Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?  (gelezen 2312 keer)

Offline John K

  • Lid
Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?
« Gepost op: 2010/01/29, 18:57:51 »
Ik heb door problemen opnieuw geinstalleerd, maar nu kan ik niet inloggen (grafisch) in mijn bestaande hoofdgebruiker (wel in een voor herinstallatie aangemaakte andere niet ge encrypte gebruiker).  Wanneer ik inlog vanaf opdrachtregel ondervind ik geen problemen.

Hoe kan ik mijn /Home un-encrypten (via opdrachtregel)?

John K

Re: Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/29, 19:05:19 »
Voer dit eens uit: http://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten
Dan inloggen als root en vervolgens via Systeem>Beheer>Gebruikers en Groepen de gebruikers wachtwoorden aanpassen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline John K

  • Lid
Re: Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/29, 19:34:37 »
Ik denk niet dat dit het probleem oplost, zoals ik al schreef, kan ik met de gebruikersnaam en wachtwoord d.m.v de opdrachtregel (opdrachtregel recoverymode) wel inloggen, maar grafisch kan ik niet inloggen (logt wel in, maar vervolgens wilt scherm en weer teug bij inlogscherm).

Re: Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/29, 19:45:47 »
Sorry, verkeerd begrepen. Start op in de recovery mode en type in het scherm sudo apt-get purge gdm hierna type sudo apt-get install gdm
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/30, 11:14:49 »
Dit zou wel eens slecht kunnen aflopen: encryptie is nu eenmaal gemaakt om te encrypteren, Alleen de persoon met de juiste sleutels kan erin. Die sleutels worden waarschijnlijk telkens opnieuw gegenereerd bij het aanmaken van een geëncrypteerde home. Volgens mij kan zelfs de CIA deze home niet meer recupereren.

@Gijsbert: je moet een beetje voorzichtiger zijn, denk ik: je geeft nogal losjes nogal ingrijpend advies ...

Re: Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/30, 11:19:27 »
Dit zou wel eens slecht kunnen aflopen: encryptie is nu eenmaal gemaakt om te encrypteren,
Precies ook de reden dat ik nooit een bestandssysteem versleutel. Is mij veel te link, juist op het moment dat er een probleem zoals bij de OP optreedt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/30, 13:42:36 »
De grote vraag is nu hoe het versleuteld is.
Dat maakt nogal een verschil in de stappen die je hierna moet volgen.

En het is me ook niet helemaal duidelijk in hoeverre er nog iets versleuteld is.
Dat het grafisch niet werkt kan ook hele andere oorzaak hebben.
Dat het via de command line wel werkt zou kunnen betekenen dat er niets versleuteld is, maar dat hoeft niet.

Kortom: je beschrijving is te vaag om een concreet advies te geven.

Offline John K

  • Lid
Re: Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/02, 11:37:48 »
Ik heb tijdens de eerste install aangegeven te versleutelen. Ik heb hierna niets ondernomen wat betreft de encryptie. Hierna kreeg ik problemen met de grafische kaart of met X of zo en kwam alleen nog maar in de console na opstarten.

Hierna heb ik opnieuw een install gedaan met dezelfde aparte /Home, niet geformateerd. Nu kan ik niet meer inloggen, het scherm gaat op wit en komt vervolgens weer bij het inlogscherm.

Een tweede gebruiker, welke ik na de tweede install heb geupdate naar systeembeheergebruiker kan wel inloggen.

Wanneer ik in de console adduser gebruikersnaam ingeef, krijg ik de melding dat de gebruiker al bestaat en krijg ik verder geen opties.

Misschien heeft iemand een idee wat het euvel kan zijn

Groeten John K

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Encryptie ongedaan maken bij her-installatie?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/02, 12:19:13 »
Mogelijk kan je het via de terminal oplossen.
Log NIET in via de grafische manier, maar druk in het loginscherm op control-alt-F1
Log in het tekstscherm wat je nu ziet wel normaal in.
Voer nu dit commando uit:
ecryptfs-mount-privateHierna kan je met control-alt-F7 weer in het inlogscherm komen en gewoon inloggen.
Maak nu eerst een backup van al je bestanden


En nog een vraag:
Met welke versie van Ubuntu heb je de eerste installatie gedaan?
Dit is belangrijk omdat 9.04 en 9.10 de instellingen voor de versleuteling ergens anders opslaan.
Karmic: /home/.ecryptfs
Jaunty: /var/lib/ecryptfs

Als je Jaunty hebt gebruikt en /var/lib/ecryptfs niet hebt gebackupped, dan kan dat het redden van je bestanden wat lastiger maken. Als je Karmic gebruikt, dan heb je hopelijk /home/.ecryptfs nog.