Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet. (Opgelost)  (gelezen 1208 keer)

Offline Theake

  • Lid
Hallo Ubuntu forum,

Mijn naam is Theake en ben nieuw hier.

Na veel op deze en de site google.com/site/computertip/ te hebben gelezen heb ik in de laatste weken  Ubuntu 12.04.3 LTS _Precise Pangolin_ - Release i386 (32 bit) op een desktop en een laptop geïnstalleerd. Prima verlopen, alles werkt wat ik nodig ben, echt top! Het betreft hier schone installaties zonder windows.

Nu wil ik dezelfde versie ook graag op nog een desktop installeren, deze keer gaat niet. Bij de installatie gaat het al fout. Ik zie voorbij komen grub installeren, update grub en dan loopt de installatie vast bij "extra pakketten verwijderen".  Installeren lukt wel als ik vooraf de internetconnectie verbreek. De vakjes updates/extra software installeren heb ik dan al niet aangevinkt. Bij het updaten via de terminal krijg ik tijdens het updaten  verschillende foutmeldingen. O.A.  bzip2: Data integrity error when decompressing, Hash-som komt niet overeen, Encountered a section with no Package: header, etc, etc. De afgelopen week heb ik eigenlijk alle oplossingen geprobeerd welke hier en op de Engelse variant  worden aangedragen, het helpt niet. Vele oplossingen waarin o.a. sudo rm -rf /var/lib/apt/lists/*  voorkomt, het veranderen van server, uitvinken van extra software updates in de update-manager, het mag niet baten. Het installeren van extra software gaat overigens ook niet,  add-ons van Mozilla geven een connection failure en er komt zo nu en dan een systeemfout meldingen.

Van het interne van de pc heb ik weinig idee maar dat ook mozilla add-on een connection failure aangeeft, is er dan toch iets mis met de beveiligde verbinding? Overigens is de internetconnectie goed, ik werk er nu mee. Op een andere aansluiting/modem/provider heb ik ook geprobeerd, geen verschil.

Hoe nu verder, en zal ik voor ik de foutmeldingen hier post Ubuntu even weer schoon installeren aangezien ik toch alweer veel heb geprobeerd, misschien ook wel fouten gemaakt. En zijn er testen welke fouten kunnen opsporen en waarvan ik de resultaten hier kan posten?

Moederbord Foxconn A690GM2MA-8KRS2H met 2GB geheugen

Met vriendelijke groet, theake.

« Laatst bewerkt op: 2013/11/17, 20:59:41 door Theake »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/10, 15:28:44 »
Klinkt als rot RAM-geheugen en/of een stervende harde schijf....

Doe eens een geheugenproef vanuit het Grubmenu. Of vanaf de Ubuntu-DVD (druk op de spatiebalk wanneer het paarse scherm verschijnt, dan krijg je een keuzemenu met o.a. de mogelijkheid van een geheugenproef).

Laat de proef een uurtje pompen (hij is eeuwigdurend....). Zijn er foutmeldingen?

En doe eens een SMART-uitlezing van je harde schijf.

Offline Theake

  • Lid
Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/10, 16:21:20 »
Bedankt Pjotr.

De harde schijf is nieuw, maar misschien toch even uitlezen. Het geheugen zal ik vanavond ook gaan testen.

Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/10, 19:27:57 »
Het kan ook aan de cd/dvd-speler liggen.
Als die wat ouder is kan hij vuil zijn.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Theake

  • Lid
Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/10, 19:52:38 »
De geheugentest heeft 3 rondjes (2,5 uur) gemaakt.  No error.  Via het genoemde keuze menu ook de hd getest, ook geen problemen.  Zal ik proberen een andere versie linux te installeren of een andere test doen? Heb ook nog win7 pro op usb staan, kan kijken of dat wel goed gaat. Ik wil toch graag leren dus wat extra werk vindt ik niet erg.

