Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwsbrieven  (gelezen 21100 keer)

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Gepost op: 2008/07/02, 15:28:35 »
Weet iemand een gratis tooltje om nieuwsbrieven rond te sturen.

Bezoekers van m'n site moeten de mogelijkheid hebben hun email op te sturen en zich zo in te schrijven voor een nieuwsbrief die ik maandelijk zou versturen.

Ik zoek een code voor op m'n site te plaatsen.
Op mijn webpagina zou er dan een vakje voor het emailadres moeten komen en een knopje verstuur.

ongeveer 1 brief/maand

Nieuwsbrieven
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/02, 16:51:12 »
Ik denk iets van een PHP script met een MySQL database. Zelf heb ik geen/weinig kennis hiervan.
Je zo eens kunnen kijken op http://www.phpfreakz.nl/ daar staan veel scripts en voorbeelden.
Je kan natuurlijk ook wachten op een ander forumlid, die zo'n script heeft.
Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Nieuwsbrieven
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/02, 17:22:23 »
Iets met RSS?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/02, 21:04:48 »
met rss moeten de eindgebruikers al iets extra installeren...? dit heb ik liever niet...

of is dit niet zo?

marialice

  • Gast
Nieuwsbrieven
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/02, 21:54:25 »
Als je toch al een RSS-feed hebt, is via feedburner een makkelijke workaround.

(zie Feedburner email overview and faq)

Anders (mooier, meer mogelijkheden, en wat meer werk om op te zetten): http://www.phplist.com -- open source nieuwsbrief software.

Of zelf scripten:
http://netters.nl/een-nieuwsbrief-module-maken-met-php-en-mysql

Offline HP

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/02, 22:29:34 »
Als de hosting provider van je website een leuk pakket aan open source software meelevert middels install scriptjes (zoals http://123-webhost.be dat doet met installatron) dan zit daar vast wel een nieuwsbrieven pakketje bij. Check eens of de jouwe dat heeft!
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/02, 22:38:50 »
En niet te vergeten, als je een eigen server ter beschikking hebt waarop je websites draaien (of als je van je host rootrechten kan krijgen), dan kun je aan open source pakketten als dadamail (nieuwsbrief) en mailman (discussie mailings) denken.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/03, 09:34:59 »
Zou misschien iemand een stukje code kunnen posten zodat ik op m'n site hetvolgende krijg:

een invulvensterje voor het emailadres
een knopje verstuur (in de html code zet ik dan mijn email als bestemmeling)

zo kan ik zelf de lijst met emailadressen beheren, en af en toe een mailtje sturen naar die groep.
ik ken zelf vrij weinig van html (buiten copy/paste) vandaar mijn - waarschijnlijk vrij simpele - vraag.

dank u, Johan

Offline HP

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/03, 09:47:12 »
Ik heb misschien je vraag niet goed begrepen, maar je idee dat een nieuwsbrief systeem heel erg makkelijk zal zijn is wellicht niet geheel juist. De mogelijkheid om het voor spam doeleinden te gebruiken zeer aanwezig en daardoor is een dergelijk mailing systeem niet zomaar opgezet.....
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/03, 10:25:04 »
ik zie niet goed in als mensen hun email met een knopje "verstuur" opsturen dat ik last zou krijgen van spam...???
of zie ik dit verkeerd?

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Nieuwsbrieven
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/03, 10:51:59 »
Citaat
een invulvensterje voor het emailadres
een knopje verstuur (in de html code zet ik dan mijn email als bestemmeling)
E-mail zou ik niet in html code maar in php code zetten.

Wat in grote lijnen denk ik je bedoeling is:
- bezoeker komt op site, daar staat invukvakje voor e-mail en knopje om te submitten + captcha veld (ter voorkoming dat hier "robot"- adressen inkomen).
- e-mail adres wordt opgeslagen in de database (mysql, heb je daar de beschikking over?)
- In je adminpanel (afgeschermd stukje website waar alleen jij kan inlogen) een tab waar jij de nieuwsbrief kan gaan schrijven.. plus knopje om te submitten.
- Achter de schermen worden alle e-mail adressen uit de database opgehaald, en naar elk van van deze wordt de e-mail verstuurd (registreer je al iets van               bezoeker, ofwel kunnen ze inloggen op je site?).
- Aan de e-mail voeg je op het eind nog een stukje tekst toe, met een link om je uit te schrijven voor de nieuwsbrief (of dit evt op de site plaatsen).

Dit gebeurt allemaal met php en mysql, je host dient dit dus te ondersteunen/aan te bieden.

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/03, 11:12:08 »
Wat in grote lijnen denk ik je bedoeling is:

- bezoeker komt op site, daar staat invukvakje voor e-mail en knopje om te submitten + captcha veld (ter voorkoming dat hier "robot"- adressen inkomen).

ok

- e-mail adres wordt opgeslagen in de database (mysql, heb je daar de beschikking over?)

niet ok - heb geen database of mysql - zou de emailadressen zelf in een groep in mijn adresboek willen onderbrengen en van daaruit ook de emails verzenden

- In je adminpanel (afgeschermd stukje website waar alleen jij kan inlogen) een tab waar jij de nieuwsbrief kan gaan schrijven.. plus knopje om te submitten.
- Achter de schermen worden alle e-mail adressen uit de database opgehaald, en naar elk van van deze wordt de e-mail verstuurd (registreer je al iets van               bezoeker, ofwel kunnen ze inloggen op je site?).

stuur zelf de emails rond

- Aan de e-mail voeg je op het eind nog een stukje tekst toe, met een link om je uit te schrijven voor de nieuwsbrief (of dit evt op de site plaatsen).

ok - moeten ze iets laten weten door te replyen op de email

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Nieuwsbrieven
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/03, 11:16:02 »
Vraagje, die site van jou, staat die op je eigen pc, of host je dat bij een hostingprovider?

