Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installeren!  (gelezen 5878 keer)

Offline redg

  • Lid
ubuntu installeren!
« Gepost op: 2010/02/09, 11:37:06 »
kan ubuntu 9 niet installeren, heb een EX3 partitie en een swap partitie aangemaakt, en als ik op het punt kom
"Partities handmatig specifieren (geavanceerd)" krijg ik geen partities te zien zodat ik vastzit, en niet verder geraak in de installatie.
wat heb ik verkeerd gedaan ?

Re: ubuntu installeren!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/09, 13:14:27 »
Welkom redg :)

Je zegt dat je al partities hebt aangemaakt, heb je dat gedaan alvorens je de installatie startte? Dat is namelijk niet nodig, het setup maakt automatisch partities aan. Heb je die partities aangemaakt in GParted? Je moet namelijk eerst op Toepassen drukken in GParted voordat de acties daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Offline redg

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/09, 17:36:30 »
partities zijn vooraf aangemaakt met acronis disk director

Re: ubuntu installeren!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/09, 18:08:19 »
Waarom gebruik je dat soort software? Linux-partities aanmaken met betaalde software? Dat is helemaal niet nodig zoals ik al zei, de installer maakt de partities automatisch aan.

Offline Willy4

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/09, 18:17:06 »
Waarom gebruik je dat soort software? Linux-partities aanmaken met betaalde software? Dat is helemaal niet nodig zoals ik al zei, de installer maakt de partities automatisch aan.
Dat is mooi dat niet hoeft, op zich. Maar ja, als ie die software dan toch heeft, waarom zou ie het dan niet gebruiken.
Het verklaart nog niet waarom de partities niet zichtbaar zijn bij de keuze 'handmatig specifieren'.
Tenzij er iets mis is met de Disk Director van Acronis?

Edit; redg, komt er alleen Ubuntu op die computer te staan of wordt het een dualboot met Windows?
En is Windows dan wel te zien als je  voor de optie 'handmatig specifieren' kies?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/09, 18:21:25 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Re: ubuntu installeren!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/09, 18:17:49 »
Omdat software als Partition Magic en Acronis negen van de tien keer niet fatsoenlijk overweg kan met Linux-bestandssystemen. Ik probeerde eens met Partition Magic een Linux-partitie aan te maken, dat liep uit op een drama (de gehele partitietabel werd verwoest). FAT32/NTFS aanmaken werkte prima.

Offline Willy4

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/09, 18:22:33 »
Omdat software als Partition Magic en Acronis negen van de tien keer niet fatsoenlijk overweg kan met Linux-bestandssystemen. Ik probeerde eens met Partition Magic een Linux-partitie aan te maken, dat liep uit op een drama (de gehele partitietabel werd verwoest). FAT32/NTFS aanmaken werkte prima.
Oké, dan kan het zijn dat Acronis niet met 'Ext' om kan gaan.
Bedankt voor de uitleg :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline redg

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/10, 10:36:15 »
heb een nieuwe PC met HD van 1TB met daarop windows7 en windows XP n dubbelboot,
had nu ook linux gewenst (werkte wel samen met mijn oude PC, samen met Vista) maar krijg hem dus niet geinstallerd.
heb nu een nieuwe versie gedownload en gebrand op lage snelheid op een DVD.

ik kan dus wel linuxen vanaf die DVD maar als ik wil installeren  loop ik spaak op die partities die ik niet te zien krjg,
ik zie alleen de gehele,lege HD met de uitnodiging daarop te installeren, hij ziet dus niet min wind7 en winXP.
jammer!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/10, 13:56:26 »
ik kan dus wel linuxen vanaf die DVD maar als ik wil installeren  loop ik spaak op die partities die ik niet te zien krjg,

Zie je de Windows-partities wél wanneer je de pc opstart met de Linux-dvd en kiest voor 'uitproberen zonder te installeren'?

Offline redg

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/10, 17:40:40 »
als ik uitproberen zonder installeren kies dan start ubuntu op tot op zijn buroblad waarna ik  ubuntu kan proberen.
er word dan nooit van partities gesproken omdat hij van de CD opstart!

op het buroblad staat het programma Nu installeren....als ik dat doe loopt het mis.

Als ik bij de opstart van de CD kies voor uitpakken en installeren krijg ik ook de hele schijf te zien zonder partities en dus ook zonder de geinstallerde Windows 7 en XP.
Ubuntu wil de hele schijf van 1TB formatteren !........dan moet ik stoppen.......

