Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Per ongeluk "-d" gebruikt ipv "-c" bij upgrade: probleem?  (gelezen 1221 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Per ongeluk "-d" gebruikt ipv "-c" bij upgrade: probleem?
« Gepost op: 2021/04/24, 12:13:25 »
Ik ben op dit ogenblik mijn Kubuntu 20.10 aan het opwaarderen naar 21.04 en gebruik daarvoor het commando dat ik vond op ...https://www.debugpoint.com/2021/04/upgrade-ubuntu-21-04-from-ubuntu-20-10/

... namelijk:sudo do-release-upgrade -d
(dus met "-d" achteraan)

Toen dit al was gestart merkte ik dat na 22 april er geen "-d" moet staan, maar "-c".

De upgrade is evenwel, terwijl ik dit intik, lopende en ik wil geen catastrofes meemaken.

  • Is dat een probleem?
  • Hoe los ik het probleem eventueel op?
P.S. Ik wil ditmaal bewust even géén volledig nieuwe installatie, maar "slechts" een upgrade op een bestaand systeem. Dus tenzij het écht gevaarlijk is, raad je me best niet aan: "doe effe een clean install".

Mod edit: Titel verduidelijkt. Er stond '"-d" gebruikt ipv "-d"')
« Laatst bewerkt op: 2021/04/24, 13:53:59 door TopGear »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline rico70

  • Lid
Re: Per ongeluk "-d" gebruikt ipv "-d" bij upgrade: probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/24, 12:18:58 »
Waarom via de terminal gedaan? De optie om van 20.10 naar 21.04 te gaan zit in de grafische updater (of komt er over een week ofzo in te staan)

Offline Jenske

  • Lid
Re: Per ongeluk "-d" gebruikt ipv "-d" bij upgrade: probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/24, 12:27:38 »
Ok, maar je reactie is niet relevant, aangezien ik het niet zo heb gedaan. Ik probeer vooral na te gaan of ik hier iets fout doe of niet.

Bovendien wordt overal aangekondigd dat de upgrade reeds zou zijn doorgevoerd en dan ga ik ervan uit dat het upgraden enkele dagen later ook in mijn (Nederlandstalige) versie van Kubuntu zou kunnen gebeuren.

En ja, ik had kunnen wachten, maar ik moet dan vaststellen dat er geen enkel signaal vertrok dat de upgrade zou gebeuren in mijn (Nederlandstalige) versie.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline bart85

  • Lid
Re: Per ongeluk "-d" gebruikt ipv "-c" bij upgrade: probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/24, 14:01:28 »
Je hebt jouw systeem opgewaardeerd naar de development release.

http://manpages.ubuntu.com/manpages/bionic/man8/do-release-upgrade.8.html
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Per ongeluk "-d" gebruikt ipv "-c" bij upgrade: probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/24, 14:03:01 »
Upgraden met de -c optie werkt nog niet, vanwege een bug dat Ubuntu niet meer op wil starten op sommige hardware. Daarom krijg je via de update manager ook nog niet de keuze om dat te doen.
Dus opwaarderen met de -d optie is momenteel de enige manier die werkt.

Als je systeem geen last heeft van die bug dan is er verder niks aan de hand.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Per ongeluk "-d" gebruikt ipv "-c" bij upgrade: probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/25, 18:52:46 »
Geen enkel probleem. Je hebt inderdaad je systeem upgewaardeerd naar een "developper release". Zo kort vóór of op release datum is dat in de praktijk een 21.04 van minstens "release-candidate" (RC), die een uitgebrachte  21.04 wordt van zodra je server bijgewerkt is.

Ik ben ook zo opgewaardeerd toen ik er achter kwam dat het met de -c optie nog niet doorging.