Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 3d films  (gelezen 3082 keer)

Offline am11

  • Lid
3d films
« Gepost op: 2012/02/01, 14:39:08 »
Is het mogelijk om 3d films te bekijken op je pc?
Heeft iemand hier ervaringen mee.
Ik hoor het graag
mvg

Offline Bloom

  • Lid
Re: 3d films
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/01, 14:48:31 »
Je moet eerst en vooral een verschil maken tussen 3D content (inhoud) en 3D weergave.

CONTENT

3D content is uiteraard een 3D-film. In videostreams wordt dit opgeslagen als een gescheiden videostroom voor het linker en voor het rechter oog, ook wel een stereoscopische videostroom genoemd. Zo komt het ook terecht op een Blu-Ray schijf: twee camerabeelden, een voor het linkeroog en een voor het rechteroog. Om compatibel te blijven met de gangbare Blu-Ray decodeerders, heeft men gebruik gemaakt van de optie in de oorspronkelijke Blu-Ray standaard om een alternatieve camerahoek continu mee te sturen met het hoofdbeeld. En dan kan men dus die alternatieve hoek gebruiken voor het rechteroog.
Om een Blu-Ray met 3D-inhoud op een 2D-toestel af te spelen, wordt gewoon alleen de video voor het linkeroog weergegeven.

WEERGAVE

Je zit dus met twee videostromen voor ieder oog, dus nu is de hamvraag hoe je die in het juiste oog van de kijker krijgt. Dat is de 3D-weergave. We kennen twee methodes: anaglyphen en polarisatie. Beide vereisen een 3D-bril. Anaglyphen gebruikt een rode en groene (eigenlijk cyaan) filter om beelden voor het linker en het rechter oog af te zonderen, maar verliest daarbij kleurenweergave. Met moderne technieken is het resultaat véél beter dan bij Jaws 3D in de jaren '80, maar niettemin is het eindresultaat erg flets qua kleuren en zien sommige kleuren er "niet juist" uit. Bij goedkopere weergevers en brillen heb je net zoals in de jaren '70 en '80 een erg monochroom beeld.
Polarisatie is het betere systeem. Dat wordt overigens in de bioscoop gebruikt. Daarbij behoud je de volle kleurenweergave maar verlies je wat helderheid. Bij polarisatie verander je de "signaalhoek" van het licht. Door gebruik te maken van een bril met passief gepolariseerde lenzen laat iedere lens alleen het licht in de juiste hoek door, en daardoor kun je dus twee verschillende beelden op elk oog laten vallen.
Er bestaan een paar zeer dure 3D tv's die met gepolariseerd licht werken, net zoals in de cinema. Maar de brillen van de cinema kun je daarvoor niet gebruiken, omdat de polarisatie van de lenzen - je raadt het al - niet dezelfde is.
De overgrote meerderheid van de 3D tv's werken echter met anaglyphen en bijhorende kleurenweergaveproblemen. Verschillende merken tv's zijn echter bezig met systemen om 3D-tv's met autostereoscopie te ontwerpen. Die maken gebruik van ofwel een parallaxbarrière ofwel lenticulaire lenzen om op een tv meerdere zichtzones tevoorschijn te toveren, die afhankelijk van je kijkpositie ofwel een verschillend beeld geven voor ieder oog, ofwel hetzelfde ofwel geen. Daarvoor zou je dan geen bril nodig hebben. Het probleem is de zichtzones met 3D-effect voor zoveel mogelijk gezinsleden beschikbaar te maken, ongeacht waar ze zich bevinden.
Dit autostereoscopische ontwerp is niet mogelijk voor projectie, omdat je daar een passief scherm hebt dat niet actief in verschillende dynamische zones met diverse optische karakteristieken ingedeeld kan worden. Een cinema heeft dat probleem ook en kan dus ook niet zonder bril. En polarisatie is bij projectie alleen maar mogelijk met behulp van een speciaal scherm. Dat maakt het dus erg duur. Vandaar dat je bij moderne 3D-projectoren alleen maar de anaglyphenmethode aantreft. Dat is het goedkoopst.

En voor computerschermen geldt dus ook, dat je een scherm moet hebben dat 3D-technologie ondersteunt via polarisatie of anaglyphen, maar dat vereist telkens een speciale bril. Met een normaal computerscherm kun je dus geen 3D kijken, tenzij een anaglyphisch bewerkte videostroom en dan met een anaglyphe bril.