Offline Theake

  • Lid
Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/10, 20:16:12 »
Ik heb het zowel van usb als van dvd geprobeerd. En de usb en dvd zijn wel goed, die heb ik ook bij de eerdere 2 pc's gebruikt. Wat verder nog vreemd is, bij deze pc  na installatie in het menu rechts bovenin  staan blijft  "system up to date" terwijl er na installatie bij de ander pc's gelijk "updates available" stond.   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/10, 21:41:50 »
Misschien heeft een relatief oud BIOS moeite met de omvang van een nieuwe harde schijf? Probeer eens of een nieuwer BIOS helpt: http://www.foxconnsupport.com/download.aspx?models=en-us0000307&category=C000000001&brand=en-us0000002&Series=en-us0000007&chipset=en-us0000103&keywords=&sort=

Offline Theake

  • Lid
Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/11, 21:35:53 »
Bedankt voor de reacties,

Vanavond heb ik 13.10 geïnstalleerd en dat gaat allemaal een heel stuk beter.  De installatie liep niet vast zoals bij 12.04.3 en ook met de updates gaat het aanzienlijk beter. Wel was er nog 1 systeemfout melding, maar daar heb ik nu wel een kopie(screenshot) van kunnen maken.  Bij de updates zijn er nog een paar foutmeldingen welke mij herinneren aan dezelfde als bij 12.04.3.  maar lang zoveel niet meer.  Nu samen met de kopie van de systeemfout melding zou er toch veel duidelijker kunnen worden.  Ik zal de fouten hier deze week nog even posten en hoop dat er dan even iemand met wat meer ervaring een idee heeft.

Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/11, 22:35:44 »
Hallo Ubuntu forum,

Mijn naam is Theake en ben nieuw hier.
Welkom Theake!

Na veel op deze en de site google.com/site/computertip/ te hebben gelezen heb ik in de laatste weken  Ubuntu 12.04.3 LTS _Precise Pangolin_ - Release i386 (32 bit) op een desktop en een laptop geïnstalleerd. Prima verlopen, alles werkt wat ik nodig ben, echt top! Het betreft hier schone installaties zonder windows.
Okay, dus je weet "hoe het moet".

Nu wil ik dezelfde versie ook graag op nog een desktop installeren, deze keer gaat niet. Bij de installatie gaat het al fout. Ik zie voorbij komen grub installeren, update grub en dan loopt de installatie vast bij "extra pakketten verwijderen".
Dat is aan het eind van de installatieprocedure, niet? En wat bedoel je precies met 'installatie vast'?

Installeren lukt wel als ik vooraf de internetconnectie verbreek.
Ah. Begrijp ik hier goed dat het installeren van 12.04.3 wel lukt? Maar het updaten/installeren van de nieuwste versies lukt niet, inclusief dat gedoe met Mozilla/Firefox? Is volgens mij eerder een repo/compatibiliteitsprobleem dan een hardware- of ramgeheugenprobleem.

Bij het updaten via de terminal krijg ik tijdens het updaten  verschillende foutmeldingen.
Hoe precies date jij up via de terminal? Welk commando?

Tot slot twee opmerkingen.
1. Ik heb in het verleden meerdere keren ruzie gehad met OpenSuSe, dat wou zich simpelweg niet laten installeren op 2 van mijn pc's. Wel in virtuele machines/VM's, maar niet 'echt'/live/op de hardware zelf. Dat kan gebeuren, misschien loop jij hier tegenaan.
2. Je hebt al aardig wat geprobeerd en gelezen. Dat is de goede houding voor Linux. Het gevleugelde gezegde luidt: Linux kiest z'n eigen vrienden... Dus welkom! :-)

Offline Theake

  • Lid
Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/12, 14:36:03 »
Bedankt Paul,

Ik probeer alles zelf zoveel mogelijk uit te vinden, soms loop je spaak. En zoals ik al aangaf, ver gaat mijn kennis van de pc niet,  maar dat mag geen reden zijn om het niet te proberen.
Met het vastlopen  bedoel ik dat de installatie (12.04.3) werd afgebroken en Ubuntu van de dvd ging draaien.

Om verwarring te voorkomen is het misschien het beste het foutrapport (screenshot systeemfout) hier eerst maar even te plaatsen. Het zit in een 2 pdf'js.  Waarschijnlijk wordt het nu allemaal wel duidelijker.

Onderaan deze post dan nog een foutmelding uit de update, kan ik de gehele updatemelding hier plaatsen?

Wat betreft de melding "invalid: BADSIG 40976EAF437D05B5"  deze had ik bij de 12.04.3  installatie ook eens. Wat is de juiste volgorde om dit te herstellen, in onderstaand draadje wordt ook gesproken over het verwijderen van keys in de update manager, kan dat zomaar?

remove the keys for Extras and Ubuntu Archive. If you also see one for Security, remove that one as well.  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1869890

De server heb ik laten toewijzen, het veranderen van server heeft tot nu toe geen oplossing gebracht.

