Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software centre biedt téveel mogelijkheden: wat moet je nu eigenlijk installeren  (gelezen 593 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik wil stilaan eens beginnen leren werken met mysql (na ongeveer 30 jaar Access te hebben gebruikt). Van zij die het kunnen weten begrijp ik dat MySql een zeer goede keuze zou zijn.

Ikke dus in het software center zoeken naar "mysql".

Ik krijg dan echter niet één, maar zeker 10 "programma's" die allen wel de indruk wekken dat ze MySql zijn: mysql workbench, mysql client, mysql server, emma (!), gmysql-cc enzovoort.

Wat moet ik als brave burger nu eigenlijk installeren om "gewoon" met MySql te kunnen beginnen?

Meer in het algemeen stelde ik nog al vast dat het intikken van een bepaalde programma-naam leidde tot een lijst van programma's, waardoor je soms echt niet meer weet wát je nu in feite moet installeren.

Ik begrijp dat bij een zoekopdracht "tekstverwerkingsprogramma" er een resem softwareapplicaties uitkomt -- LibreOffice, OpenOffice, Kwriter enzovoort -- maar als ik MySql intik verwacht ik eigenlijk één "antwoord", namelijk het hoofdprogramma waarmee ik mysql kan opstarten.

Wat moet ik dan installeren en hoe heet dat ding exact?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ga eens naar https://help.ubuntu.com/ en tik mysql in het zoekvenster in?

Brengt je dat wat verder?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ik wil stilaan eens beginnen leren werken met mysql (na ongeveer 30 jaar Access te hebben gebruikt). Van zij die het kunnen weten begrijp ik dat MySql een zeer goede keuze zou zijn.
Dat valt te bezien.

MS Access kenmerkt zich door een totaaloplossing van alles-in-een (des te makkelijkerer), terwijl MySQL slechts de server is met daar omheen een hele trits van tools die je (absoluut) nodig hebt; een pro draait daar zijn hand niet voor om, maar het is niet geschikt voor een beginnend gebruiker die MS Access gewend is. Amper vergelijkbaar dus.

Voor iets wat meer in de buurt komt bij MS Access, zou je eens kunnen kijken naar Kexi of LibreOffice Base.
http://askubuntu.com/questions/303218/alternative-to-libreoffice-base-for-ubuntu

Offline Jenske

  • Lid
Markba, net dát vind ik een bijzonder negatief punt aan Access. Dit moet een van de meest gesloten programma's ter wereld zijn. Het lijkt een goed programma (en ook ik vond dat), totdat je beseft dat de rest van de wereld he-le-maal niet werkt met Access-databases.

Probeer maar eens met Access een op het web of net gebaseerde database uit te bouwen. Het lukt wel, maar pas met veel oplapwerk en mits inachtname van allerlei randvoorwaarden. Ik heb het (met succes) gedaan omstreeks 1998, maar omdat het internet ondertussen is opgekomen en men daar Access hoogstens gebruikt als front-end, ben ik al eeuwenlang gestopt met nog moeite te doen om Access in een web-omgeving of netwerk te gebruiken. Dat ding is daar gewoonweg niet voor geschikt.

Voorts weet ik dat Access bij grote hoeveelheden records gewoonweg onbetrouwbaar wordt. Zo zou bij het kopiëren van meer dan 100.000 records, Access zonder verdere reden zaken gewoon laten vallen.

Hoewel ik mezelf dus als een professioneel kenner en gebruiker van Access beschouw, wil ik wel degelijk ook een échte database leren kennen en zou het eigenlijk ook aanraden aan beginners.

Ik héb al wel enige ervaring met MySQL en SQL-achtige database-omgevingen en durf beweren dat het toch zinvol is om ook de beginnende computeraar te leren werken met een wat minder gesloten systeem dat dat pokke-Access.

Mijn probleem met Access: ik gebruik het dagelijks op m'n werk en ben er zo goed in, dat ik niet zo vlot effe naar iets anders kan overstappen. Maar ik voel met m'n kleine teen dat de overstap beter zal zijn.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
@Jenske. De nadelen van access zijn me (meer dan) bekend. Uit je openingsbericht bleek me niet dat je *juist* van access af zou willen.
En ja, iedere andere oplossing die niet als access all-in-one is, heeft een steile leercurve zeg maar.

Offline Jenske

  • Lid
Ik liet me inderdaad even gaan over Access, maar zoals je terecht opmerkt was mijn oorspronkelijke vraag er eentje over de duidelijkheid van Ubuntu als het de installatie van een programma betreft. En daar vind ik wél een nadeel(tje?) bij Linux (en andere open source software), namelijk dat je als gebruiker toch de indruk krijgt dat er dui-zen-den programma's bestaan.

In die zin -- en enkel in die zin -- heeft MS wél een voordeel: elke gebruiker krijgt de indruk dat er slechts enkele systemen bestaan om mee te werken: Word, Access, Powerpoint, Excel en nog een stuk of wat programma's.

De reactie van J. Vecht was erg nuttig.

(en voor de zoveelste keer moet ik vaststellen dat ik het vermaledijde knopje voor "opgelost" niet kan vinden voor deze post)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Jenske,

Ik reageer op je mening. Dat is beslist niet bedoeld als een aanval of kritiek op jou. Ik wil het persoonlijk van een andere zijde belichten, daar gaat het mij om.



Met je opsomming blijf je binnen de software van MS en wat op het scherp genomen zelfs binnen hun Office pakket. Maar voor het Windows platform zijn er heel veel meer aanbieders van software en daaronder zijn beslist de nodige die absoluut niet ter goeder trouw  zijn.

Zelfs als ik zo'n alom bekend programma als Firefox wil installeren op dat platform moet ik goed opletten dat ik niet een nep-installatie pakket download. Ik vind de programma-bibliotheken dan ook een enorme verademing bij de Linux familie.

En dan verder zijn er altijd voorstanders voor bepaalde programma. De éen zweert bij GIMP, de ander bij Darktable of Rawtherapee (als voorbeeld). Daar is volledige openheid over. Je kan het hier en op andere plekken op Internet vragen en dan krijg je een heleboel reacties. Dat krijg je bij dat andere platform ook, maar het is daar veel lastiger een indruk te krijgen of de reacties wel betrouwbaar zijn.

Veel keus is een luxeprobleem en dat kan serieus een zorg zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het "hier" veel minder een zorg dan aan de andere kant, in de commerciële wereld.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Just, grappig dat je je excuseert. Ik heb op geen enkel ogenblik jouw opmerkingen als kritiek gezien, integendeel. Ik schreef dat jouw bijdrage inderdaad bijzonder nuttig was. De door u opgegeven URL gaf me inderdaad de informatie waar ik naar zocht.

En let maar niet op mijn wat scherpe schrijfstijl. Ik vind Access helemaal niet zooooo'n verschrikkelijk slecht programma, integendeel. Ik gebruik het op m'n werk bijna dagelijks.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Jenske,

Het ging me meer erom dat ik iets naar voren bracht in mijn laatste bericht dat inging tegen je eerste opvatting. Dat zag ik wat anders, maar ik had helemaal geen zin in heetgebakerde discussies. Vandaar mijn begin.

Succes met Mysql. Ik vind het hoogst interessant, maar ik laat dat wel liggen. In dat soort dingen ben ik absoluut geen kei :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021