Re: ubuntu installeren!
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/10, 17:53:28 »
als ik uitproberen zonder installeren kies dan start ubuntu op tot op zijn buroblad waarna ik  ubuntu kan proberen.
er word dan nooit van partities gesproken omdat hij van de CD opstart!

op het buroblad staat het programma Nu installeren....als ik dat doe loopt het mis.

Als ik bij de opstart van de CD kies voor uitpakken en installeren krijg ik ook de hele schijf te zien zonder partities en dus ook zonder de geinstallerde Windows 7 en XP.
Ubuntu wil de hele schijf van 1TB formatteren !........dan moet ik stoppen.......
Ik snap er helemaal niks meer van. Je doet van alles door elkaar. Dit is wat je moet doen:

 * Ubuntu downloaden, dit is een iso-bestand
 * Het iso-bestand branden op een cd
 * De cd in de speler doen terwijl Windows draait. Nu krijg je een welkomstmenu te zien met o.a. de mogelijkheid om Ubuntu naast Windows te installeren via Windows. Deze methode is minder snel en minder betrouwbaar dan de "normale" methode. Sluit het menu dus af.
 * Herstart de computer en, indien nodig, open het bootmenu van de computer, waarin je kunt kiezen van welkm apparaat je wilt opstarten. Kies hier voor de cd-drive.
 * Het Ubuntu-menu hoort nu te openen. Kies Nederlands en kies de bovenste optie. Ubuntu zal nu vanaf cd geladen worden, zodat je kunt rondkijken. Op het bureaublad staat een pictogram "Installeren". Klik hierop. De installatie is vanzelfsprekend.

Je moet NIET het iso-bestand uitpakken. Dat heeft totaal geen zin.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/10, 19:43:02 »
als ik uitproberen zonder installeren kies dan start ubuntu op tot op zijn buroblad waarna ik  ubuntu kan proberen.
er word dan nooit van partities gesproken omdat hij van de CD opstart!

Met de optie 'uitproberen zonder installeren' wordt bedoeld wat er staat: uitproberen zonder installeren. ^-^ Er wordt niets geïnstalleerd, maar je kunt wél via menu Places (Lokaties) de harde schijven/partities van je pc zien/bereiken. Dát bedoelde ik toen ik vroeg of je die Windows-partities wél zag als je koos voor 'uitproberen zonder installeren'.

Even voor de duidelijkheid, je wilt Ubuntu toch niet installeren binnen Windows? Als WUBI-installatie? Omdat je het hebt over 'Als ik bij de opstart van de CD kies voor uitpakken en installeren'............  ???
Om het Ubuntu iso-bestand dat je hebt gedownload op cd (hoef je echt geen dvd aan te spenderen ;) ) te branden, moet je in het brandprogramma kiezen voor de optie 'Image branden' o.i.d. Dus niet eerst uitpakken en daarna de inhoud van het iso-bestand op cd branden, want dan start de pc er niet van op, ook al staat het cd/dvd-station in het BIOS als eerste boot.

Offline redg

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/12, 09:59:04 »
dit is wat ik heb gedaan !

* Ubuntu downloaden, dit is een iso-bestand
 * Het iso-bestand branden op een cd
 * De cd in de speler doen terwijl Windows draait. Nu krijg je een welkomstmenu te zien met o.a. de mogelijkheid om Ubuntu naast Windows te installeren via Windows. Deze methode is minder snel en minder betrouwbaar dan de "normale" methode. Sluit het menu dus af.
 * Herstart de computer en, indien nodig, open het bootmenu van de computer, waarin je kunt kiezen van welkm apparaat je wilt opstarten. Kies hier voor de cd-drive.
 * Het Ubuntu-menu hoort nu te openen. Kies Nederlands en kies de bovenste optie. Ubuntu zal nu vanaf cd geladen worden, zodat je kunt rondkijken. Op het bureaublad staat een pictogram "Installeren". Klik hierop. De installatie is vanzelfsprekend.
het is die installatie die verkeert afloopt op het moment dat ik een partitie wil aanwijzen om ubuntu op te installeren, ik word gedwongen een installatie te doen op geheel mijn harde schijf omdat de installatieprocedure mijn bestaande partities (windows 7 + windows XP + de twee aangemaakte linuxpartities ) NIET ZIET !

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/12, 10:47:35 »
Het lijkt er op, dat de Ubuntu CD de HD niet goed herkend, of dat er (te veel) fouten op zitten.
Wat je kunt doen is de live-CD van Gparted downloaden en die ISO ook op een CD zetten.
Dan kan je zien, hoe de HD en partities in elkaar zitten.
Die Gparted live-CD gebruikt hetzelfde programma als de Ubuntu installer, alleen met meer mogelijkheden.