Re: 3d films
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/01, 22:11:32 »
Bloom,
Als men een Toshiba 55zl2 aansluit via een dvi/HDMI kabel op een computer, is het dan niet afhankelijk van de graka of men al dan niet 3D heeft? En nee, ik heb geen slordige 8.000 € over voor één van de eerst beschikbare tv's met autostereoscopie. Ik vraag het me gewoon af ...

Bijkomend vraagje, zouden er reeds graka's zijn die alle 8.294.400 beeldpunten (resolutie is: 3840 op 2160) van het zo juist genoemde toestel weten te benutten?
Damned, nu besef ik opeens dat mijn huidige, onlangs geplaatste full HD satellietinstallatie alweer verouderd is ....  :'(  :rolleyes:  :D

Offline jan11000

  • Lid
Re: 3d films
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/01, 23:45:53 »
Nvidia verkoopt dacht ik 3d set voor je pc, dus kastje die de bril aanstuurt(linker en rechter oogt aanstuurt op de bril).
Vermoedelijk kun je volgens mij ook op een gewone lcd tv kijken, via pc uitgang naar monitor of tv.

Offline Bloom

  • Lid
Re: 3d films
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/02, 00:17:43 »
Een grafische kaart kan firmware aan boord hebben om een stereoscopisch videosignaal te interpreteren en het om te zetten in een anaglyphe uitvoer naar het scherm toe. Maar dan kun je evengoed het videosignaal zelf al op voorhand anaglyph maken, dan heb je geen speciale hardware nodig, op de bril na natuurlijk - die heb je altijd nodig bij anaglyphen.
Voor polarisatie moet het scherm dat ondersteunen en niet de grafische kaart.

Re: 3d films
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/02, 08:39:41 »
Bloom,
Voor het genoemde tv-toestel is er geen 3D bril nodig. Begrijp ik het eigenlijk wel goed? Het bij naam genoemde toestel heeft een slordige 8 miljoen beeldpunten, ook wel quad HD genaamd. In werkelijkheid geeft het toestel dus slechts een weergave van dual HD daar er een projectie dient te zijn voor zowel het linker- als het rechteroog? In mijn vorige post had ik het nog niet op deze manier bekeken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: 3d films
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/02, 14:53:38 »
Er bestaan zogenaamde autostereoscopische tv-toestellen waarvoor je geen bril nodig hebt, maar zulke computerschermen zijn er nog niet.

Re: 3d films
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/02, 21:41:51 »
Eerlijk gezegd, kwam het niet bij mij op om de genoemde tv als alledaags computerscherm te gebruiken. Een televisie is slechter voor de ogen dan een computerscherm. Maar voor PR doeleinden zie ik deze dure tv wel aangekocht worden. Dan is het soms handig om een computer aan zo'n scherm te hangen voor interactieve reclame op een beurs? Is er reeds hardware beschikbaar die zo'n scherm aankan en wordt deze hardware reeds ondersteunt door Ubuntu? Nvidia 590 gtx kan probleemloos drie full HD schermen aansturen, als ik me niet vergis. Maar dit is nog iets anders dan een 3D in dual HD?

Offline Bloom

  • Lid
Re: 3d films
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/02, 21:56:43 »
Voor 3D via computers heb je stereoscopische videocontent nodig (op zich geen probleem), een multimediaspeler die dat herkent en ook zo kan doorgeven (iets groter probleem), een grafische kaart die dat ofwel negeert (uiteraard geen enkel probleem maar vereist een stereoscopisch scherm) ofwel omzet naar een anaglype videosignaal (zeer waarschijnlijk een driverprobleem voor Linux, maar werkt met een gewone monitor) en een flatscreen (tv of computermonitor) dat een stereoscopische videostroom kan omzetten naar 3D beeld via anaglyphen of polarisatie (niet nodig als de anaglyphen al in het videosignaal geïntegreerd zijn).

Re: 3d films
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/03, 08:21:26 »
Bloom,
Hartelijk dank! Ik heb weer wat bijgeleerd. Gelukkig is televisie kijken een heel stuk gemakkelijker dan de werking ervan te snappen.  ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: 3d films
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/09, 21:08:36 »
http://www.nvidia.com/object/3d-vision-main.html
Wel reviews lezen of dit goed is.

Offline Bloom

  • Lid
Re: 3d films
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/09, 22:07:41 »
Deze oplossing van NVidia werkt met polarisatie en vereist dus speciale computermonitoren en een of meer polarisatiebrillen.