Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen  (gelezen 7448 keer)

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #25 Gepost op: 2015/05/21, 13:15:07 »
Nee,het inlezen is ook niet het punt.Punt is wat er daar na mee gebeurd en daar gaat het vaak fout als er een andere codec gebruikt wordt dan de oorspronkelijke..Maar zelfs dan zal de mp3 van mindere kwaliteit zijn,want dan gaat hij toch weer door een filter waar voornamelijk de hoge tonen af gesneden worden..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #26 Gepost op: 2015/05/21, 13:35:31 »
Die ervaring heb ik niet. Vroeger bewerkte ik muziek in ongecomprimeerde wav en zette ze over naar mp3 met bitrates veel hoger dan 128.
En met behoud van voor het oor zuiver geluid (wel grote bestanden).

Als je uitgangspunt een mp3 is van 128 heb je niets meer te vrezen aangezien in je moederbestand dan toch al de pieken weg zijn.

En als je geheel geen verliezen wenst kun je beter niet gecomprimeerd gaan werken, dus niet voor mp3 kiezen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #27 Gepost op: 2015/05/21, 16:05:38 »
Die ervaring heb ik niet. Vroeger bewerkte ik muziek in ongecomprimeerde wav en zette ze over naar mp3 met bitrates veel hoger dan 128. En met behoud van voor het oor zuiver geluid (wel grote bestanden).
Zoals hierboven al werd aangegeven: ja natuurlijk is dit mogelijk, alleen wordt de kwaliteit dan niet verhoogd: wat er niet in zit, kan er ook niet bijkomen (je kunt iets met een zaag afzagen, maar je kunt het er niet bijzagen).

Zelf ben ik mn muziekcollectie aan het 'upgraden' naar flac. Als je dan flacs van  het grote internet download (oh oh, hoe stout), dan zijn er van die grappenmakers die lossy files (mp3's) omgezet hebben naar lossless (flac). Van de buitenkant kun je het verschil niet zien, maar je kunt het wel detecteren: http://www.maurits.vdschee.nl/fakeflac/
(ben er nog geen tegengekomen, maar 'fakeflac' is er niet voor niets.....)

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #28 Gepost op: 2015/05/21, 16:27:45 »
Die ervaring heb ik niet. Vroeger bewerkte ik muziek in ongecomprimeerde wav en zette ze over naar mp3 met bitrates veel hoger dan 128. En met behoud van voor het oor zuiver geluid (wel grote bestanden).
Zoals hierboven al werd aangegeven: ja natuurlijk is dit mogelijk, alleen wordt de kwaliteit dan niet verhoogd: wat er niet in zit, kan er ook niet bijkomen (je kunt iets met een zaag afzagen, maar je kunt het er niet bijzagen).

Dat is bij digitaal geluid niet helemaal waar. Ik had het ook nadrukkelijk over theoretisch.

Zie de (slechte  :-[ )grafiek hieronder.
Daar zie je de analoge geluidsgolf.
Daarop loopt een roze digitale geluidsgolf met (laten we zeggen) bitrate 128. De raakpunten met de analoge lijn.
Daarop loopt een groene lijn die 2x zoveel raakpunten heeft, dus een bitrate van 256.
Dan zul je zien dat de digitale golf met een dubbele bitrate mooier en met minder uitschietende afstanden de analoge lijn benaderd.
Analoog beter benaderd, dus zuiverder geluid.

In principe kunnen deze punten er tussen gerekend worden. Als je dit in een onvoorstelbare bitrate zou doen zou je zelfs analoog verwaarloosbaar kunnen benaderen (met gigantische bestanden als gevolg waardoor niet rendabel).
Theoretisch, want zoals ik al aangaf is mij niet bekend of programma's als audacity of codecs zo'n berekening toepassen.
Maar het is theoretisch wel degelijk mogelijk om digitaal geluid te verbeteren.