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/03, 11:41:37 »
die staat op mijn webruimte die bij mijn adsl account was...?

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Nieuwsbrieven
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/03, 12:02:47 »
Ah oke, dan begrijp ik dat je geen php/mysql hebt. Als het op een eigen pc was dan had je dat erbij kunnen installeren, maar dat gaat niet op.

Maar jij wilt nu dat de e-mail adressen in jouw adresboek van jouw e-mail-applicatie op je pc komen?
Als dat zo is, kan dat alleen handmatig.

Nu kan je denk ik alleen het volgende doen:
- de bezoeker naar jouw een e-mail toe laten sturen met de mededeling opgenomen (/uitgeschreven) te willen worden in je lijst.
En dit gaat dan inderdaad met html. En hier komt het stukje bij kijken wat HP met spam (denk ik) bedoeld: omdat je e-mail nu open en bloot op het web staan, zullen er spam-robots zijn die dat lezen, en vervolgens misbruiken.

Nu is daar ook wel weer wat tegen te doen: http://www.metaprog.com/samples/encoder.htm

Voordat we met een aanzetje voor code gaan beginnen wil ik eerst weten of ik nu wel op de goede weg zit (met begrijpen wat je wilt) en dat je mij begrijpt.

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/03, 12:27:57 »
Maar jij wilt nu dat de e-mail adressen in jouw adresboek van jouw e-mail-applicatie op je pc komen?
Als dat zo is, kan dat alleen handmatig.

ok

Nu kan je denk ik alleen het volgende doen:
- de bezoeker naar jouw een e-mail toe laten sturen met de mededeling opgenomen (/uitgeschreven) te willen worden in je lijst.

ok

En dit gaat dan inderdaad met html. En hier komt het stukje bij kijken wat HP met spam (denk ik) bedoeld: omdat je e-mail nu open en bloot op het web staan, zullen er spam-robots zijn die dat lezen, en vervolgens misbruiken.

mijn email zit hard coded in de html achter de knop "verstuur", en dus eigelijk niet op en bloot op mijn site???

Voordat we met een aanzetje voor code gaan beginnen wil ik eerst weten of ik nu wel op de goede weg zit (met begrijpen wat je wilt) en dat je mij begrijpt.

ik denk dat we nu wel op dezelfde lijn zitten...

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Nieuwsbrieven
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/03, 12:42:16 »
Oke, ik ga even een klein aanzetje schrijven. Ik zal die daarna hier posten.

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/03, 12:48:34 »
alvast hartelijk bedankt

PS: en als ik het goed begrijp, haal ik best zo snel mogelijk mijn emailadres van de site?
Is een jpeg maken van mijn email en dat op de site zetten een goed alternatief?

Offline HP

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/03, 13:13:06 »
Over de spam, je moet je voorstellen dat wanneer een scriptje niet goed beveiligd is, iemand 1000-en mail adressen tegelijk op kan geven in een boxje wat bedoeld is voor 1 mail adres. Hij kan dan wellicht middels wat 'foute' php code een link naar een foute site bij zetten. Dan gebruikt hij jouw website (en in dat geval jouw provider dus!) om spam te versturen! Reken maar dat je dan je provider meteen op je dak krijgt.

Ik zeg niet dat dit zomaar kan bij jouw idee en de kans dat dit uberhaupt kan is tegenwoordig zeer klein (omdat php zelf sterk verbeterd is); het internet zit desondanks om deze reden wel goed dichtgetimmerd.

En verder zie ik dat dvdmeer je al aan het helpen is, dus succes ermee!
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Nieuwsbrieven
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/03, 14:28:20 »
Ik heb een voorbeeldje voor je online gezet:

http://dvdmeer.nl/mail.html

In tekst:

http://dvdmeer.nl/mail.txt

Ik hoor wel van je.
(het is wat vertraagd omdat ik tussendoor nog heb gegeten)


Edit: overigens is het nog wel voor verbeteringen vatbaar, zoals spaties verwijderen ed. Maar vond dat nu niet nodig.

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/03, 15:15:17 »
vertraagd? dank u wel voor de moeite. t ziet eruit zoals ik in gedachten had.
Ga het vanavond proberen te implemeneten.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Nieuwsbrieven
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/03, 15:23:42 »
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

In de code staat ook wat commentaar om het een en ander iets te verduidelijken. (waar bijvoorbeeld op wordt gecontroleerd).

En je kan het altijd naar je eigen smaak "aankleden".

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/03, 16:13:20 »
moet ik nu enkel kopieren wat tussen de tags staat of alles?

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Nieuwsbrieven
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/03, 16:33:27 »
Nee, tussen in de   staat de javascript.

Je kan kiezen of je de javascript in je wilt of dat de javascript in een apart bestand komt.

Denk dat het gemakkelijkste voor je is om de javascript in een apart bestandje te zetten.

In tekstvorm: http://dvdmeer.nl/mail2.txt
En http://dvdmeer.nl/script.js

Wat je nu moet doen is het volgende:
upload het script.js bestand naar je host.
En kopieer het gedeelte in de naar je eigen bestand van je site PLUS doe het volgende in je header:
Hierbij dient de script.js en de pagina waar dit wordt opgeroepen in dezelfde map te staan.

Zou ik misschien ook de link van je site mogen weten?

Offline johande

  • Lid
Nieuwsbrieven
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/03, 16:37:37 »