Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste fotobewerkings programma van dit moment?  (gelezen 55417 keer)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #75 Gepost op: 2010/10/22, 22:26:07 »
... Niet dat dat erg is hoor, maar ik gebruikte onder KDE DigiKam. ...Kan dat kwaad, ik wil niet weer problemen.
Ik heb hier Xubuntu en ernaast de Gnome-desktop geïnstalleerd. Voor fotobewerking gebruik ik al jaren digiKam. De installatie heeft bij mij geen "problemen" veroorzaakt voor Xfce of Gnome.

Gimp heb ik jaren geleden geprobeerd, maar daar begreep ik de zeer uitgebreide menu's/opties niet.
Het grote voordeel van digiKam voor mij: er zijn veel standaard-bewerkingen beschikbaar die ik begrijp in de menu-structuur en de handelingen.

Het maakt voor digiKam niet uit of je de foto's direct van de camera haalt via USB of van een (SD)kaartlezer. Beide mogelijkheden worden ondersteund. Het voordeel van de kaartlezer is wel dat de accu/batterij van je fototoestel niet leeg raakt tijdens het bekijken/downloaden.

NB: ... dat kan ik even niet laten ... als je een 64bits-systeem geïnstalleerd hebt, dan gaat het laden/tonen van de foto's op de SD-kaart en het bewerken sneller.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline fred101

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #76 Gepost op: 2010/10/22, 22:52:14 »
Ik heb een 64 bit systeem. Dat mijn camera leeg raakt tijdens koppeling voor usb ben ik niet bang voor. Het duurt maar kort en de accu's hebben veel capaciteit.

Ik heb nu Fspot opnieuw geinstalleerd. Het werkt nu wel zoals het hoort. Ik heb ook shotwell. Dat is ideaal op twee dingen na. Hij blijft foto's in de verkeerde home directory dumpen (ik heb een OS met een "niet data" home, alleen .files en een tweede partitie gemount met de Home met alle data) maar er gebeurde iets wat ik niet zo leuk vond. Ik drukte bij een foto op "als achtergrond instellen" en daarna was mijn hele buroblad thema veranderd, maar wat veel vreemder was is, dat het in het ene programma nog de oude situatie was en in een ander niet. Ik kreeg het ook pas weer goed na een reboot.

Na het lezen van een prima NL tutorial over the Gimp ben ik nu erg blij met dat programma. Ik gebruik er UFRAW bij maar RAWTherapie is ook erg mooi. Welke mijn favoriet wordt weet ik nog niet.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #77 Gepost op: 2010/10/23, 11:14:21 »
Ik heb ook shotwell. Dat is ideaal op twee dingen na. Hij blijft foto's in de verkeerde home directory dumpen (ik heb een OS met een "niet data" home, alleen .files en een tweede partitie gemount met de Home met alle data) maar er gebeurde iets wat ik niet zo leuk vond. ...
Ik heb hier voor foto's en andere "grote" bestanden/mappen ook een aparte partitie. In digiKam kan ik in een voorkeuren/instellingen-scherm vastleggen waar de index en de foto's moeten staan. Dat moet m.i. ook in andere foto-programma's mogelijk zijn.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #78 Gepost op: 2010/10/23, 11:30:19 »
@HarzG: In DigiKam is dat inderdaad mogelijk, maar in Shotwel (nog) niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #79 Gepost op: 2010/10/28, 19:02:23 »
Citaat
Ik ben het helemaal met Bazzertje eens. Ik photoshop eigenlijk NOOIT mijn foto's, je maakt tenslotte een foto op dat moment en op dat moment zag het er zo uit, zoals het op de foto staat.
Ik ben daar niet mee akkoord. Fotografie heeft beperkingen ten opzichte van het oog. Het zag er derhalve niet noodzakelijk uit zoals op de foto.

Er is een beperking in dynamiek. Op een foto van een mooie straat in de oude stad op een zonnige dag zijn de de schaduwpartijen donker, zwarte vlekken op de foto. Zo ervaar je dat in het echt niet. Door belichtingscorrectie van de donkere gedeelten kan je de foto bijsturen, zodat die een betere indruk geeft van het moment dan de originele foto.

