Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?  (gelezen 611 keer)

Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Gepost op: 2015/12/12, 00:58:53 »
Hallo

Ik ben nu een 2 tal maanden met Ubuntu aan 't werken.
Sinds een 2 tal weken geleden begon windows lastig te gaan doen (eerst geen internet meer, terwijl dat in Ubuntu wel nog ging en gaat, en is ondertussen volledig gecrasht.) Ik kan daar dus niks meer in doen en denk dat het één of ander virus is.
Ik hield windows enkel nog bij omdat ik Artisteer daarop draaide maar ik heb die ook al op Ubuntu gekregen maar werkt niet momenteel (dat is een ander nieuw topic dat ik zeker nog aan ga snijden ;) )

Nu is mijn vraag hoe ik windows volledig  en veilig verwijder en of dat onbekend virus mijn Ubuntu niet kan aanvallen.
Steek ik gewoon mijn usb stick met Ubuntu erin terwijl Ubuntu draait en begin ik opnieuw? En zo ja kan iemand me even uitleggen hoe ik dan kies voor 1 volledige partitie. (een stappenplan zou wel fijn zijn aangezien ik me daar toch iets zekerder bij voel ;) )

Alvast bedankt!
Nathalie

Offline jolo

  • Lid
Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/12, 07:59:58 »
Check om mee te beginnen de Ubuntu wiki http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopTrusty
Als je er zeker van bent dat je Windows wilt verwijderen, kun je in het Installatietype venster kiezen voor "Vervang Microsoft Windows (…) door Ubuntu."

Als Ubuntu echter niet (opnieuw) geïnstalleerd hoeft te worden, kun je de Windows partitie ook verwijderen of formatteren met de Ubuntu installatie dvd. Die start je dan op als LiveCD. En start daarin applicatie Gparted. Een Nederlandstalige handleiding daarover kun je onder andere vinden op http://people.zeelandnet.nl/bliekron/gparted.html

Als je twijfelt, maak je eerst via toetsencombinatie Alt+PrtScn een screenshot, zodat je die hier kunt posten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/12, 12:49:48 »
Dat virus kan geen kwaad op uw Ubuntu :) Zie ook de site van forumcollega @Pjotr, die uitlegt waarom Windows-virussen geen kwaad kunnen op Ubuntu: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid#TOC-Mijn-advies:-installeer-GEEN-antivirus

Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/21, 21:04:03 »
Ik heb mijn Ubuntu via een USB stick op mijn laptop gezet. Een vriend had het erop staan en heeft me die mee gegeven.
Maar nu ubuntu er al op staat start die niet meer op in dat menu waar je partities enzo kan kiezen en windows kan overschrijven enzo.
Dus ik moet het dan via die Gparted doen.
Maar hoe weet ik welke partitie wat is? Want dat staat daar waarschijnlijk niet bij als ik de screenshots zie.

En zijn er nog andere makkelijkere manieren?
Vanuit Ubuntu zelf of zo?
« Laatst bewerkt op: 2015/12/21, 21:35:32 door animal1dancer »

FrSu

  • Gast
Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/22, 09:12:40 »
Allereerst je data veilig stellen, als je dat al niet gedaan had. ;)

Dan de Live USB opstarten, zoals je eerder ook al eens gedaan hebt bij de eerste keer dat je Ubuntu geinstalleerd hebt. Data veilig stellen kan ook via de Live USB. Je kunt dan ook naar de mappen in Win navigeren en dan de documenten, foto's etc naar een externe (USB) schijf verplaatsen.

Dan Ubuntu vanaf de Live USB opnieuw installeren en bij de vraag of Ubuntu de hele schijf moet gebruiken die keuze aanvinken. De rest gaat dan vanzelf.

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/22, 09:51:24 »
Ik heb mijn Ubuntu via een USB stick op mijn laptop gezet. Een vriend had het erop staan en heeft me die mee gegeven.
Maar nu ubuntu er al op staat start die niet meer op in dat menu waar je partities enzo kan kiezen en windows kan overschrijven enzo.
Dus ik moet het dan via die Gparted doen.
Maar hoe weet ik welke partitie wat is? Want dat staat daar waarschijnlijk niet bij als ik de screenshots zie.

En zijn er nog andere makkelijkere manieren?
Vanuit Ubuntu zelf of zo?

Bij gebruik van Gparted.

De NTSF-partitie is de Windows partitie.
De Ext4 paritie en Swap partities zijn van Ubuntu

Maar als je geen ervaring hierin heb kan je het beste de data veilig stellen van zowel Windows als Ubuntu.
(Vanuit Ubuntu kan je op de windows partitie)
En dan opnieuw installeren, dat is de veiligste methode voor leken.
En dan opnieuw Ubuntu instaleren
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/22, 10:44:55 »
Hoi Dancer,

Zoek anders een steunpunt op! Die hebben er ervaring mee en dan doe je het even samen. Beter, gezelliger en veiliger. De keer daarop doe je het dan met vertrouwen zelf.

Als je in de buurt van Zoetermeer woont ben je van harte welkom. De steunpunten zitten door het hele land heen. Klik hier voor de kaart (dubbelklik in de kaart voor meer details in jouw buurt).

Hoe dan ook: succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/22, 17:21:25 »
Ah van die steunpunten wist ik zelfs niet dat ze bestonden. Woon in België en er is vlakbij zo een steunpunt. Leuk :)
Maar ik los het liever allemaal eerst zelf op (zo leer je het tenminste)
Ondertussen heb ik 'OS uninstaller' geïnstalleerd en heb al de windows partities kunnen wissen. (in GRUB toch al)
Kon Windows toch niet meer opstarten (zelfs niet in veilige modus enzo)

En uiteraard is al mijn data veilig op mijn externe harde schijf.

Wat niet ging is via de USB heropstarten. Kom dan na op F2 te drukken in het menu van de laptop (geen idee hoe dat heet lijkt op ms dos)
Daar kan je dan kiezen om vanaf de usb op te starten maar ik kon in geen van de menu's die optie terug vinden.
En ik wil alsnog die optie terug kunnen gebruiken zodat ik dan van in het Ubuntu menu kan kiezen wat er moet gebeuren (zoals ubuntu de volledige schijf laten gebruiken)
Want nu blijkt als ik in mijn 'volumen' kijk dat mijn C-schijf er nog is (althans de info die erop stond zoals foto's enzo staan er nog allemaal)



Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/22, 17:26:34 »
Hoi Dancer,

Van je fouten moet je het leren. Een waarheid als een koe! Je bent goed bezig.

Succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline ajjp

  • Lid
Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/22, 21:10:52 »
Daar kan je dan kiezen om vanaf de usb op te starten maar ik kon in geen van de menu's die optie terug vinden.
Ik neem aan dat je in het menu van de BIOS zit.
Een mogelijke aanwijzing: bij sommige computers moet je een password aanmaken vóór je alle opties van je BIOS kunt bereiken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Window gecrasht hoe verwijderen en enkel Ubuntu draaien?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/22, 23:43:50 »
Hoi Dancer,

Vaak is er een apart boot menu buiten de BIOS waarin je dan kan kiezen om vanaf USB op te starten. Dat menu bereik je door vroeg bij het opstarten op een toets te drukken. Soms Esc, soms F8, F10 of F12. Dat zal je in het scherm voorbij zien flitsen, maar soms moet je dat uitvinden via een instructieboekje.

Succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021