Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een file in een folder laten vallen (to drop)  (gelezen 1190 keer)

Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Gepost op: 2020/09/06, 15:50:49 »
Ubuntu 20.04.1
Ik wil met de muis een file (op de desktop) in een open map overbrengen. (drag and drop)
Maar iedere keer springt de file weer terug naar z'n oorspronkelijke positie.

Is dat normaal?  Zo nee, wat is de oplossing?
(ik dacht dat dit bij vorige Ubuntu versies toch mogelijk was,of vergis ik me)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/07, 10:11:45 »
Heb je wel schrijfrechten in de map waar je het bestand wilt plaatsen? Want als je die niet hebt krijg je dit om te voorkomen dat je bestanden kwijtraakt.

Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/07, 11:12:38 »
Heb je wel schrijfrechten in de map waar je het bestand wilt plaatsen? Want als je die niet hebt krijg je dit om te voorkomen dat je bestanden kwijtraakt.

Maar ik moet toch als "owner" alle rechten hebben over de standaard mappen. (Picures, Documents,etc)    :|
Ik maak met gedit een test file op het buroblad.
Die wil ik dan met drag-drop overbrengen naar de map Documents.

De rechten staan voor Documents op :create and delete files.
Voor de test file op: Read and write.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/07, 13:59:35 »
Stom antwoord misschien, maar als je rechtermuisklik -> Eigenschappen doet op een map en je gaat dan naar Rechten ben je dan ook de Eigenaar?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/07, 15:08:56 »
Stom antwoord misschien, maar als je rechtermuisklik -> Eigenschappen doet op een map en je gaat dan naar Rechten ben je dan ook de Eigenaar?

Jazeker.
Dat was het eerste waar ik naar keek toen het niet lukte.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/07, 16:12:42 »
Blijkbaar wordt dit niet (meer) ondersteund.   :(
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/07, 16:54:46 »
Lijkt me toch zeker een bug, ook omdat er hier nog geen andere meldingen van zijn gedaan.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/07, 17:20:03 »
Sinds Ubuntu 19.04 blijkt dit al niet meer mogelijk te zijn: https://askubuntu.com/questions/1145385/ability-to-drag-and-drop-files-on-desktop-to-other-apps

Misschien hebben de Gnome devs deze feature weg gehaald.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/07, 17:24:58 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

JorisC

  • Gast
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/07, 18:14:47 »
Bij mij lukt dat nochtans wel .

Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/07, 20:33:47 »
Bij mij lukt dat nochtans wel .

Welke versie gebruik jij dan?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/07, 21:04:06 »
Blijkbaar wordt dit niet (meer) ondersteund.   :(
Het wordt wel degelijk ondersteund, maar is voorlopig (nog?) niet geïmplementeerd. Zoals jullie weten, wordt de desktop nu niet meer door de bestandsbeheerder nautilus verzorgd, maar door een Gnome Shell extensie "Desktop Icons". Die extensie is nog tamelijk nieuw, en heeft nog veel beperkingen. Hopelijk, als genoeg ontwikkelaars er aandacht aan kunnen besteden, zal de extensie in de toekomst volledig naar verwachting werken.

JorisC

  • Gast
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/07, 21:33:28 »
Citaat van: henkoegema
Welke versie gebruik jij dan?

Ubuntu 20.04.1

Je citeert in #2
Ik maak met gedit een test file op het buroblad.

Op welke wijze doe je dat ?
Ik maak een tekstje aan met gedit en kies dan voor Opslaan als >> en sla dit dan op als locatie Bureaublad .
Ik open de bestandsbeheerder
Ik drag en drop dan vervolgens het tekstbestand van Bureaublad naar Documenten en dat lukt zonder enig probleem .

Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #12 Gepost op: 2020/09/07, 21:56:18 »
Citaat van: henkoegema
Welke versie gebruik jij dan?

Ubuntu 20.04.1

Je citeert in #2
Ik maak met gedit een test file op het buroblad.

Op welke wijze doe je dat ?
Ik maak een tekstje aan met gedit en kies dan voor Opslaan als >> en sla dit dan op als locatie Bureaublad .
Ik open de bestandsbeheerder
Ik drag en drop dan vervolgens het tekstbestand van Bureaublad naar Documenten en dat lukt zonder enig probleem .

Ik snap er eerlijk gezegd niks van.   :-[
Ik doe precies hetzelfde, maar bij mij lukt dat niet.   :'(
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #13 Gepost op: 2020/09/08, 11:03:45 »
Ik drag en drop dan vervolgens het tekstbestand van Bureaublad naar Documenten en dat lukt zonder enig probleem .
Niet duidelijk: van "Bureaublad" in bestandsbeheer naar "Documenten" in bestandsbeheer, of vanaf het bureaublad (slepen van het icoon op het bureaublad) naar "Documenten" in bestandsbeheer?

