Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB stick kan alleen read-only worden gemount.  (gelezen 2323 keer)

Offline bart85

  • Lid
USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Gepost op: 2019/01/30, 17:24:58 »
Ik krijg bij het handmatig mounten op de command line onderstaande.
sudo mount -o rw /dev/sdc1 /mnt/usbstick
mount: /mnt/usbstick: WARNING: device write-protected, mounted read-only.

Het is een goedkope usb-stick van AliExpress. De gegevens zijn nog wel in te zien, maar write-protected krijg ik er niet af.
Met fdisk, mkfs.vfat, dosfsck en dd heb ik geen toegang tot mijn usbstick.
Hoe los ik dit op?

« Laatst bewerkt op: 2019/01/30, 17:33:03 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/30, 17:44:15 »
Probeer eens
sudo hdparm -r0 /dev/sdc

Offline bart85

  • Lid
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/30, 17:49:56 »
uitkomst van hdparm
sudo hdparm -r0 /dev/sdc

/dev/sdc:
 setting readonly to 0 (off)
 readonly      =  0 (off)
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/30, 17:54:54 »
Ik heb ook gekeken of er een write-protect switch op de stick zit. Die zit er niet op. Alleen een klein gaatje.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/30, 17:59:24 »
Het is opgelost met onderstaand commando. Ik heb hdparm verandert van /dev/sdc /dev/sdc1.
sudo hdparm -r0 /dev/sdc1
Wel blijft het probleem dat als ik  de stick er opnieuw insteek. Eerst hdparm en een remount moet uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/30, 18:01:55 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/30, 19:28:18 »
OK, ik vermoedde dat dit op niveau van het device zou werken. Ik stond op het punt te suggereren ook eens de partitie te proberen, maar heb het niet gedaan. Maar je hebt het zelf gevonden  :)

Dat het niet "blijft" heeft misschien toch met een schakelaartje te maken via dat gaatje?

Offline bart85

  • Lid
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/02/04, 11:58:04 »
Het is toch nog niet opgelost. Als ik een bestand verwijder, daarna stick eruit haal en erop nieuw insteek is het bestand nog gewoon aanwezig.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

nahjo

  • Gast
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/02/05, 17:48:19 »
Het is toch nog niet opgelost. Als ik een bestand verwijder, daarna stick eruit haal en erop nieuw insteek is het bestand nog gewoon aanwezig.
En als je na die sudo hdparm -r0 /dev/sdc1 opdracht gelijk met gparted o.i.d. gaat formateren?
Daarna stick verwijderen, computer herstarten en stick opnieuw plaatsen?

Offline bart85

  • Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #9 Gepost op: 2019/02/05, 18:22:10 »
Nee, dat laatste werkt ook niet.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline PKing

  • Lid
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #10 Gepost op: 2019/02/05, 21:03:20 »
Voor die nog geen 3 euro gooide ik hem weg =D
Ik heb een stick die ik in de autoradio gebruik, die wel eens problemen geeft, opnieuw formateren en daarna de comp even opnieuw opstarten doet het bij mij altijd weer voor een tijdje...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline dorusone

  • Lid
Re: USB stick kan alleen read-only worden gemount.
« Reactie #11 Gepost op: 2019/02/06, 13:23:07 »
Heb ik ook gehad bij een philips 16 gb USB stick
Als je bestanden opent op de USB stick MOET je die zeker sluiten voordat
je b.v. je pc of laptop afsluit en het Eject commando ook gebruiken.
kortom : zeer voorzichtig zijn bij bestandsbewerkingen op de USB stick
het kan uiteraard ook aan de kwaliteit van de USB stick liggen.