller: Broadcom Corporation 8 Series BCM43142 802.11b/g/n (rev 01)

Zo te zien lijkt de netwerkkaart prima herkend te worden door Linux. Wanneer ik een ifconfig uitvoer zie ik echter geen wlan0 als interface verschijnen, en ook de grafische NetworkManager geeft niets terug. Ik heb gisteren HP gebeld en gevraagd of hen wellicht weten van goed werkende drivers voor de chip in kwestie, maar ze konden me hierbij niet helpen. Natuurlijk had ik dat al verwacht, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik beschik nog niet over voldoende Linux-kennis om dit probleem zelf op te lossen, en daarom zou ik het heel fijn vinden als iemand me zou willen helpen bij dit probleem.
EDIT: Ohja, de huidige situatie is als volgt: ik heb Ubuntu 15.10 draaien met de bcmwl-kernel-source drivers.

Alvast bedankt!
Do you like backdoors or restrictions in the software you're using daily? I don't. Do you?
Be Free, Use Open-Source software. <3

Offline daniel

  • Lid
Re: PCI netwerkkaart BCM43142 werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/28, 10:40:46 »
Is alle firmware goed geinstalleerd op je computer?

terminal command:
------------------------------
dmesg  |grep war
dmesg |grep failed

drivers voor de bcmwi-kernel ubuntu 14.04
http://packages.ubuntu.com/nl/trusty/bcmwl-kernel-source
« Laatst bewerkt op: 2016/03/28, 10:46:00 door daniel »

Re: PCI netwerkkaart BCM43142 werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/17, 13:38:20 »
Hey Daniel, bedankt voor je reactie.
Wat je zegt heb ik al geprobeerd, nog voor ik dit topic gestart heb. Wat ik binnenkort ga doen is de chip gewoon vervangen door één die wel goed ondersteund wordt door de open-source drivers.
Do you like backdoors or restrictions in the software you're using daily? I don't. Do you?
Be Free, Use Open-Source software. <3

Offline daniel

  • Lid
Re: PCI netwerkkaart BCM43142 werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/18, 17:12:00 »
super

Re: PCI netwerkkaart BCM43142 werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/18, 18:59:08 »
Ubuntunized,

Is het een vrij recente laptop?
BCM43142 werkt pas bij *buntu 16.04 (Broadcom-STA. Version v6.30.223.271)
Zie: https://wiki.ubuntuusers.de/WLAN/Karten/Broadcom/
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556