JorisC

  • Gast
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #14 Gepost op: 2020/09/08, 12:50:32 »
Ik heb met de editor het tekstbestand test opgeslagen op mijn bureablad


Ik open de bestandsbeheerder > Bureaublad


Ik rechtsklik op het tekstbestand test , hou het vast en versleep het naar mijn map Documenten , laat de muisknop los en het tekstbestand test is verplaatst zonder enig probleem naar mijn map Documenten .
« Laatst bewerkt op: 2020/09/08, 13:03:32 door JorisC »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #15 Gepost op: 2020/09/08, 15:46:27 »
Duidelijker kan het nu niet meer!  =D

De vraag is echter: kan je het bestand "test" rechtstreeks van het bureaublad slepen naar elders: op je bureaublad hou je je icoon "test" vast en sleept het naar bestandsbeheer. Dat gaat dus niet, terwijl dat vroeger wel kon.

JorisC

  • Gast
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #16 Gepost op: 2020/09/08, 19:04:17 »
Citaat van: Vanadium
De vraag is echter: kan je het bestand "test" rechtstreeks van het bureaublad slepen naar elders: op je bureaublad hou je je icoon "test" vast en sleept het naar bestandsbeheer. Dat gaat dus niet, terwijl dat vroeger wel kon.
Ja nu begrijp ik wat er bedoelt word  =)
Dat lukt inderdaad niet meer in 20.04.(1)
Als je rechtsklikt bij  het bestand op het bureaublad is daar ook de functie Verplaatsen naar niet meer te vinden .
Wat wel nog lukt om het bestand te verplaatsen naar een geopende mao is rechtsklikken op het bestand op het bureaublad en kiezen voor Tonen in bestanden
Er opent een nieuw venster met als map  bureaublad en van  daar kan men het bestand verslepen / verplaatsen naar de geopende map .

nahjo

  • Gast
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #17 Gepost op: 2020/09/08, 19:05:29 »
Duidelijker kan het nu niet meer!  =D

De vraag is echter: kan je het bestand "test" rechtstreeks van het bureaublad slepen naar elders: op je bureaublad hou je je icoon "test" vast en sleept het naar bestandsbeheer. Dat gaat dus niet, terwijl dat vroeger wel kon.
Voor de gein (ik heb Xubuntu daar werkt het wel) slepen op een snelkoppeling naar de gewenste map werkt dat wel?

JorisC

  • Gast
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #18 Gepost op: 2020/09/08, 19:16:39 »
Citaat van: nahjo
Voor de gein (ik heb Xubuntu daar werkt het wel) slepen op een snelkoppeling naar de gewenste map werkt dat wel?
Welke versie 18.04 of 20.04 , want in Ubuntu 18.04.x lukt het dus wel nog .


nahjo

  • Gast
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #19 Gepost op: 2020/09/08, 19:20:26 »
Citaat van: nahjo
Voor de gein (ik heb Xubuntu daar werkt het wel) slepen op een snelkoppeling naar de gewenste map werkt dat wel?
Welke versie 18.04 of 20.04 , want in Ubuntu 18.04.x lukt het dus wel nog .
Xubuntu 20.04.1

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #20 Gepost op: 2020/09/08, 20:13:31 »
In Xubuntu werkt dat allemaal nog volledig als vanouds. Daar is het nog steeds de bestandsbeheerder die de iconen op de desktop beheert.

nahjo

  • Gast
Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #21 Gepost op: 2020/09/08, 21:00:03 »
In Xubuntu werkt dat allemaal nog volledig als vanouds. Daar is het nog steeds de bestandsbeheerder die de iconen op de desktop beheert.
Ik begrijp het probleem ;) Gedachte was als het icoon niet kan verplaatsen naar een andere map kan je het dan wel op de desktop zelf verplaatsen in een (sub)map/link op de desktop.
Ik las al ergens dat men uit protest de ubuntu-mate-desktop moet gaan installeren :)
« Laatst bewerkt op: 2020/09/08, 21:09:09 door nahjo »

Re: Een file in een folder laten vallen (to drop)
« Reactie #22 Gepost op: 2020/09/09, 00:12:47 »
Het blijkt dus dat mijn probleem niet opgelost kan worden. (zoals ik het wilde)
Dus is mijn probleem opgelost.   ^-^
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)