Nog meer uitgesproken: flitsfoto's! Daar is de foto helemaal niet zoals je ziet, want je maakt hem door tijdelijk een totaal andere belichting te creëren. Vier mensen aan een tafel. De eerste zijn overbelicht, de laatste is onderbelicht. Met Gimp kan je dat weer corrigeren tot een foto die een betere indruk geeft van het moment.

Vooral belichting is een belangrijke reden voor correctie. Daarnaast kan ook compositie een goede reden zijn zijn om een foto van een moment beter te maken.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #80 Gepost op: 2010/10/28, 23:46:31 »
Als of de grote fotografen nooit al in het verleden zonder fotobewerkingsprogramma's geen truukjes hadden om foto's te verbeteren!Maar dat deden ze dan in de donkere kamer,en met mooi resultaat vaak.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #81 Gepost op: 2010/10/28, 23:50:44 »
Als of de grote fotografen nooit al in het verleden zonder fotobewerkingsprogramma's geen truukjes hadden om foto's te verbeteren!Maar dat deden ze dan in de donkere kamer,en met mooi resultaat vaak.

Precies! Daarom zie ik ook geen verschil met fotobewerkingsprogramma's.
Al blijf ik er wel bij dat een goede foto de basis is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #82 Gepost op: 2010/10/29, 09:33:05 »
"Dodging" en "Burning" zijn bijvoorbeeld termen die uit de periode van de donkere kamer stammen.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #83 Gepost op: 2010/10/29, 13:47:18 »
Met Digikam doet alles wat ik wil (en nog meer dat ik niet nodig heb). Retoucheren of foto's manipuleren zelden (een keer 'n hoogspanningsmast weggepoetst). Dan is de Gimp een uitkomst.   

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #84 Gepost op: 2010/10/30, 20:29:32 »
ik vind picasa toch ook een heel goed progje hoor om wat rode ogen  je foto van de zee wat rechter te zetten en kleine bijsturingen in de belichting te doen ook het binnenhalen van de foto's en in mappen te steken vind ik ook heel ok. voor het grotere werk is gimp zeker voldoende maar net zoals fotosop moet je er ook mee leren omgaan he.
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Offline glupper68

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #85 Gepost op: 2010/11/03, 14:56:22 »
The Gimp!.  Het is soms wel even zoeken, maar heeft geweldig veel mogelijkheden.  Overigens had ik wel meer een soortgelijke interface gehad als bv. Digikam, maar dat is meer het gevoel.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #86 Gepost op: 2010/11/19, 14:04:17 »
De eerste versie van een handleiding voor Darktable is op hun site gezet: http://darktable.sourceforge.net/darktable-usermanual-draft-20101022.pdf

mooie software!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #87 Gepost op: 2010/11/19, 14:23:47 »
Persoonlijk heel blij dat ik Photoshop aan de praat heb gekregen in Ubuntu maar ik vind Fotoxx v.10.11.2 ook een geweldig programma.

 http://kornelix.squarespace.com/fotoxx
 
installeer: fotoxx-10.11.2-32.rpm

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #88 Gepost op: 2010/11/19, 23:37:48 »
The Gimp!.  Het is soms wel even zoeken, maar heeft geweldig veel mogelijkheden.  Overigens had ik wel meer een soortgelijke interface gehad als bv. Digikam, maar dat is meer het gevoel.
Heeft nog heel wat werk nodig van de ontwikkelaars,zit vol met bugs en is nog niet eens te vergelijken met zelfs maar Paint Shop Pro!Al moet ik wel zeggen dat op sommige gebieden hij meer bied dan die.Maar alleen op die gebieden die de gemiddelde gebruiker nou juist niet gebruikt.
Als je alleen maar met lagen werkt werkt zijn er allerlei irritaties......Klonen werkt slecht........
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #89 Gepost op: 2010/11/20, 12:03:07 »
@Lowlands: Krita al eens geprobeerd? Lijkt een stuk meer op Paint Shop Pro en werkt een stuk prettiger en is bijna bugvrij :)
En zit in de standaard pakketbronnen natuurlijk :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #90 Gepost op: 2010/11/20, 12:20:33 »
@Lowlands: Krita al eens geprobeerd? Lijkt een stuk meer op Paint Shop Pro en werkt een stuk prettiger en is bijna bugvrij :)
En zit in de standaard pakketbronnen natuurlijk :)