Wat me nu tijdens het typen ineens binnen schiet. In principe wordt dit al toegepast. Bij bijvoorbeeld ruisonderdrukking. Dan worden ook van de normale geluidsgolf afwijkende bits verwijderd. Wegberekend? Met zuiverder geluid als resultaat.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #29 Gepost op: 2015/05/21, 16:31:13 »
Die ervaring heb ik niet. Vroeger bewerkte ik muziek in ongecomprimeerde wav en zette ze over naar mp3 met bitrates veel hoger dan 128. En met behoud van voor het oor zuiver geluid (wel grote bestanden).
Zoals hierboven al werd aangegeven: ja natuurlijk is dit mogelijk, alleen wordt de kwaliteit dan niet verhoogd: wat er niet in zit, kan er ook niet bijkomen (je kunt iets met een zaag afzagen, maar je kunt het er niet bijzagen).
Dat is bij digitaal geluid niet helemaal waar. Ik had het ook nadrukkelijk over theoretisch.
De nuance zit er in idd, maar die was al eerder in de draad besproken. Uiteraard is data-herstel mogelijk (= reconstructie), want dat is waar we over praten: een beetje te vergelijken met wat shoppen van een afbeelding met een clone-tool of een krasfilter of zo. Het zal wel beter worden (iig klinken), maar nooit beter (meer) als het origineel.

Wat me nu tijdens het typen ineens binnen schiet. In principe wordt dit al toegepast. Bij bijvoorbeeld ruisonderdrukking.
Een andere toepassing die in iedere CD-speler zit is de foutcorrectie: http://en.wikipedia.org/wiki/Reed%E2%80%93Solomon_error_correction Daarbij worden de ontbrekende delen door interpolatie erbij 'verzonnen'. Klinkt beter dan een tik, maar kan onmogelijk (= per definitie) overeenkomen met het origineel (wat dat stuk is nu net weg).
« Laatst bewerkt op: 2015/05/21, 16:38:32 door markba »

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #30 Gepost op: 2015/05/21, 19:13:43 »
Het zal wel beter worden (iig klinken), maar nooit beter (meer) als het origineel.

Ik ben het volledig met je eens als je daar de nuance op geeft dat je dan wel uit gaat van analoog geluid, dus ononderbroken geluidsgolven.
We hebben het hier over digitaal geluid. Daar is altijd verlies ten opzichte van analoog en dan rest het beste eruit halen.

TS heeft het over samenvoegen van meerdere mp3's naar 1 mp3.
Als je in audacity met goede codec (fraunhoffer of lame) een mp3 inleest naar ongecomprimeerd bestand in hoge bitrate waar audacity mee werkt, en die weer terug zet naar een mp3 dan heb je verwaarloosbaar en onhoorbaar verlies wat je voorheen ook al niet had. Dan zou je zelfs nog het geluid in audacity kunnen optimaliseren wat dan weer het converteerverlies teniet doet.
Nee dat geintje van converteren kun je geen tientallen keren herhalen, maar eenmalig even 2 mp3's samenvoegen zoals TS wil zou geen enkel probleem moeten zijn.
Welk verlies hebben we het dan over? Die enkel bitjes extra op de toch al zwakke bitrate vol verlies? Die ga je echt niet horen met 1 keer converteren. Of wel, als je superapparatuur hebt staan, maar dan ben je toch al verkeerd bezig met mp3's. Waar hebben we het dan nog over?
« Laatst bewerkt op: 2015/05/21, 19:17:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #31 Gepost op: 2015/05/21, 19:26:06 »
TS heeft het over samenvoegen van meerdere mp3's naar 1 mp3.
Als je in audacity met goede codec (fraunhoffer of lame) een mp3 inleest naar ongecomprimeerd bestand in hoge bitrate waar audacity mee werkt, en die weer terug zet naar een mp3 dan heb je verwaarloosbaar en onhoorbaar verlies wat je voorheen ook al niet had. Dan zou je zelfs nog het geluid in audacity kunnen optimaliseren wat dan weer het converteerverlies teniet doet.
Nee dat geintje van converteren kun je geen tientallen keren herhalen, maar eenmalig even 2 mp3's samenvoegen zoals TS wil zou geen enkel probleem moeten zijn.
Mee eens. Heb ook het idee dat er hier spijkers op laag water gezocht worden. En laten we wel zijn: wil je de hoogste kwaliteit ("high end"), dan volstaat alleen lossless (flac). Dan hoef je nog niet te beginnen met mp3, laat staan samenvoegen. Maw als je apparatuur niet op dat niveau is, dan is dit (het kwaliteitsverlies) een non-discussie.