Met  gr. theake

Fetched 19,9 MB in 1min 42s (193 kB/s)
W: GPG error: http://mirror.1000mbps.com saucy Release: The following
signatures were invalid: BADSIG 40976EAF437D05B5 Ubuntu Archive
Automatic Signing Key <ftpmaster@ubuntu.com>
W: GPG error: http://mirror.1000mbps.com saucy-backports Release: The
following signatures were invalid: BADSIG 40976EAF437D05B5 Ubuntu
Archive Automatic Signing Key <ftpmaster@ubuntu.com>
W: GPG error: http://mirror.1000mbps.com saucy-security Release: The
following signatures were invalid: BADSIG 40976EAF437D05B5 Ubuntu
Archive Automatic Signing Key <ftpmaster@ubuntu.com>
W: Failed to fetch
gzip:/var/lib/apt/lists/partial/mirror.1000mbps.com_ubuntu_dists_saucy_main_source_Sources
Encountered a section with no Package: header
W: Failed to fetch
gzip:/var/lib/apt/lists/partial/mirror.1000mbps.com_ubuntu_dists_saucy_main_binary-i386_Packages
Encountered a section with no Package: header

Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/13, 21:43:52 »
Hallo Theake,

Ik kan je niet verder helpen. De foutmeldingen die je doorgeeft (die gpg errors) heb ik nooit eerder gezien. Volgens mij hebben die twee pdf'jes niets met je probleem te maken. Ik zou zeggen: ga naar de site van Ubuntu/Canonical en download via http de Ubuntu-release die je wilt installeren. Plaats die op een usb-staaf en installeer. Dit moet in principe geen problemen opleveren.

Edit. O ja, en als de installatie eenmaal gelukt is, moet je - voordat je de nieuwste versies van de zojuist geïnstalleerde software gaat binnenhalen - eerst aangeven in Ubuntu Softwarecentrum (of Synaptic als je dat handiger vindt) dat die software van de hoofdserver gehaald moet worden ipv. een andere server. Mogelijk wat langzamer, maar dan ben je in elk geval verzekerd dat je de juiste software/versies binnenhaalt. Normaal geen issue, maar gezien jouw foutmeldingen voor jou mogelijk dus wel.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/13, 21:52:23 door Paul Matthijsse »

Offline Theake

  • Lid
Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/14, 08:18:03 »
Hoi Paul,

In het weekend ga ik weer even proberen.  Als ik op  gvfsd-http crased with SIGSEGV in g_strdup()  of  /usr/lib/gvfs-http-spawner:1.11/org/gtk/gvfs/exec_spaw/2 ga zoeken wordt ik wel veel verwezen naar https://bugs.launchpad.net/ubuntu/

Het loopt met deze pc iets moeilijker dan met de vorige 2.  Ik blijf proberen, vooral met de keys, daar is heel veel over te vinden en moet op te lossen zijn.  De laptop en andere desktop draaien geweldig met 12.04.3LTS, zijn we erg blij mee.

gr. theake

Offline Theake

  • Lid
Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet. (Opgelost)
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/17, 21:22:50 »
Ja, het is opgelost.

Veel geprobeerd dit weekend. Begonnen met dan toch maar een bios update (nog bedankt voor  de tip Pjoter), die was er idd nog. Via dat programma van Foxconn zag ik ook dat het geheugen niet helemaal goed liep. Dit in de bios handmatig bijgesteld.  12.04.3 heb ik daarna wel met updateondersteuning kunnen installeren.  Toch bleven de problemen. Heel veel geprobeerd om het probleem BADSIG 40976EAF437D05B5 / hash sum wat steeds weer terug kwam te verhelpen.  En uiteindelijk werden de updates eigenlijk wel beter geaccepteerd, maar nog steeds veel fouten. Vanavond nog wat andere tips opgevolgd,  nog weer eens van server verandert en zo ineens begon het allemaal te lopen en werd alles geaccepteerd. Ook programma's installeren, talen, multimedia, het lijkt nu allemaal te werken.  Ik kan er mee verder. gr.t

Re: Twee keer 12.04.3 LTS installatie top, de derde lukt maar niet. (Opgelost)
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/18, 10:18:33 »
Mooi dat het nu grotendeels werkt. Ik kan me niet herinneren ooit (in een jaar of acht) over zulke rare problemen gelezen te hebben. Ook zelf nooit iets meegemaakt dat hier in de verte ook maar op leek. Toch iets met steigerende hardware schat ik...