Het zal wel aan mijn systeem liggen maar Krita loopt bij mij voor geen meter. Zelden een programma meemaakt die in Ubuntu vastloopt en een zwart scherm laat zien. Ook de menu's in Krita zijn slecht leesbaar bij mij..een terechte opmerking: nog niet bugvrij

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #91 Gepost op: 2010/11/20, 13:48:04 »
zit vol met bugs
Dat lijkt mij nu wel fel overdreven. Maar dat de interface op sommige punten serieus gepolijst moet worden, daar ben ik het mee eens. Je spendeert soms meer tijd aan het verschuiven, zoeken en oproepen van vensters dan aan de rest.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #92 Gepost op: 2010/11/20, 14:52:06 »
@Lowlands: Krita al eens geprobeerd? Lijkt een stuk meer op Paint Shop Pro en werkt een stuk prettiger en is bijna bugvrij :)
En zit in de standaard pakketbronnen natuurlijk :)

Het zal wel aan mijn systeem liggen maar Krita loopt bij mij voor geen meter. Zelden een programma meemaakt die in Ubuntu vastloopt en een zwart scherm laat zien. Ook de menu's in Krita zijn slecht leesbaar bij mij..een terechte opmerking: nog niet bugvrij

Dat ligt eerder aan een instelling op jou computer, want jij bent de eerste van wie ik dit hoor bij Krita. Meen ik echt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #93 Gepost op: 2010/11/20, 17:32:10 »
Het zal wel aan mijn systeem liggen maar Krita loopt bij mij voor geen meter. Zelden een programma meemaakt die in Ubuntu vastloopt en een zwart scherm laat zien. Ook de menu's in Krita zijn slecht leesbaar bij mij..een terechte opmerking: nog niet bugvrij [/quote]

Dat ligt eerder aan een instelling op jou computer, want jij bent de eerste van wie ik dit hoor bij Krita. Meen ik echt.
[/quote]

Ik heb al heel wat Linux foto beheer en bewerking programma's geprobeerd maar alleen Krita geeft problemen. Ik heb het programma vandaag nogmaals geïnstalleerd en bekeken maar helaas. De eerste irritatie begint al met de slechte leesbaarheid van de benaming van de tools, als je met de muis een tool wilt selecteren: een donker grijze achtergrond met licht grijze letters
De grootste irritatie heb ik als je eenmaal een foto hebt geladen en je wilt bijvoorbeeld met  Filter Adjust  Color adjustment Curves  de foto bewerken, dan wordt de foto helemaal zwart met hier en daar een gekleurd blokje, na enkele keren klikken met de muis zie je het blokje veranderen in een stukje foto. Sla ik vervolgens Adjust  Color adjustment Curves  maar over, omdat het niet werkt, en selecteer daarna bijvoorbeeld levels,heel Krita loopt vast en ik zie het uiterst zeldzame grijze scherm, vastgelopen, en de enige optie is dan geforceerd afsluiten.  
Krita komt met een melding: We are sorry, Krita closed unexectedly
Met Photoshop onder Wine heb ik nooit een vastloper en dit programma werkt ook nog eens aanzienlijk sneller dan Krita...we wachten maar rustig af op een bug vrije Krita  
« Laatst bewerkt op: 2010/11/20, 17:36:21 door RikRik »

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #94 Gepost op: 2010/11/20, 20:11:49 »
Die slechte leesbaarheid komt door verkeerde integratie van KDE-programma's; ik dacht dit opgelost was, maar kennelijk dus nog niet.