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #32 Gepost op: 2015/05/21, 20:11:12 »
En als je mooi twee liedjes achter elkaar wilt samenvoegen raad ik mixxx aan.
Dan kun je heel simpel naadloos overdubben waar mixxx zelf de juiste bpm's synct om het naadloos in elkaar over te laten lopen. Kun je nog wat stukjes uit het liedje dubben door een simpele druk op een knop en dat soort dingen. Best geinig.
En in mixxx kun je dan het resultaat ook nog simpel opnemen in mp3 (ook weer met fraunhoffer of lame).
« Laatst bewerkt op: 2015/05/21, 20:19:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #33 Gepost op: 2015/05/21, 23:41:51 »
TS heeft het over samenvoegen van meerdere mp3's naar 1 mp3.
Als je in audacity met goede codec (fraunhoffer of lame) een mp3 inleest naar ongecomprimeerd bestand in hoge bitrate waar audacity mee werkt, en die weer terug zet naar een mp3 dan heb je verwaarloosbaar en onhoorbaar verlies wat je voorheen ook al niet had. Dan zou je zelfs nog het geluid in audacity kunnen optimaliseren wat dan weer het converteerverlies teniet doet.
Nee dat geintje van converteren kun je geen tientallen keren herhalen, maar eenmalig even 2 mp3's samenvoegen zoals TS wil zou geen enkel probleem moeten zijn.
Mee eens. Heb ook het idee dat er hier spijkers op laag water gezocht worden. En laten we wel zijn: wil je de hoogste kwaliteit ("high end"), dan volstaat alleen lossless (flac). Dan hoef je nog niet te beginnen met mp3, laat staan samenvoegen. Maw als je apparatuur niet op dat niveau is, dan is dit (het kwaliteitsverlies) een non-discussie.
Nou ja,sommige mensen horen het zelfs niet eens,terwijl jij je oren afschermt vanwege het slechte geluid..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #34 Gepost op: 2015/05/21, 23:59:29 »
TS heeft het over samenvoegen van meerdere mp3's naar 1 mp3.
Als je in audacity met goede codec (fraunhoffer of lame) een mp3 inleest naar ongecomprimeerd bestand in hoge bitrate waar audacity mee werkt, en die weer terug zet naar een mp3 dan heb je verwaarloosbaar en onhoorbaar verlies wat je voorheen ook al niet had. Dan zou je zelfs nog het geluid in audacity kunnen optimaliseren wat dan weer het converteerverlies teniet doet.
Nee dat geintje van converteren kun je geen tientallen keren herhalen, maar eenmalig even 2 mp3's samenvoegen zoals TS wil zou geen enkel probleem moeten zijn.
Mee eens. Heb ook het idee dat er hier spijkers op laag water gezocht worden. En laten we wel zijn: wil je de hoogste kwaliteit ("high end"), dan volstaat alleen lossless (flac). Dan hoef je nog niet te beginnen met mp3, laat staan samenvoegen. Maw als je apparatuur niet op dat niveau is, dan is dit (het kwaliteitsverlies) een non-discussie.
Nou ja,sommige mensen horen het zelfs niet eens,terwijl jij je oren afschermt vanwege het slechte geluid..
Zij zijn geprezen  ;). Want audiofilie is eigenlijk gewoon een ziekte (die je ook nog eens financieel kan uitkleden).  =D =D

Re: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen
« Reactie #35 Gepost op: 2015/05/22, 10:52:13 »
Oja!Dat is helemaal waar,op zoek naar het beste geluid en ondertussen helemaal failliet raken.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #36 Gepost op: 2015/05/28, 14:43:10 »
Volgens mij levert inlezen in niet gecomprimeerde wav (wat audacity doet) geen verlies. Maar dat kan ik niet 100% garanderen.
Klopt. De volledige kwaliteit van de mp3 wordt gehandhaafd.
Citaat
Niet gecomprimeerde wave is naar ik dacht een van de betere geluidskwaliteiten.
Zeker: wav slaat het geluid op zoals het opgenomen is: een opname van goede kwaliteit wordt met wav (of in gecomprimeerd formaat flac, alac) zonder kwaliteitsverlies opgeslagen.
Citaat
Het kan aan mij liggen maar wat ik zoal zie en van audacity weet is dat het zelfs door professionals gebruikt wordt.
Audacity is een programma van zeer goede kwaliteit (32 bit processing), maar uiteraard nog niet echt "professioneel".
Citaat
Het is natuurlijk wel zaak om een goede codec te gebruiken voor het exporteren naar mp3. Dat is toch wel een bepalend punt hierin.
Fraunhoffer is toch wel een van de betere mp3-codecs.
De open-source codec lame is de allerbeste mp3 codec die er is.
Citaat
Overigens is voor het "afspelen" zoals vernoemd is ook een codec nodig die ook daar weer bepalend is voor de kwaliteit.
Een decoder. Normaal gezien is er geen kwaliteitsverlies tijdens het decoderen, enkel bij het encoderen met een verlieslatend formaat (mp3, ogg).
Citaat
Ook in Mixxx, rhythmbox en andere spelers dien je ook een mp3 codec te installeren. Zou me niet verbazen als daar ook Fraunhoffer gebruikt wordt. Dan speelt het probleem van "conversieverlies" nergens of overal gelijk.
Doorgaans wordt de nog betere lame codec gebruikt. Voor Fraunhoffer moet je licenties betalen. Trouwens, ook voor het encoderen van mp3 moeten in principe rechten betaald worden: mp3 is een onvrij formaat. ogg daarentegen is een vrij formaat van minstens even goede kwaliteit.