Succes en houd ons op de hoogte !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/12, 12:10:42 »
Omdat software als Partition Magic en Acronis negen van de tien keer niet fatsoenlijk overweg kan met Linux-bestandssystemen. Ik probeerde eens met Partition Magic een Linux-partitie aan te maken, dat liep uit op een drama (de gehele partitietabel werd verwoest). FAT32/NTFS aanmaken werkte prima.
Oké, dan kan het zijn dat Acronis niet met 'Ext' om kan gaan.

Acronis kan iig niet met ext4 omgaan, zie deze draad:  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-9-10-met-ext3/msg533625/#msg533625

Offline timosha

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/12, 12:44:55 »
Omdat software als Partition Magic en Acronis negen van de tien keer niet fatsoenlijk overweg kan met Linux-bestandssystemen. Ik probeerde eens met Partition Magic een Linux-partitie aan te maken, dat liep uit op een drama (de gehele partitietabel werd verwoest). FAT32/NTFS aanmaken werkte prima.
Oké, dan kan het zijn dat Acronis niet met 'Ext' om kan gaan.

Acronis kan iig niet met ext4 omgaan, zie deze draad:  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-9-10-met-ext3/msg533625/#msg533625

Het is nog erger ! Acronis ziet, afhankelijk van de versie, een ext4 partitie als een foutieve ext3 partitie. En als je dat geloofd kan je echt problemen krijgen want sommige versies van Disk Director willen dat eens even gaan oplossen  ???
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/12, 13:03:18 »
Start windows, verander de partitie naar ntfs.
Zorg dat alles goed werkt.
Dan ubuntu installeren.
Kijk goed bij de partitie kiezen, ubuntu laat een rare balk zien, kies dus de andere, dus de partitie die je ntfs hebt gemaakt(let op de grootte). En laat ubuntu zelf de partitie formateren.(altijd proberen door de Operating zelf te laten formateren, is altijd beter).

Offline redg

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/14, 23:05:41 »
IK GEEF HET OP !

met windows 7 alle partities NTFS gemaakt
en toch vind ubuntu mijn partities niet !

Op mijn oudere PC (met enkel windows XP)geprobeerd, en daar werk alles prima en kan ik een ubuntu install doen.

Zou het kunnen zijn doordat windows 7 klein partitietje van 100 Mb aanmaakt met de naam "System,actief,primaire partitie "
dat ubuntu mijn schijf niet kan lezen ?

Ook Gparted ziet alleen een volledige schijf en GEEN partities !


Re: ubuntu installeren!
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/16, 11:44:25 »
IK GEEF HET OP !

met windows 7 alle partities NTFS gemaakt
en toch vind ubuntu mijn partities niet !

Op mijn oudere PC (met enkel windows XP)geprobeerd, en daar werk alles prima en kan ik een ubuntu install doen.

Zou het kunnen zijn doordat windows 7 klein partitietje van 100 Mb aanmaakt met de naam "System,actief,primaire partitie "
dat ubuntu mijn schijf niet kan lezen ?

Ook Gparted ziet alleen een volledige schijf en GEEN partities !


Misschien is je partitietabel corrupt. Of is de verkeerde schijf geselecteerd in GParted (rechtsboven kun je een andere kiezen)?

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu installeren!
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/16, 13:30:12 »
In de bios kun je de harddisk kontroller op verschillende manieren instellen. vermoedelijk is dit het probleem, zoek eens op je moederbord of er meer mensen dit probleem hebben.(probleem zie ik voor win en linux, vermoedelijk bios probleem).

Dit is een tekst uit en andere forum:


Nog even vergeten te vragen.
    Ik kan bij "integrated peripherals" in het bios uit een aantal opties kiezen hoe sata apparaten aangestuurt moeten worden. Waar kan ik het beste uit kiezen?
    Uit me hoofd zijn de opties als volgt:
    AMD Sata controller:
    Native IDE
    AHCI
    Raid

    Gigabyte Sata controller:
    IDE
    Sata

"(Native) IDE" is de veilige/compatible/legacy modus. SATA is nieuw, maar niet altijd even compatible. Als het bij jouw dus een driverprobleem is, kun je beter (Native) IDE kiezen.

AHCI of Enhanced Mode, is het beste(snelste), indien het niet werkt dan, native ide(of sata to ide) of veilige/compatible/legacy.