Maar ehm, prima dat jij vind dat er bugs in zitten, maar waarom werkt het dan bij mij wel goed? Ik heb nog geen 1 Krita-crash gehad. Dus jammer dat het bij jou niet werkt, maar om te zeggen dat er bugs in zitten.. Tja, dan zou het bij meerdere mensen niet goed moeten draaien ;)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #95 Gepost op: 2010/11/20, 22:58:39 »
The Gimp!.  Het is soms wel even zoeken, maar heeft geweldig veel mogelijkheden.  Overigens had ik wel meer een soortgelijke interface gehad als bv. Digikam, maar dat is meer het gevoel.
Heeft nog heel wat werk nodig van de ontwikkelaars,zit vol met bugs en is nog niet eens te vergelijken met zelfs maar Paint Shop Pro!Al moet ik wel zeggen dat op sommige gebieden hij meer bied dan die.Maar alleen op die gebieden die de gemiddelde gebruiker nou juist niet gebruikt.
Als je alleen maar met lagen werkt werkt zijn er allerlei irritaties......Klonen werkt slecht........

Hmm misschien moet je voor GIMP gewoon de tijd nemen om eraan te wennen. Ik werk er al jaren met veel plezier mee.
Voor mij werken de lagen in GIMP uitstekend, wat werkt er bij jou niet naar je zin?
In GIMP 2.8 (komt begin volgend jaar) zit wel nieuwe functionaliteit voor het groeperen van lagen...dat lijkt me wel ideaal bij het werken aan grote manipulaties. (en in 2.8 komt trouwens ook de nieuwe single window interface)

En wat de losse vensters betreft heb ik daar helemaal geen last van. Gewoon een kwestie van een goede indeling maken op je scherm.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #96 Gepost op: 2010/11/21, 00:44:08 »
Ik ben al een tijdje aan het werk in Gimp hoor!De lagen?Nou:als je b.v de lagen wil samen voegen moet je net zoveel keren klikken op neerwaarts samenvoegen als dat er lagen zijn.En zelfs dan nog gaat dat niet,want dan moet je toch nog klikken in stapel om de vorige of volgende laag te kiezen om weer te kunnen neerwaarts samen te voegen!En dat irriteert me enorm!In Paint Shop Pro kies je gewoon in 1 keer om alle lagen samen te voegen en klaar!Ook als je in een laag wil werken moet je ook steeds in stapel op volgende of vorige laag klikken en weet je niet welke laag dan komt,ook zeer irritant!In Paint Shop Pro klik je gewoon op de laag en klaar!
En er zijn nog wel meer dingen die verbeterd kunnen worden waar ik op dit moment even niet op kom......


Oja!Klonen is veel moeilijker dan in PSP,en werkt veel slechter......

Ik heb het niet over losse vensters gehad.....
« Laatst bewerkt op: 2010/11/21, 00:45:50 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline wowo

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #97 Gepost op: 2010/11/21, 12:18:51 »
Ik ben al een tijdje aan het werk in Gimp hoor!De lagen?Nou:als je b.v de lagen wil samen voegen moet je net zoveel keren klikken op neerwaarts samenvoegen als dat er lagen zijn.
??? Kan natuurlijk ook in Gimp. Alleen is het soms wat zoeken.
Kies in het "menu lagen" (oa klik met rechtermuisknop laag): Zichtbare lagen samenvoegen of Alle lagen samenvoegen.
NB als je dit vaak gebruikt kan je deze functie op een voor jou handige plek zetten.
Oja!Klonen is veel moeilijker dan in PSP,en werkt veel slechter.......
Is volledig instelbaar zoals jij het wil gebruiken. Daarnaast zijn er ook andere kloon-plugins te vinden.
Ik heb het niet over losse vensters gehad.....
Wordt in versie 2.8 (q1 of q2 2011?) instelbaar. Je kan dan kiezen of je met 1 venster wilt werken of met losse vensters (ja er zijn echt mensen die dit handiger vinden  ^-^)


Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #98 Gepost op: 2010/11/21, 16:52:53 »
In het menu lagen staat dat er niet!(alle lagen samenvoegen)Misschien loop je vooruit op de nieuwe versie? ???
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #99 Gepost op: 2010/11/21, 18:06:31 »
Het staat in het menu wanneer je in de laag dialoog rechts klikt op een laag. Tegelijk is dat een voorbeeld van een interface probleem: hoort denk ik ook in het menu "lagen" te staan.