Re: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen
« Reactie #37 Gepost op: 2015/05/29, 09:45:11 »
Ja,allemaal waar,en toch wordt er naar encoderen naar mp3 vaak een probleem om de kwaliteit te behouden.Dus moet het toch liggen in een verschil in misschien Frauenhofer en Lame.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen
« Reactie #38 Gepost op: 2015/05/29, 16:07:29 »
Ja,allemaal waar,en toch wordt er naar encoderen naar mp3 vaak een probleem om de kwaliteit te behouden.Dus moet het toch liggen in een verschil in misschien Frauenhofer en Lame.
Kwaliteitsverlies treedt op bij encoderen: je vermijdt dus om meerdere keren achter elkaar te comprimeren.

Kwaliteit hangt ook af van de compressieinstellingen: 192 kbps is voor de meeste oren "transparant", d.w.z., niet meer te onderscheiden van het origineel. lame mp3's met variabele bitrate (gemiddeld 192 kbps) zijn transparant voor 99% van de audiofielen met super-installaties en getraind om compressieartefacten op te sporen. 128 kbps is "near CD quality", klinkt op zich wel goed maar veel mensen zullen wel het verschil met het origineel horen, zeker bij een vergelijkende luistertest.

Re: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen
« Reactie #39 Gepost op: 2015/05/29, 18:00:41 »
Ik zweer bij .flac.Ik hoor nog steeds verschil met het origineel bij 320 kps. mp3.Voor al het hoog blijft wat vervormd klinken en mist ruimte informatie.Dus de nagalm van een concertzaal wordt nog steeds niet helemaal goed weer gegeven.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen
« Reactie #40 Gepost op: 2015/05/29, 18:26:08 »
ABX  !  :police:

Re: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen
« Reactie #41 Gepost op: 2015/05/30, 10:33:04 »
????
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen
« Reactie #42 Gepost op: 2015/05/30, 11:06:01 »
Ik zweer bij .flac.Ik hoor nog steeds verschil met het origineel bij 320 kps. mp3.Voor al het hoog blijft wat vervormd klinken en mist ruimte informatie.Dus de nagalm van een concertzaal wordt nog steeds niet helemaal goed weer gegeven.
????
Op sommige audiofiele fora wordt je afgestraft als je een dergelijke bewering doet zonder onderbouwing. De onderbouwing bestaat erin dat je een dubbelblinde luistertest doet. Dit is dan een ABX test, waarbij bijvoorbeeld A de flac is en B de mp3. X is volledig willekeurig  A of B. Jij moet luisteren en aangeven of het A of B is. Deze test wordt verschillende keren herhaald. Als je het verschil niet hoort, dan zal je 50% keer goed, en 50% keer fout hebben geantwoord. Via statistiek wordt bepaald of je antwoord al dan niet significant verschillend is van die 50/50.

Het  lijkt niet waarschijnlijk dat je echt verschil hoort bij een 320 kbps mp3, tenzij het een slechte encoder is.

Re: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen
« Reactie #43 Gepost op: 2015/05/30, 11:43:39 »
Ik weet niet of er een verschil is tussen Lame en Frauenhofer..
En dan moet het natuurlijk ook een topinstallatie zijn,om het verschil goed te horen.Eigenlijk alles moet hetzelfde zijn,behalve het muziekbestand.Maar op mijn installatie,ja zelfs op de wat crappy computeraudio van Logitech die ik heb,hoor ik duidelijk verschil..MP3 blijft in het hoog een schreeuwend geluid en Flac is een weldaad voor je oor.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.